۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۴۴۱۹۹
امریکن کانسروتیو:

حمایت ترامپ از جنایتکاران جنگی ریاض چیزی جز شرمندگی برایش نداشته است

حمایت ترامپ از جنایتکاران جنگی ریاض چیزی جز شرمندگی برایش نداشته است
کانسروتیو با انتقاد از حمایت‌های بی‌دریغ واشنگتن از عربستان سعودی، نوشت اولویت دادن به ریاض یکی از مهمترین ناکامی‌های رییس‌جمهور آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی امریکن کانسروتیو در مقاله‌ای نوشت: جکسون دیهل، معاون سردبیر ارشد واشنگتن پست، درباره اینکه چطور سعودی‌ها، با ترامپ مثل یک ابله بازی کرده‌اند، گفت «ترامپ از زمانی که ریاض را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد با یکدندگی از حاکم سعودی در ماجراجویی‌های متعددش از جنگ فاجعه بار در یمن و تحریم ناکام همسایه‌اش قطر گرفته تا قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی ساکن آمریکا، دفاع کرد. خرید‌های بزرگ تسلیحاتی عربستان از آمریکا که ولیعهد سعودی وعده آن را به ترامپ داده بود، محقق نشده است. در عوض پاداش این رئیس جمهور از جانب متحد فرضی‌اش در لحظه‌ای که بیشترین نیاز را به آن داشت – بازار‌های آمریکا در شرایط دشواری قرار گرفتند و سربازان آمریکایی کشته شدند – حاصل نشد».

در ادامه این مطلب آمده است: سیاست خارجی دونالد ترامپ و اولویت دادن به عربستان سعودی، یکی از ابعادی است که دوران ریاست جمهوری او را توضیح می‌دهد. این سیاست همچنین یکی از مهمترین ناکامی‌های اوست. همه رؤسای جمهور آمریکا تاحدی به عربستان سعودی خدمت کرده‌اند، اما ترامپ در بین آن‌ها از همه چاپلوس‌تر و بخشنده‌تر بوده است. وی به دولت عربستان و ولیعهد این کشور همه حمایت و پوشش دیپلماتیکی که خواهان آن بودند، داد و در عوض هیچ چیزی دریافت نکرده است.

ترامپ از این جنایتکاران جنگی در ریاض طی سه سال گذشته حمایت و پشتیبانی کرده و چیزی به جز رسوایی و شرمندگی برایش باقی نمانده است. ائتلاف سعودی سال‌ها با سلاح‌های آمریکایی، یمنی‌های بی‌گناه را کشتند و ترامپ دربرابر تلاش‌های کنگره برای توقف حمایت آمریکا از این جنگ مقاومت کرد. او حتی برغم مخالفت کنگره، به منظور فروش سلاح به عربستان و امارات عربی متحده، آن‌ها را دور زد.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، دستور قتل خاشقچی را صادر کرد و وقتی ماجرای قتل روشن شد، ترامپ و پمپئو به نفع او در این مسئله مداخله کردند. این دولت سعودی بی‌منطق و بی‌فایده حتی نمی‌تواند از اراضی خودش دفاع کند از این رو ترامپ نظامیان آمریکایی را برای حفاظت از آن‌ها در برابر حملات بیشتر در مسیری خطرناک در این کشور قرار داد. معدود کشور‌هایی در جهان هستند که به اندازه عربستان سعودی از آمریکا نفع برده باشند و ترامپ مشتاقانه سال‌ها دستورات آن‌ها را انجام می‌دهد. ترامپی که بی‌امان از کشور‌های دیگر انتقاد می‌کند که از آمریکا سوء استفاده کرده‌اند، خودش ریاست شرم‌آورترین سوء استفاده‌ها را از آمریکا برعهده دارد.

امریکن کانسروتیو در ادامه نوشت: دولت عربستان مثل هر مشتری سرخوش دیگری به این نتیجه‌گیری رسیده که می‌تواند هر آنچه می‌خواهد را بدون نگرانی از پیامد‌هایی از جانب دولت ترامپ به انجام رساند. محمد بن سلمان به این نتیجه‌گیری رسیده است مادامی که ترامپ رئیس جمهور باشد، می‌تواند با هر میزان قتل و جنایت، درامان باشد. بن سلمان در تازه‌ترین قمارش با پایین آوردن بهای نفت، به صنعت نفت آمریکا حمله کرد و تاکنون ترامپ حرفی در این خصوص نزده یا اقدامی نکرده است. جنگ عربستان سعودی بر سر بهای نفت بیشتر از اقداماتی که ایران در یک مدت طولانی انجام داده، به منافع آمریکا صدمه زده است، اما این رئیس جمهور از قطع حمایت آمریکا از کشوری که هرگز متحد ما نبوده و قطعا مثل متحد ما رفتار نمی‌کند، خودداری می‌کند.

اگر ترامپ روی حاکمی شرط‌بندی می‌کرد که واقعا تاحدی از کارهایش خبر داشت، قابل بررسی بود، اما محمد بن سلمان فردی بی‌پروا و نالایق است.  تصمیم او درباره آغاز یک جنگ بر سر بهای نفت که دولتش احتمالا تاب تحمل آن را ندارد، مدرکی دیگر دال بر این بی‌کفایتی اوست.

وال استریت ژورنال پشت پرده اقدام عربستان را برای این جنگ بهای نفت شرح داده است: یکبار دیگر روس‌ها تسلیم نشدند. یک هیئت از اوپک که از این مسئله آگاه بود گفت من هیچ ایده‌ای درباره اینکه سعودی‌ها چه فکری دارند، ندارم، اما این نوع فشار روی پوتین موثر نیست. این روش کاملا خودکشی است و ما همگی می‌دانیم نتیجه آن فاجعه بار خواهد بود. مقامات عربستان سعودی روز شنبه اعلام کردند بجای کاهش تولید، تولید خود را افزایش می‌دهند و بهای نفت را کاهش می‌دهند. یک مقام ارشد سعودی گفت: «این اعلان جنگ عربستان علیه پوتین بود.»

در انتهای این مطلب آمده است: محمد بن سلمان به حمایت از سیاست‌های «خودکشی کامل» و «فاجعه بار» عادت دارد. همانطور که من (نویسنده) در مقاله‌ام درباره بن سلمان نوشته‌ام، او هیچ سررشته‌ای درباره جهان ندارد و این مسئله در کار‌هایی که انجام می‌دهد مشهود است. این مسئله قابل درک است که این رئیس جمهور جذب رهبری می‌شود که نمی‌داند چه می‌کند. متاسفانه این یعنی او همواره منافع عربستان را به منافع آمریکا ترجیح می‌دهد. آمریکا باید مادامی که بن سلمان در موضع قدرت است، رابطه با سعودی‌ها را کاهش دهد.

ارسال نظرات