۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۴۴۰۰۸

۱۴ پایگاه آمریکایی که در تیررس موشکهای مقاومت عراق قرار دارند

۱۴ پایگاه آمریکایی که در تیررس موشکهای مقاومت عراق قرار دارند
در صورت پافشاری کاخ سفید برای ماندن در عراق، مقاومت می‌تواند همزمان با فشارهای اجتماعی و سیاسی، پایگاه‌های تروریست‌های آمریکا را هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، درپی اقدام تروریست‌های آمریکا به ترور ناجوانمردانه فرماندهان ارشد مقاومت منطقه،  سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی، عراق شاهد تحولاتی است که با سرعت بالایی در داخل مرز‌های این کشور، به وقوع می‌پیوندد. مطالبه اصلی گروه‌های مقاومت عراقی و همچنین توده‌های مردم عراق، خروج بی قید‌وشرط تروریست‌های آمریکایی از خاک عراق است.

اما پس از چندین هفته آرامش نسبی پس از ترور سپهبد سلیمانی، درگیری‌ها در عراق مجددا از روز چهارشنبه گذشته وارد فاز جدیدی شد. روز چهارشنبه خبر رسید که پایگاه التاجی در شمال بغداد که میزبان ائتلاف به اصطلاح ضدداعش است، هدف چندین فروند راکت کاتیوشا قرار گرفته است. در پی این حمله دو نظامی تروریست آمریکایی و همچنین یک سرباز انگلیسی کشته شدند و همچنین ۱۲ سرباز ائتلاف نیز مجروح شدند.

آمریکا ضمن اتهام‌زنی به گروه‌های مقاومت عراقی در طراحی این حمله راکتی، طی تجاوزی آشکار چندین مرکز مهم در داخل خاک عراق مورد هدف قرار داد. جنگنده‌های آمریکایی بامداد روز جمعه پایگاه‌های حزب‌الله عراق در شهر جرف الصخر در استان بابل را مورد هدف قرار دادند. طی این حمله جنگنده‌های آمریکایی، یک بخش درمانی و یک پایگاه نگهداری از تجهیزات نظامی مورد بمباران قرار گرفتند. آمریکا حتی مراکز غیرنظامی ازجمله یک فرودگاه در حال ساخت کربلا را بمباران کرد تا ثابت شود مبارزه با الحشد الشعبی در عراق تنها یک بهانه است و آمریکا به زیرساخت‌های عراق هم آسیب می‌رساند.

هرچند که آمریکا بدون ارائه هرگونه مدرکی گروه‌های مقاومت عراق را مورد اتهام قرار داد و مدعی شد که عامل حمله راکتی به پایگاه التاجی کتائب حزب‌الله بوده، هسته‌های مقاومت عراقی این ادعا را رد کرده‌اند. آن‌ها بار‌ها تاکید کرده‌اند که در صورت تصمیم بر طراحی یک انتقام، آن عملیات قطعا به همان اندازه سیلی محکم ایران، سخت و غافلگیرکننده خواهد بود.

واکنش گروه‌های مقاومت و مقامات ارشد عراق به حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های مقاومت نشان‌دهنده این است که گویا اراده برای اخراج نظامیان آمریکا از این کشور، روزبه‌روز بیشتر تقویت می‌شود و همه بر اجرای مصوبه پارلمان این کشور تأکید دارند.

واکنش گروه‌های عراقی به تجاوز‌های اخیر نظامیان تروریست آمریکایی

 جنبش مقاومت نجباء

نصر الشمری، سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به ناکامی آمریکا در حملات اخیر خود نوشت: «پاسخ آمریکا نشانگر عدم دقت در هدف‌یابی و همچنین بمباران هوایی بر پایه اطلاعات قدیمی و اشتباه بوده است». وی با تاکید بر «موفقیت مقاومت در زمینه آمادگی دفاعی» این را هم گفت که: «مقاومت اسلامی توانست به موازنه بازدارندگی با اشغالگران دست یابد و بر آن‌ها چیره نیز خواهد شد». او تصریح کرد: «آمریکا بار دیگر گستاخی، شرارت و توحش خود را ثابت کرد و نشان داد هیچ احترامی برای عراق و تمامیت ارضی آن قائل نیست». معاون دبیرکل نُجَباء نهایتا خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها باید بدانند که روز‌های دشواری در انتظار آن‌هاست».

