۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۴۴۵۷۵
آیت الله جاودان:

تمسک به قرآن و عترت تنها راه نجات از گمراهی است

تمسک به قرآن و عترت تنها راه نجات از گمراهی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تمسک به قرآن و عترت تنها راه نجات از گمراهی است، گفت: پیامبراکرم(ص) در روز غدیر امام علی(ع) را به عنوان جانشین خویش انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، چهارشنبه شب در آخرین جلسه درس اخلاق خود که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: پیامبراکرم(ص) هر زمانی که می خواستند از شهر مدینه خارج شوند به جای خود جانشینی را انتخاب می کردند تا مراقب شهر باشند.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) توانایی برخورد و رفع هر مشکلی را داشتند، ادامه داد: در بسیاری از سفرها امام علی(ع) همراه پیامبراکرم(ص) بودند اما در ماجرای جنگ تبوک که بیم توطئه منافقان می رفت پیامبراکرم(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خویش در شهر قرار دادند تا مشکلی از ناحیه منافقان شهر مدینه را تهدید نکند.

آیت الله جاودان با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) هیچ سفری را نرفتند مگر آنکه جانشین برای خویش انتخاب کردند، ابراز داشت: پیامبراکرم(ص) زمانی که می خواستند از دار دنیا بروند از مدت ها پیش به این امر آگاه بودند برای همین خطاب به امت فرمودند: ممکن است مرا بخوانند و من جواب بگویم و از دنیا بروم من دو گوهر گرانبها برای شما به ارث می گذارم که اگر به آن تمسک بجویید گمراه نمی شوید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبراکرم(ص) خطاب به امت فرمودند: خاندان من به عنوان مرجع دین شما و کتاب خدا به عنوان اصل دین من است اگر از این دو دست برندارید گمراه نمی شوید؛ چطور می شود حضرت برای مسافرت رفتن آن هم مسافت نزدیک و سه روزه جانشین برای خویش انتخاب می کنند اما زمانی که می خواهند رحلت کنند و مردم را ترک بگویند کسی را به جای خویش معین نکرده باشند.

وی با اشاره به تاریخ ادیان، گفت: در تاریخ ادیان همه انبیای الهی زمانی که می خواستند از دنیا بروند برای خودشان جانشین انتخاب می کردند برای مثال حضرت عیسی(ع) بزرگ ترین حواری خویش را به عنوان جانشین و حضرت موسی(ع) یوشع نبی را به عنوان وصی انتخاب کردند پس چطور امکان دارد پیامبر خاتم(ص) هنگام رحلت جانشین برای خویش انتخاب نکرده باشند.

آیت الله جاودان ادامه داد: هیچ پیامبری ما نداریم که وصی نداشته باشد هر پیامبری هنگام رحلت کسی را به جای خود انتخاب کرده است.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) در روز غدیر جانشین و ولی امت را انتخاب و به همگان معرفی کردند و از مردم اقرار گرفتند؛ انتخاب جانشین سنت پیامبراکرم(ص) بود این حرف نامعقولی است که می گویند پیامبراکرم(ص) برای مدیریت و اداره امت جانشینی انتخاب نکردند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات