۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۴۴۲۸۸
نوروز ۹۹ دقیقا چند روز تعطیل است؟

از فلسفه‌ی هفت سین تا طریقه خواندن نماز عید

از فلسفه‌ی هفت سین تا طریقه خواندن نماز عید
کم کم موعد برپا کردن سفره هفت سین می‌رسد؛ سفره‌ای خوش رنگ و لعاب که قرار است لحظه آغاز سال را رنگی دیگر دهد.

به گزارش خبرگزاري رسا، فلسفه‌ی هفت سین و عید نوروز چیست؟  کم کم موعد برپا کردن سفره هفت سین می‌رسد؛ سفره‌ای خوش رنگ و لعاب که قرار است لحظه آغاز سال را رنگی دیگر دهد و مهمانی با شکوه بهار در کنارش آغاز شود.
حال که همه در تکاپوی خریدن سین‌های این خوان رنگارنگ هستند، به سراغ تاریخچه سفره هفت سین می‌رویم تا ببینیم این سنت از کجا آمده و چگونه به شکل امروزی خود درآمده است.

تاریخچه سفره هفت سین در نوروز

جالب است بدانید که با مطالعه دوران صفوی تنها یک اشاره مبهم و تا حدی مشکوک به سفره هفت سین به چشم می‌خورد.
اما بعد از آن حتی در شواهد قرن نوزدهم هم هیچ اشاره‌ای به سفره هفت سین نشده است و این‌ها نشان از آن دارند که این فرهنگ، یک رسم جوان به شمار می‌رود.

با توجه به تمام شواهدی که در تاریخ از وجود سفره هفت سین دیده می‌شود و با وجود آن که اجزای آن ریشه در اعتقادات و فرهنگ باستانی ایران دارد، تا قرن بیستم میلادی هیچ گونه اثری از سبک و سیاق امروزی و اجزای تشکیل دهنده سفره هفت سین که با حرف «سین» آغاز می‌شوند، در هیچ کتاب تاریخی دیده نشده است.

ویژگی عناصر تشکیل دهنده سفره هفت سین

عناصری که بر سر سفره هفت سین قرار می‌گیرند، ویژگی‌هایی دارند که سبب می‌شود برای این خوان انتخاب شوند.

این ویژگی‌ها ۵ مورد هستند که به این ترتیب اند

۱ - اصلی‌ترین ویژگی این عناصر پارسی بودن نام آن‌ها است.
عناصری با نام‌های عربی و بیگانه جایی در سفره هفت سین ندارند.

۲- نام شان با حرف سین آغاز شود.

۳ - ریشه گیاهی داشته باشند.

۴ - قابل خوردن باشند.

۵ - نام آن‌ها ترکیبی نباشد مثل سبزی پلو یا سیر ترشی و ...
مقدس بودن عدد هفت در سفره هفت سین

عدد هفت نه تنها در میان ایرانیان باستان مقدس بوده بلکه در میان ساکنان امروز این سرزمین نیز از قداست خاصی برخوردار است و در بیشتر فرهنگ‌ها و ملل مختلف دیگر نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.
تقدس عدد هفت در ایران باستان از آیین مهر یا میترا می‌آید و از آن جهت است که این عدد را "امرداد" به معنای جاودانگی و بی مرگی می‌نامیدند.
به همین دلیل امروزه هفت نماد از عناصر مختلف را بر می‌گزینند و بر خوان (سفره) نوروز می‌گذراند.

برخی می‌گویند هفت سین، نمادی از هفت دانه گیاهی است که در زمان ایرانیان باستان با آن سبزه نوروز را تهیه می‌کردند و عبارت بودند از: جو، ماش، عدس، ارزن، لوبیا، نخود و گندم

جایگاه ویژه عدد ۷ را می‌توان در نشانه‌های دیگری جستجو کرد مانند:

۷ سال دوران کودکی

رنگین کمان ۷ رنگ

۷ خوان رستم در شاهنامه

۷ اقلیم

۷ روز هفته

طریقه خواندن نماز عید نوروز

نماز عید نوروز مشتمل است بر قرائت سوره حمد وسوره‌های قدر، کافرون، توحید، فلق و ناس و بسیارشبیه به نمازی است که ضمن آداب واعمال روزجمعه وهمین طوراعمال روزعید غدیرخم وارد شده است.