واکنش عملیات مشترک عراق

سخنگوی عملیات مشترک عراق بهانه‌های آمریکا برای حمله تروریستی به مواضع نیرو‌های عراقی را دروغین و ناخوشایند خواند و گفت: «آمریکا با طرف‌های رسمی عراق هیچ هماهنگی نکرده و آن‌ها را اصلا در جریان تجاوز خود قرار نداده بود. ما شروع به تحقیق کرده‌ایم تا دریابیم که چه کسانی به طرف آمریکایی مختصات سایت‌های مورد هدف را دادند و آن‌ها که بودند».

سخنگوی عملیات مشترک عراق با تاکید بر اینکه اظهارات و اتهام‌های آمریکا درباره حمله عراقی‌ها به پایگاه التاجی مبتنی بر هیچ اطلاعات جدی نبوده است، گفت: «ما از طرف آمریکایی درباره هدف قرار دادن نیرو‌های رسمی در یک کشور مستقل که با تروریسم روبرو بوده است، توضیحاتی را می‌خواهیم».

 ائتلاف الفتح

ائتلاف پارلمانی الفتح طی بیانیه‌ای در واکنش به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی تأکید کرد: «حمله آمریکا به نیرو‌های امنیتی عراقی، نقض حاکمیت ملی و عزت مردم عراق است، این اقدام مجرمانه و گستاخانه، واکنش تمام مردم عراق را می‌طلبد تا با هر گونه اقدامی که حاکمیت و عزت آن‌ها را نقض می‌کند مخالفت کنند».

 عصائب اهل‌الحق

گروه مقاومت عصائب اهل الحق ضمن تأکید بر این مطلب که حضور نظامی آمریکا باری بر دوش دولت عراق است، تاکید کرد: «تداوم تجاوز‌های آمریکا به حاکمیت ملی عراق اقتضا می‌کند که شجاعانه و با صلابت مقابل این اقدامات دولت آمریکا و بی‌اعتنایی آن به امنیت ملت‌ها ایستاد. این تجاوز‌ها، ادامه تجاوز‌های پیشین دشمن اسرائیلی علیه مقر‌های گروه‌های الحشد الشعبی است و گواه بر آن است که دشمن جبهه‌ای واحد است».

ملت و حاکمیت عراق اکنون یک‌صدا خواستار خروج فوری و بی قیدوشرط آمریکا هستند. مهمترین اقدام در این راستا را می‌توان در دو بعد قانونی و اجتماعی بررسی کرد، که در ادامه خواهد خواند:

آری قاطع پارلمان به اخراج ترویست‌های آمریکایی از عراق

 چند روز پس از شرارت‌های آمریکا در عراق که از بمباران پایگاه حزب‌الله عراق در غرب این کشور آغاز و به ترور شهید سلیمانی ختم شد، پارلمان عراق طی یک نشست ویژه با اتفاق آراء، رای به اخراج نظامیان آمریکایی داد. طرحی که در پارلمان عراق تصویب شد، بر لزوم اقدام دولت برای پایان دادن به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق تاکید کرد. پارلمان عراق خواستار اقدام برای پایان دادن به حضور تمام نیرو‌های خارجی در خاک عراق، لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، منع استفاده نیرو‌های خارجی از حریم هوایی عراق به هر دلیلی، شکایت از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز انحصار تسلیحات در دست دولت عراق شد.

//شمارش معکوس برای خروج نظامیان تروریست آمریکا از عراق/ ۱۴پایگاهی که باید ترک شوند

عراق، یکپارچه علیه آمریکا

از سوی دیگر از نقطه نظر مردمی، حضور بی‌سابقه مردم عراق در تظاهرات میلیونی بغداد، علیه نظامیان تروریست آمریکایی از دیگر تحولات مهم ضدآمریکایی در عراق، طی هفته‌های گذشته بوده است. این تظاهرات از سوی مردم که بسیار کم سابقه هم بوده است، اتحاد توده‌های مردم عراق علیه حضور نظامی آمریکا در این کشور را نشان داد. 

