۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۴۴۲۰۶

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 155 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 975 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 26 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۲۶

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 155 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 975 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 60 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 760 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 609 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 812 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 641 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1537 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 900 تومان، درهم امارات 4 هزار و 400 تومان، یورو  17 هزار و 500 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 650 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 14  هزار و 800 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار و 350 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 700 تومان است.

 

توزیع میوه شب عید در تهران آغاز شد

مجتبی شیرقاضی ابراز کرد: بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور و استان، سیب و پرتقال درجه یک به‌میزان 7 هزار تن در انبارهای استان توسط مباشرین ذخیره و به‌قیمت مصوب برای مصرف‌کننده آماده عرضه شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان تصریح کرد: میادین میوه و تره‌بار در سطح شهر و فروشگاههای منتخب از جمله مراکز فروش می‌باشند و در شهرستان‌های تابعه استان نیز توسط مباشرین در حال توزیع میوه هستند و هیچ‌گونه کمبودی در عرضه وجود ندارد.

 

کمبود 4،5 میلیون مسکن در کشور داریم

فرشید پورحاجت در پاسخ به این سؤال روز گذشته آمار بیش از حد ثبت نام مسکن ملی نشان می‌دهد که کشور از یک انباشت تقاضای مسکن رنج می برد، گفت: این ثبت نام فرصت بالقوه‌ای برای مسکن به وجود آورده است و وقتی می بینیم یک میلیون و 200 هزار نفر در مسکن ملی ثبت نام می‌کنند، نشان می‌دهد که دولت چه وظیفه خطیری دارد.

پورحاجت با بیان اینکه شاید بسیاری از این میزان ثبت نامی‌ها حائز شرایط هم نباشند، اما به هر حال این میزان استقبال و ثبت نام نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی و دولت باید طرح‌هایی مثل طرح مسکن مهر و مسکن ملی را انجام و ادامه دهد، اظهار داشت: دولت باید بخش خصوصی را در کنار خود ببیند و سازندگان مسکن را در قالب تعاونی ها ساماندهی کند تا تولید مسکن را به شدت بیشتر سرعت دهند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: می‌توانیم در قالب تعاونی ها ساخت مسکن را برای اقشار متوسط جامعه انجام دهیم و بخش مسکن را که پیشران اقتصاد کشور است، رونق دهیم.

وی تاکید کرد: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون عمران در ابتدای سال جاری بالغ بر 4،5 میلیون کمبود مسکن داریم، پس دولت باید طرح هایی مثل طرح مسکن ملی را بیش از پیش انجام دهد و با کمک گرفتن از بخش خصوصی تولید مسکن را بیشتر از قبل در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: بخش مسکن با یک تقاضای بالقوه مواجه است، اما قدرت خرید متقاضیان پایین است و این تقاضا خود را پنهان شده نگه داشته است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در پاسخ به خبرنگار سؤال فارس که پرسید آیا تقاضای پنهان در بخش مسکن در سال‌های آینده تهدیدی برای بخش مسکن محسوب شود، تاکید کرد: نابرابری عرضه و تقاضای مسکن به خوبی قابل مشاهده است، چرا که وقتی ثبت‌نام طرح ملی مسکن در این حد انجام می شود نشان می‌دهد که بخش مسکن با یک تقاضای انباشته مواجه است که این تقاضای انباشته تهدیدی برای بخش مسکن و افزایش قیمت آن به شمار می‌رود.

 

واریز حقوق اسفند کارمندان

محمدباقر نوبخت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: از شب گذشته تا فردا شب سازمان برنامه و بودجه کشور ۲۴ هزار میلیارد تومان حقوق اسفند کارکنان را واریز خواهد کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ساعت ۲۴ سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸هم، ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان، بلاعوض به حساب ۳ میلیون نفر واجد شرایط واریز می‌شود.

 نوبخت با بیان اینکه تاکنون هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان صرفا برای مبارزه با کرونا به وزارت بهداشت پرداخت شده است، گفت: علاوه بر این در نظر داریم به اقشاری که بیش از همه مشکل دارند کمک‌های بلاعوضی ارائه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت با دو روش در پی اجرای"پویش کرونا را شکست می‌دهیم" است

او افزود: طبق بررسی‌ها ۱۰ رسته کسب و کار‌هایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند و قرار است به آن‌ها تسهیلاتی ارائه شود به این شرح هستند:

۱. مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالار‌های پذیرایی، قهوه خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۲. مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیر‌ها مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)

۳. حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

۴. دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

۵. تولید و توزیع پوشاک

۶. تولید و توزیع کیف و کفش

۰۷ مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

۰۸ مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

۹. مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی

۱۰. مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی که ۱۰ امتیاز مالیاتی برای مالکان این دسته مشاغل در نظر گرفته ایم.

نوبخت با اعلام اینکه از امشب تا فردا شب سازمان برنامه و بودجه کشور ۲۴ هزار میلیارد تومان حقوق اسفند کارکنان را واریز خواهد کرد، گفت:

او ادامه داد: ساعت ۲۴ سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸ هم، ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان، بلاعوض به حساب ۳ میلیون نفر واجد شرایط واریز می‌شود.

 

ایران در شاخص «شدت صنعتی‌سازی» بالاتر از ترکیه، عربستان و برزیل قرار گرفت

در پژوهشی که توسط مرکز پژوهش های مجلس با هدف ارزیابی و تحلیل عملکرد رقابت صنعتی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و منتخب  تحلیل آماری بر پایه اطلاعات سری زمانی یونیدو صورت گرفته است، وضعیت ایران در شاخص شدت صنعتی سازی در سال 2017 از کشورهای ترکیه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی و برزیل بهتر است و این امر بیانگر این است که نقش صنعت در اقتصاد و پیچیدگی های فنی تولید بیشتر است.

کشورهای کره جنوبی، تایوان، سنگاپور، چین، ژاپن، تایلند، مالزی، اندونزی و هند به ترتیب از بالاترین میزان شاخص شدت صنعتی سازی در کشورهای منتخب و جهان برخوردارند. نکته قابل تأمل این است که شاخص شدت صنعتی سازی کشورهای کره جنوبی، تایوان و سنگاپور حدود 0.75 تا 0.85 است درحالی که مقدار این شاخص برای ایران حدود 0.5 است و این فاصله زیاد به دلیل تولید محصولات با فناوری بالا و ارزش افزوده بالاتر این قبیل محصولات صنعتی در این کشورها است.

 

 

تقاضای واقعی برای ارز کاهش یافته است

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی در صفحه شخصی خود نوشت: در روزهای پایانی امسال، با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا عملاً تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز (اسکناس) در صرافی‌ها وجود ندارد و درخواست برای واردکنندگان، با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیرنفتی و بانک مرکزی، در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از یک و نیم میلیارد دلار)، روند نزولی به خود گرفته است اما خالی‌فروشان و سفته‌بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار معاملاتی داشته‌اند تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی، معاملات فردایی خود را سودآور نمایند و یک گروه دیگر نیز تلاش می‌کنند از فرصت آربیتراژ، به خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی بهره‌مند بشوند.

صرافی‌های بانکی که تا کنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازارسازی را به عهده دارند، امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند. بانک مرکزی در دو سال گذشته با مدیریت اصولی و علمی و توجه جدی به عوامل شکل‌دهنده عرضه و تقاضای ارز، علیرغم طوفان حوادث طبیعی، سیاسی، نظامی، روانی و تبلیغاتی و در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت آمریکا توانسته است ثبات بازار ارز را حفظ کند و از این پس نیز سیاست خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد.


یادداشت همتی

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات