۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۴۵۱۳۷

کتابی که رهبر معظم انقلاب معتقدند که همۀ جوانان و نوجوانان به آن نیاز دارند

کتابی که رهبر معظم انقلاب معتقدند که همۀ جوانان و نوجوانان به آن نیاز دارند
رمانی که مخاطب را به‌گونه‌ای تحت تأثیر قرار می‌دهد، که ممکن است آن را در صحنه‌های مختلف داستان از مرز گریه تا اوج نشاط پیش ببرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «آن مرد با باران می‌آید» به قلم وجیهه سامانی یکی از کتاب‌های پرفروش سال 98 است که توانسته است تقریظ رهبر معظم انقلاب را نیز دریافت کند. متن تقریظ رهبر معظم انقلاب که طی مراسمی در سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی رونمایی شد بدین شرح است:
 
بسمه تعالی
بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. تصویری که از ماه‌های آخر مبارزات نشان می‌دهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه‌ی جوان‌ها و نوجوان‌های امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده‌ی کتاب باید تقدیر و تشکر شود ان‌شاءالله.
مرداد ۹۸
  
کتاب «آن ‌مرد با باران می‌آید»
همزمان که چاپ هشتم رمان «آن مرد با باران می‌آید»، به بازار عرضه شد، متن تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این کتاب نیز انتشار یافت. مخاطب راهبردی این رمان نوجوانان هستندکه با طرح جلدی زیبا، در قطعی مناسب در 217صفحه وارد بازار نشر شده است. از ویژگی‌های خوب این کتاب آراست و ویراست مناسب آن است.
 
چکیده داستان:
محور اصلی رمان، تظاهرات و وقایع ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است. راوی و شخصیت اصلی این داستان بهزاد نوجوانی سیزده‌ساله است. پدر بهزاد میوه‌فروشی محافظه‌کار است که صیانت از خانواده‌اش را در دور نگاه‌داشتن آن‌ها از وقایع اجتماعی و انقلابی می‌داند. بهزاد نیز به‌دلیل ترسی که از پدرش در دل دارد، از اوضاع و احوال تحولات اجتماعی و انقلابی پیرامون خود بیگانه مانده و تقریباً از همه‌چیز بی‌خبر است.
بهروز برادر بهزاد، دانشجویی مبارز و انقلابی است. بهروز به‌دلیل اختلاف عقیده‌ای که با پدر خود بر سر فعالیت‌های انقلابی دارد، مرتباً در حال بحث و کشمکش است. بحث‌ها و صحبت‌های بهروز با پدرش، بهزاد را به‌فکر فرو می‌برد. او تحت تأثیر مبارزات و حضور فعال برادرش بهروز و دوستانش سعید و یونس در آن ایام قرار می‌گیرد و بر اثر اتفاق‌هایی که برایش می‌افتد، وارد عرصۀ مبارزات و تظاهرات علیه شاه می‌شود و برای به پیروزی رساندن انقلاب اقداماتی انجام می‌دهد و حتی در بین این اتفاق‌ها جان دوست خود را نجات می‌دهد.
 
 
تحلیل داستان:
نویسنده در رمان «آن مرد با باران می‌آید» توانسته به‌خوبی شخصیت‌پردازی کند؛ بهزاد شخصیتی خاص با بیانی شیرین است که به دل می‌نشیند و مخاطب می‌تواند به‌راحتی با آن همزادپنداری کند. مخاطب در بخش‌های مختلف داستان هیجان‌زده می شود و به‌دلیل کشش زیاد داستان و قلم روان نویسنده، خواندن داستان را پیوسته ادامه می‌دهد. سامانی توانسته مخاطب را تحت تأثیر دغدغه‌ها و اندوه‌های پدرانه، مادرانه، خواهرانه و برادرانه قرار دهد.
در این داستان نویسنده به‌خوبی توانسته درهم‌آمیختگی ترس و دلهره با کنجکاوی و شجاعت را نشان دهد. این درهم‌آمیختگی بهزاد را دچار چالش می‌کند و این همان مسئله‌ای است که در روزمرۀ نوجوانان بسیار اتفاق می‌افتد که در نهایت باید بر این چالش‌ها پیروز شوند. روشی که سامانی برای پیروزی بر این چالش‌های درونی ارائه داده این است که نوجوان باید ضعف‌های خود را بپذیرد و تلاش نماید تا با اعتماد به نفس و همراهی با انسان‌های شجاع و عاقل برترس خود غلبه کند.
استفاده و ترویج مقاومت و ایستادگی در قلم سامانی مشهود است. نویسنده در این داستان با آوردن جملاتی نظیر «حتماً کار این رژیم تمام است»، «حتماً داداش بهروز آزاد می‌شود»، «حتماً بهناز به مدرسه بر‌می‌گردد» و... می‌کوشد تا تلاش، استقامت، تحمل سختی‌ها و همچنین امیدداشتن را به‌عنوان راهی برای رسیدن به عزت و پیروزی معرفی کند. این داستان روایت‌گر چندین ماه مبارزه پی‌در‌پی، بیداد ستمگری‌های رژیم شاه، اعتقاد و استقامت مردم و پیروزی نهایی حق علیه باطل است.
«آن مرد با باران می‌آید» داستانی شورانگیز و نشاط‌آور است. این رمان نوجوانانه مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که ممکن است آن را در صحنه‌های مختلف داستان از مرز گریه تا اوج نشاط پیش ببرد. داستان از این نظر که نویسنده، روش تحمل و صبر در عین شور و نفی کناره‌گیری و انزوا را برای موفقیت و پیروزی و غلبه بر چالش‌های درونی آموزش می‌دهد بسیار مفید است. رمان «آن مرد با باران می‌آید» در سال 91 برگزیدۀ جشنوارۀ داستان انقلاب حوزۀ هنری در حوزۀ نوجوانان شد. همچنین در دومین همایش مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی‌ها و رونمایی جایزۀ شهید سیدعلی اندرزگو از خانم وجیهه سامانی برای نگارش این رمان تجلیل و تقدیر انجام گرفت.
خواندن این رمان را به همۀ نوجوان‌ها و جوانان پیشنهاد می‌شود./998/
میثم صدیقیان
ارسال نظرات