//شمارش معکوس برای خروج نظامیان تروریست آمریکا از عراق/ ۱۴پایگاهی که باید ترک شوند

سردرگمی آمریکا درباره ادامه حضور نظامی در عراق

اصرار مردم عراق به اخراج نظامیان تروریست آمریکایی، به نوعی سردرگمی در تصمیم را برای سران نظامی آمریکایی به ارمغان آورده است. عدم شفافیت در تصمیم از سوی واشنگتن از همان روز‌های ابتدایی درخواست عراقی‌ها به اخراج نظامیان آمریکایی، مشهود بود. طی نامه‌ای که با مهر پنتاگون در سطح رسانه ای منتشر شده بود، سران نظامی آمریکایی اعلام کردند که برنامه مدونی را برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق بزودی تقدیم بغداد خواهند کرد، صحت این نامه در ابتدا از سوی مقامات آمریکایی رد شد، ولی بعد از چند ساعت، فرماندهان نظامی آمریکا تأکید کردند که محتوای این نامه نباید فاش می‌شد. به گفته سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ از افشای این سند بسیار خشمگین شده و معاونان و دستیارانش را در این خصوص شدیدا بازخواست کرده و از آنان درباره این موضوع توضیح خواسته، چراکه انتشار نامه قبول بی‌چون وچرای آمریکا برای ترک عراق، یک شکست بزرگ برای دولت ترامپ محسوب می‌شد.

با این حال مارک اسپر، در حاشیه نشست ماه گذشته «اجلاس امنیتی مونیخ» اعلام کرد که ماموریت ائتلاف به‌اصطلاح بین‌المللی برای مبارزه با داعش هنوز به پایان نرسیده و حضور نظامیان آمریکایی در عراق ضروری است، اما تنها چند ساعت پس از آن، از قول منابع عراقی خبر رسید که آمریکا با خروج  عمده نظامیان خود از عراق موافقت کرده است . منابع عراقی این را هم گفته بودند که آمریکایی‌ها حاضر شدند ،حضور نظامی خود را صرفا در بغداد و برای محافظت از هیئت های دیپلماتیک محدود کنند.

تقلای آمریکا برای استمرار حضور نظامی در عراق

به‌ هر حال آنچه از الگوی رفتاری آمریکا در عدم اظهارنظر قطعی درباره وضعیت نظامیان تروریست این کشور در عراق بر می‌آید، اولا نشانگر ترس و همچنین افسوس آن‌ها از اقدامی نسنجیده در ترور سپهبد سلیمانی است و دوما به‌نوعی آزمودن صبر گروه‌های مقاومت عراق و نوع واکنش آن‌هاست. افسران پنتاگون که همچنان کابوس بامداد عین‌الاسد را با خود مرور می‌کنند و  مشغول لاپوشانی دروغ ترامپ درباره عین‌الاسد هستند، نمی‌خواهند که مجددا با حمله‌ای دیگر از سوی گروه‌های مقاومت مردمی عراق روبرو شوند. فرماندهان الحشد‌الشعبی صراحتا گفته‌اند که انتقام آن‌ها کمتر از ایران نخواهد بود؛ بنابراین اکنون ترامپ بر سر یک دوراهی بسیار مشکل قرار گرفته، وی از سویی نمی‌خواهد منافع استراتژیک آمریکا که بواسطه حضور نظامی آمریکا در عراق تامین می‌شود را از دست دهد و از سویی دیگر عزم راسخ گروه‌های مقاومت در انتقام خون شهید سلیمانی را می‌داند. ترامپ هرچند متوجه عمق اشتباه راهبردی خود در مسئله ترور حاج قاسم شده، ولی دیگر نمی‌تواند به عقب بازگردد و باید بین منافع استراتژیک بلندمدت آمریکا و جان تروریست‌های آمریکایی در عراق، یکی را انتخاب کند. در این بین، رفتار مشکوکی برای اقناع افکار عمومی در عدم ترک نظامیان آمریکایی از عراق به چشم می‌خورد. طی یک ماه گذشته در ساعات پایانی برخی از شب ها، بار‌ها اخباری مبنی بر حمله راکتی به محوطه سفارت‌خانه آمریکا، منتشر می‌شود. نیرو‌های مقاومت عراق مسئولیت این حملات راکتی را رد و اعلام کرده اند که حمله در این سطح را هیچ‌گاه انجام نمی‌دهند، الحشد‌الشعبی قبلا نیز بار‌ها تاکید کرده که انتقامی کمتر از سیلی ایران نخواهد گرفت. از سویی دیگر این حملات راکتی اکثرا به محوطه سفارت برخورد می‌کند، هیچ تلفات و جراحاتی را نیز درپی ندارد و بیشتر جنبه  نمایشی دارد تا ضربه‌ای کاری. بنابراین می‌توان این نظریه را در ذهن تقویت کرد که این اقدامات به نحوی مهندسی می‌شود که منجر به ادامه حضور نظامیان آمریکایی برای حفاظت از دیپلمات‌های خود در عراق شود.

