۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۴۴۲۸۷

خلبانی که به دلیل بمباران نکردن ایرانی‌ها اعدام شد

خلبانی که به دلیل بمباران نکردن ایرانی‌ها اعدام شد
استاد دانشگاه و رزمنده دفاع مقدس به تشریح جزییات بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط رژیم بعث عراق در سال ۶۶ پرداخت.

به گزارش خبرگزاري رسا، تاریخ بشریت پر از لحظات تلخ و شیرین است که مطالعه و درس گرفتن از آن بسیار اهمیت دارد، اما باید توجه داشت که وقایع تلخ و جنایات در طول تاریخ هم می‌توانند شیرینی داشته باشند به‌شرط آن‌که انسان دچار جهل و رخوت نباشد.

واقعه هول ناک بمباران شیمیایی حلبچه نمونه‌ای است که در سالروز آن قرار داریم، کشتار هزاران نفر مردم بی‌پناه، فارغ از ملیت و مذهب، قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد، اما صحنه‌های زیبای کمک‌رسانی رزمنده‌های ایرانی به مصدومان عراقی برای همیشه در حافظه تاریخی اخلاق انسانی ثبت می‌شود.

خلبانی که به دلیل بمباران نکردن ایرانی‌ها اعدام شد

واقعه‌ای که می‌تواند درسی برای تمام انسان‌ها باشد که ظلم و ظالم را بشناسد و فریب دست چدنی باروکش مخملی را نخورد، دولت‌های ظالمی که همزمان و در کشور‌های آزاد بسیاری درحال جنگ و کشتار هستند، از جنایتکاران کودک کش حمایت می‌کنند، سلاح و پول در اختیار قاتلان مردم جهان قرار می‌دهند، اما دم از دموکراسی و حقوق بشر می‌زنند.

این شعار حقوق بشر دولت‌های مستکبر جهان و زورگویان عالم از بزرگترین ظنز‌های زمان ما است، اما بزرگترین مرثیه تاریخ بشر، جهالت و انسان‌ها و فراموش کردن ظلم ظالمان است که به‌قدرت طلبی، استعمار و استحمار ملت‌های آزاد و آزاده منجر می‌شود.

خلبانی که به دلیل بمباران نکردن ایرانی‌ها اعدام شد

اما داستان از آن جایی شروع شدکه، سال‌های جنگ از نیمه گذشته بود، سال‌های سخت و رقت‌بار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و هر دقیقه هجوم وحشیانه هواپیمای جنگی و فروریختن صد‌ها گلوله و خمپاره، هدیه مرگ‌بار صدام برای مردم بی‌گناه مناطق غربی کشور بود.

روز‌های پایانی اسفندماه سال ۶۶ بود و صحبت از عملیات والفجر ‪۱۰ و تصرف برخی از مناطق شمال شرق عراق از جمله شهر حلبچه و بسیاری از روستا‌های کردنشین عراق توسط رزمندگان اسلام که با استقبال کرد‌های آن منطقه همراه بود، پیرمردانی وزنانی که سال‌ها مقابل حکومت ظالمانه صدام ایستاده بودند.

نفس صدام از این‌همه مقاومت، شجاعت بندآمده بود و یک باره در اقدامی خصمانه و تلافی‌جویانه در برابر کرد‌های منطقه، فجیع‌ترین و بیرحمانه‌ترین گزینه خود یعنی بمباران شیمیایی را انتخاب کند و هدیه‌ی بهاری خود که شامل گاز خردل، اعصاب و سیافوژن بود را به‌طور مجزا و بافاصله کوتاه در آستانه سال ۶۷ به ملتش تحمیل کرد، هدیه‌ای جز که هزاران کشته و زخمی و البته قلب‌هایی پر از کینه نفرت از ظلم و استکبار ثمره دیگری نداشت.

این جنایت علاوه بر نام صدام نام ۳ جنایتکار دیگر ازجمله علی حسن المجید پسرعموی صدام معروف به علی شیمیایی، عدنان الدلیمی خلبان و فرمانده جنایتکار بمباران حلبچه و ژنرال حمید شعبان فرماندهی نیروی هوایی عراق را با خود به همراه دارد.

آیا ملت ایران و کرد، سال‌های بعد از من یاد می‌کنند؟

اما در این میان نام «ایدن مصطفی خطیب زاده» یکی از خلبانان عراقی که مأمور می‌شود تا این بمباران را انجام دهد به زیبایی می‌درخشد، خلبانی که در ارتش بعث کار می‌کرد، اما حاضر نبود برعلیه مردم بی‌گناه اقدامی کند.

هنگامی‌که صدام شکست بزرگی از ایران در حلبچه را متحمل را می‌شود، یه ایدن دستور می‌دهد تا حلبچه را بمباران کند، اما او از دستور بمباران شیمیایی حلبچه سرپیچی می‌کند و حاضر به انجام این اقدام ظالمانه و وحشیانه نمی‌شود، صدام پس از شنیدن این موضوع دستور می‌دهد تا این خلبان را اعدام کنند.