نماز عید نوروز مشتمل است بر قرائت سوره حمد وسوره‌های قدر، کافرون، توحید، فلق و ناس و بسیارشبیه به نمازی است که ضمن آداب واعمال روزجمعه وهمین طوراعمال روزعید غدیرخم وارد شده است.

ازآنجا که قرائت سوره قدردر نماز عید نوروز توصیه شده است می‌توان دریافت که عید نوروز نیزچون دیگراعیاد اسلامی با نزول برکات وآیات الهی همراه بوده است.

تاکید بر قرائت سوره‌های کافرون، توحید نیزمی تواند اشاره به درخواست دفع انواع شروروبدی‌ها داشته باشد.

البته درروزعید نوروزادعیه‌ای هم ذکر شده است که لازم است به کتب دعا مراجعه شود.

حضرت صادق علیه السلام به معلى بن خنیس تعلیم فرمود:.

چون روز نوروز شود، غسل کن و پاکیزه ‏ترین جامه‏ هاى خود را بپوش و به بهترین بوهاى خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار.

پس، چون از نماز پیشین و پسین و نافله ‏هاى آن فارغ شوى چهار رکعت نمازبگذار (یعنى هر دو رکعت به یک سلام) و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره «انا انزلنا» بخوان و در رکعت دوم، بعد از حمد ده مرتبه سوره «قل یا ای‌ها الکافرون» و در رکعت سوم، بعد از حمد ده مرتبه سوره «قل هو الله احد» و در رکعت چهارم، بعد از حمد ده مرتبه «قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس» بخوان و بعد از نماز به سجده شکر برو
و این دعا بخوان:

«اللّهمَّ صلِّ على محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین و على جمیع انبیائک و رسلت بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک وصل على ارواحهم و اجسادهم. اللهم بارک على محمد وآل محمد و بارک لنا فى یومنا هذا الذى فضّلته وکرّمته و شرّفته عَظّمت خطره. اللهم بارک لى فیما انعمت به علىّ حتى لا اشکراحداً غیرک و وسّع علىَّ فى رزقى یا ذاالجلال و الاکرام. اللهم ما غاب عنّى فلا یغیبنَّ عنى عونک و حفظک و ما فقدتُ من شى‏ءٍ فلا تفقد نى عونک علیه، حتى لا اتکلَّف ما لااحتاج الیه یا ذاالجلال والاکرام».

چون چنین کنى گناهان پنجاه ساله تو آمرزیده شود.

عید نوروز ۹۹ چند روز تعطیل است؟

مناسبت‌ها و تعطیلات رسمی عید نوروز ۹۹ چند روز است؟ در حال حاضر مجموع تعداد روز‌های تعطیلات رسمی در کشور ۲۷ روز است.

عید نوروز ۹۹ چند روز تعطیل است؟ | تعطیلات رسمی نوروز ۹۹به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، تعطیلات رسمی در سال ۱۳۹۹ به ترتیب مشاهده می‌کنید.

جمعه ۱ فروردین آغاز نوروز – شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع)
شنبه ۲ فروردین عید نوروز
یکشنبه ۳ فروردین عید نوروز – مبعث حضرت رسول اکرم (ص)
دوشنبه ۴ فروردین عید نوروز
سه شنبه ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران
چهارشنبه ۱۳ فروردین روز طبیعت
البته تمامی مدارس و دانشگاه‌ها و برخی ادارات غیر دولتی و شخصی کل ۱۳ روز را تعطیل هستند.
در سال ۱۳۹۶ طرحی پیشنهاد شد که تعطیلات عید نوروز از ۱۳ روز به ۵ روز کاهش یابد، اما تأیید نشده بود.

در حال حاضر مجموع تعداد روز‌های تعطیلات رسمی در کشور ۲۷ روز بوده، که از این تعداد ۶ روز تعطیلات ملی، ۴ روز تعطیلات انقلابی و ۱۷ روز تعطیلات قمری (مذهبی) می‌باشد.

توضیح: در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و روز بعد) تعطیل است./1360/

منبع: میزان

ارسال نظرات