آغاز شمارش معکوس برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق

«اکرم الکعبی» از چهره‌های شاخص مقاومت در عراق  در همایش بین المللی اخیر شهدای جبهه مقاومت و شهدای امنیت تاکید کرد که شمارش معکوس برای انتقام از نظامیان تروریست‌های آمریکایی‌ها آغاز شده است. وی همچنین این را هم افزود که پاسخ نظامی مقاومت عراق به اشغالگران قطعی است. الکعبی ضمن تأکید بر نزدیکی ساعت صفر انتقام، افزود: «امروز کاملا آماده حمله همه جانبه هستیم و تمام تحرک‌های هوایی و زمینی دشمن از جمله در پایگاه‌های عین‌الاسد، K۱، التاجی، المطار، ساذر و دیگر پایگاه‌های دشمن را رصد می‌کنیم».

 مهندس نصر الشمری، سخنگوی رسمی جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق نیز از آغاز شمارش معکوس عملیات مقاومت علیه تروریست‌های آمریکایی در این کشور خبر داده است.

پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در تیررس گروه‌های مقاومت عراقی

فارغ از این مسئله که نحوه خروج آمریکایی‌ها از عراق به چه نحوی خواهد بود و آینده این حضورِ مضر در عراق به چه نحوی پایان می‌پذیرد، در ادامه به معرفی پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق می‌پردازیم و حضور نظامیان تروریست‌های آمریکایی در عراق را بررسی می‌کنیم. هرچند که تاکنون هسته‌های مقاومت در عراق وارد فاز تقابل نظامی مستقیم با تروریست‌های آمریکایی نشدند و همچنان هوشمندانه بر مقاومت مدنی و سازمان‌دادن احساسات ضدآمریکایی روزبه‌افزایش مردم عراق تأکید دارند، اما پایگاه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، مستعد هدف‌قرار‌گرفتن با راکت‌ها و موشک‌های مقاومت هستند.

۱) پایگاه التاجی: این پایگاه نظامی که در زیرشاخه نیروی هوایی قرار دارد، در ۲۷ کیلومتری شمال بغداد احداث شده است. این پایگاه در مجاورت جنوب استان صلاح‌الدین قرار گرفته است. آمریکایی‌ها حضور خود در این پایگاه را به واسطه آموزش به نیرو‌های عراقی توجیه کرده‌اند و گفته‌اند که هدف اصلی آن‌ها آموزش نظامیان عراقی برای مبارزه با داعش است. این پایگاه همچنین دارای عمق استراتژیک هم هست چرا که بر جاده‌ای که از شمال وارد بغداد می‌شود، مشرف است.

//شمارش معکوس برای خروج نظامیان تروریست آمریکا از عراق/ ۱۴پایگاهی که باید ترک شوند

۲) پایگاه ویکتوری: این پایگاه در فرودگاه بین المللی بغداد واقع شده و به نحوی جنبه اطلاعاتی دارد. آمریکا از این پایگاه تمام ورودی و خروجی‌های فرودگاه را کنترل می‌کند و آن را به مقر‌های اطلاعاتی اصلی، جهت تجزیه و تحلیل ارجاع می‌دهد. به احتمال قوی، این پایگاه در ترور سپهبد سلیمانی نقش مهمی را ایفاء کرده است.

۳) پایگاه عین‌الاسد: این پایگاه مهمترین و بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق است. ترامپ طی سفری که در ۱۳ اسفند سال ۹۷ به عراق انجام داد، از پایگاه عین الأسد دیدار کرد و طی سخنانی گفت که، سه میلیارد دلار برای توسعه پایگاه عین الأسد در راستای به اصطلاح مبارزه با تروریسم، اختصاص خواهد داد. این پایگاه در شمال استان الانبار و ۹۰ کیلومتری غرب شهر الرمادی واقع شده، گفتنی است علی‌رغم ادعای ترامپ مبنی بر مبارزه با تروریست، داعشی‌ها در برهه‌ای از زمان تا نزدیکی این پایگاه آمدند، ولی نظامیان آمریکایی با آن‌ها درگیر نشدند و تنها نظاره‌گر بودند. بخش قابل توجهی از این پایگاه در حمله موشکی و انتقامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نابود شده است.