او در همان سال اعدام می‌شود به گونه‌ای که اجازه برگزاری مراسم تشییع پیکر و مراسم یادبود به خانواده او داده نمی‌شود.

ایدن مصطفی خطیب زاده قبل از اعدامش گفت: آیا ملت ایران و کرد، سال‌های بعد از من یاد می‌کنند؟

حمله شیمیایی به حلبچه که به کشتار حلبچه یا جمعه خونین مشهور است از آن به‌عنوان نسل‌کشی مردمی بی‌گناه یاد می‌شود فاجعه‌ای که به باور بسیاری با فجایع بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی قابل قیاس است واز آن می‌توان به‌عنوان یکی از جنایت علیه بشریت و نمادی از توحش مدرن یک رژیم فاشیستی نام برد؛ که در همین راستا محسن نصری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی- فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما با تبیین ابعاد این واقعه دردناک و نسل‌کشى سازمان‌یافته رژیم بعث اظهار داشت: هنگامی‌که حزب بعث با رهبری صدام و حمایت آمریکا، اروپا، صهیونیست، بلوک شرق و غرب آن زمان تهاجم سنگین به کشور ما را آغاز کرد، نه تنها برای مردم ما روشن بود که این موضوع استکبار جهانی است بلکه به‌مرور زمان مردم عراق و کشور‌های دیگر جهان هم متوجه شدند که رژیم بعث آن‌ها را به‌اجبار به مناطق جنگی خود اعزام می‌کنند تا مردم و کشور ایران را موردحمله قرار دهند به‌گونه‌ای که اگر یک سرباز و یا نیروی نظامی تمرّد می‌کرد اعدام می‌شد.

این جانباز دوران دفاع مقدس ادامه داد: درواقع صدام از یک سو به‌عنوان نماینده استکبار جهانی و از سوی دیگر باروحیه قدرت‌طلبی به کشتار و ظلم علیه مردم ایران و همچنین مردم عراق قدم برمی‌داشت و همین موضوع سبب شد تا بسیاری از مردم عراق مخالف حاکمیت صدام شوند.

وی در ادامه یادآور شد: به‌طور مثال مردم کرد با اینکه اهل سنت و عراقی بودند، اما از ملت شیعه ایران حمایت کردند چراکه هر جای دنیا انسانیت و توانایی تشخیص حق و باطل وجود داشته باشد، افراد به سمت حق گرایش پیدا خواهند کرد به همین جهت بود که مردم عراق در شهر حلبچه از ورود رزمندگان ما در این شهر استقبال کردند و به مردم ایران پناه آوردند.

جواب حق‌طلبی مردم حلبچه، بمب شیمیایی بود

نصری با تشریح جزییات بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط رژیم بعث عراق در سال ۶۶ گفت: موضوعات مطرح‌شده دلیلی بود تا روز ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۶۶ رژیم بعث عراق مردم شهر حلبچه را موردحمله بمباران شیمیایی قرارداد و نکته بسیار مهم این است که ما در دفاع مقدس از یک سو حضور نیرو‌های بعثی در خوزستان را داریم که هزاران جنایت علیه مردم خوزستان انجام دادند، اما از سوی دیگر مردم حلبچه وقتی به خباثت این رژیم و صدام پی بردند، پناهگاهشان رزمندگان ما بود و صدام در واکنش به‌حق طلبی آن‌ها چنین جنایتی را رقم زد.

این استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی فرهنگی اضافه کرد: ۲۴ اسفندماه مصادف با سالروز عملیات والفجر ۱۰ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس در غرب کشور، در منطقه حلبچه است.

وی اذعان داشت: روز دوم عملیات که ۲۵ اسفندماه است، رژیم بعث عراق به‌فرمان صدام، جنایتی انجام دادند که در تاریخ بشریت کم‌سابقه است و آن بمباران شیمیایی شهر حلبچه عراق است که منجر به شهادت ۳ تا ۵ هزار نفر از شهروندان کُرد عراقى شد.

نصری خاطرنشان کرد: در این واقعه دو نکته حائز اهمیت است، نخست آنکه رزمندگان ما در عملیات والفجر ۱۰ به یاری مردم عراق پرداختند، مردمی که از جانب صدام به جرم همکاری و ارتباط با جمهوری اسلامی و مقبولیت این نظام مقدس در بین آن‌ها موردحمله شیمیایی قرار گرفتند.

خلبانی که به دلیل بمباران نکردن ایرانی‌ها اعدام شد

نمایش اوج انسانیت در مقابل اوج جنایت‌کاری در حلبچه

این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: زمانی که این اتفاق در حلبچه رخ داد و رزمندگان ما به یاری و کمک مردم مظلوم این شهر شتافتند، برخی از نیرو‌های رزمنده، ماسک‌های شیمیایی خود برای استفاده به مردم حلبچه دادند و یا تعدادی از مجروحان شیمیایی شده را به بیمارستان‌های کشور خودمان برای درمان آوردند، چراکه در این اتفاق و موضوعات شبیه به آن، موضوع انسانیت مطرح است.