//شمارش معکوس برای خروج نظامیان تروریست آمریکا از عراق/ ۱۴پایگاهی که باید ترک شوند

۴) پایگاه بلد: این پایگاه هوایی در ۶۴ کیلومتری شمال بغداد قرار گرفته است. این مقر نظامی مابین پایگاه التاجی و سامراء قرار گرفته. البلد میزبان شماری از نظامیان تروریستی آمریکا و همچنین تجهیزات و ادوات این کشور در خاک عراق است.

//شمارش معکوس برای خروج نظامیان تروریست آمریکا از عراق/ ۱۴پایگاهی که باید ترک شوند

۵) پایگاه الرطبه: این پایگاه در جنوب غرب استان الانبار قرار دارد و در ۳۱۰ کیلومتری غرب شهر الرمادی واقع شده است. از نظر استراتژیک اهمیت بالایی دارد، چراکه در کمتر از ۱۰۰ کیلومتری اراضی متعلق به سوریه قرار دارد.

۶) پایگاه الرمانه: این پایگاه در شهرک الرمانه و در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم قرار دارد. این مرز، مهمترین نقطه اتصال عراق و سوریه است. آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته تلاش بسیاری کردند تا مانع از بازگشایی این مرز و تردد مسافران شوند. این پایگاه جنبه اطلاعاتی هم دارد و این گذرگاه را مورد بازرسی قرار می‌دهد؛ بنابراین مجاورت با سوریه در کرانه غربی این پایگاه بر اهمیت این مقر نظامی افزوده است.

۷) پایگاه الحبانیه: این مقر آمریکایی مابین شهر‌های فلوجه و الرمادی در شمال استان الانبار قرار گرفته و شامل چند مرکز تخصصی برای آموزش نظامیان است. الحبانیه نیز همانند پایگاه قبلی از نظر نزدیکی به سوریه دارای اهمیت استراتژیک برای آمریکاست.

۸) پایگاه اتروش: این پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در بخش شرقی شهر دهوک و در نزدیکی مرز شمالی استان نینوا واقع شده، این مقر نظامی نیز به نوعی مشرف به سوریه است و آخرین اطلاعات پیرامون تحرکات گروه‌های تروریستی را رصد می‌کند.

۹) پایگاه باشور: این پایگاه نظامی نزدیک‌ترین پایگاه نظامی به ایران است و در شمال شرق اربیل واقع شده است.

۱۰) پایگاه اربیل: این پایگاه نظامی در جنب فرودگاه بین المللی شهر اربیل قرار گرفته. یکی از بزرگترین باند‌های جهان در این فرودگاه ساخته شده تا نظامیان آمریکایی بدون کسب اجازه از دولت مرکزی هرگاه که تشخیص دهند نیرو‌های نظامی خود را وارد این منطقه کنند.

۱۱) پایگاه الحریر: تعدادی از ادوات مهم نظامی آمریکا در این پایگاه قرار دارند. الحریر یکی از پایگاه‌های جایگزینی آمریکایی در سوریه به شمار می‌آید که به این نقطه منتقل شده است. این پایگاه در منطقه الحریر در شمال استان اربیل قرار گرفته است.

۱۲) پایگاه مخمور: گفته می‌شود که نظامیان تروریست آمریکایی ضمن حضور در این پایگاه، عناصر مخفی داعش را با توجه به تحلیل خود از اتفاقات منطقه، مدیریت می‌کردند. این مقر آمریکایی در جنوب غرب استان اربیل واقع شده است.

۱۳) پایگاهk۱ : این مرکز نظامی و هوایی در ۱۴ کیلومتری حومه شمال غربی شهر کرکوک در نزدیکی فرودگاه کرکوک واقع شده. نظامیان آمریکایی به همراه نیرو‌های پلیس فدرال و مبارزه با تروریسم عراق به صورت مشترک در این پایگاه حضور دارند. 

//شمارش معکوس برای خروج نظامیان تروریست آمریکا از عراق/ ۱۴پایگاهی که باید ترک شوند

۱۴) پایگاه القیاره: این پایگاه نظامی در جنوب شرق استان نینوا قرار دارد و اهمیت استراتژیک آن از این منظر است که جاده راهبردی بغداد به ترکیه از نزدیکی این پایگاه می‌گذرد و نیرو‌های اطلاعاتی آمریکا اشراف کاملی بر رفت‌و‌آمد این جاده دارند.

ارسال نظرات