وی با یادآوری وظیفه مسلمان در مقابل ظلم و استکبار متذکر شد: وظیفه مسلمان، کمک و یاری‌رساندن به مظلومان و ستم دیدگان است، امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از وصیت‌نامه خود که در نامه ۴۷ نهج البلاغه است، در مرز بندی بین دشمن و دوست، مرز بین ظلم و ستم و مظلومت را قرار داده‌اند.

نصری ابراز داشت: امروز با مرور تاریخ معاصر شاهد هستیم که صدامیان با حمایت استکبار جهانی آمریکا، اروپا و صهیونیسم، نه تنها برخلاف کنوانسیون‌های بین الملل از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند و با سکوت به اصطلاح ابرقدرت‌های دنیا همراه است، بلکه مردم بی‌پناه و غیرجنگی خود را هم موردحمله شیمیایی قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه واقعه حلبچه را نماد ظلم مستکبران و انسانیت رزمندگان ایران اسلامی دانست و بیان داشت: داستان حلبچه نماد خبیث بودن آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و صهیونیسم است، که با سکوت و یا همراهی خود، صدام را مورد تأیید و حمایت قراردادند، اما از طرف دیگر حلبچه نماد انسانیت از سوی رزمندگان ایران اسلامی است که آماده هستند مردم عراق را موردحمایت قرار دهند و مجروحان شیمیایی را درمان کنند و امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرا دهند.

مثلث ظلم و استکبار جهانی علیه انسانیت

وی با اشاره به ادامه جنایات مثلث ظلم و استکبار جهانی علیه دنیا گفت: این جریان انسانیت و ضد انسانیت همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که امروز می‌بینیم در مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی، آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی در جنگی به نام بیوتروریسم، یک بیماری را سرایت داده و ترویج می‌کنند به گونه‌ای که بخشی از مردم خودشان هم گرفتار آن می‌شوند، سابقه این جنایت‌ها را می‌توان با مرور تاریخ در اتفاقات گوناگونی همچون واقعه ۱۱ سپتامبر با کشته شدن ۳ هزار نفر از شهروندخودشان دید، که این موضوع بهانه‌ای شد برای کشتن مردم عراق و افغانستان.

نصری متذکر شد: امروز هم می‌بینیم این مستکبران ظالم حاضر هستند تا بخشی از مردم خودشان درگیر بیماری کرونا شوند، اما جهان اسلام، منطقه، دشمنان و مخالفان خود همچون کشور چین را گرفتار کنند و نکته جالب نسبت به این بیماری به گفته متخصصان، تفاوت این ویروس در کشور ما با کشور چین است، متناسب با ژن‌هایی که از ایرانیان درگذشته به‌دست آورده و در آزمایشگاه‌ها تولید کرده‌اند.

این استاد دانشگاه افزود: سردمداران ظلم که احتمالاً این ویروس را در آزمایشگاه‌های خود تولید کرده‌اند، خلاف انسانیت و قواعد بشری، ملت ما را از سال‌ها قبل مورد تحریم دارو قرار داده‌اند و مواد دارویی مورد نیاز و حتی کیت‌های آزمایش را در اختیار پزشکان ما قرار نمی‌دهند، این‌ها همان‌هایی هستند که در طول تاریخ ادعای بشردوستی و تمدن داشته و فریاد انسانیت سر داده‌اند، اما وحشی‌ترین و پر جنایت‌ترین افراد، سردمداران حکومت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا هستند، البته منظورم مردم این کشور‌ها نیست بلکه حکومت داران این کشور‌ها هستند که نه تنها به مردم دنیا بلکه به مردم کشور خودشان هم رحم نمی‌کنند.

حکومت‌های مستکبر، مردم خود را هم فدا می‌کنند

وی در ادامه تصریح داشت: ما امروز شاهد جنایتی بدتر از جنایات صدام در طول ۸ سال دفاع مقدس و حوادثی همچون بمباران حلبچه و سردشت، نه تنها نسبت به کشور ایران بلکه در کل دنیا هستیم، این موارد مصداق‌های دیگری است که مردم دنیا می‌توانند مرز بین حق و باطل را تشخیص دهند و بدانند که این مثلث شوم و جنایت علیه بشریت به هیچ یک از قوانین بین الملل پایبند نبوده و نخواهد بود و برای دسترسی به اهداف شوم خودشان از ابتدای تاریخ تا به امروز، حتی ملت خود را هم فدا خواهند کرد.

نصری در پایان ریشه ظلم‌های صورت گرفته توسط استکبار جهانی را قدرت‌طلبی و سلطه‌جویی مطرح کرد و گفت: ریشه‌های ظلمی که در طول تاریخ این سه ضلع مثلث ظلم و استکبار علیه مردم دنیادارند بر مبنای قدرت‌طلبی و همچنین کینه و دشمنی علیه اسلام ناب محمدی و مسلمانان است چراکه انسانیت را ازدست‌داده و به تعبیر آیه شریف قرآن از حیوان پست‌تر شده‌اند./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات