۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۴۵۴۰۸
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (۲۲)

یک نفس عمیق برای نبرد فرهنگی

یک نفس عمیق برای نبرد فرهنگی
کسی که می‌خواهد فعالیت فرهنگی پرثمری داشته باشد باید فرهنگ را بشناسد و راه‌های ارتقای آن را بداند یکی از راه‌های شناخت مطالعه در حوزه فرهنگ و اجتماع است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و اجتماع دغدغه‌های بسیاری دارند. ایشان اول فروردین سال ۱۳۹۳ در حرم مطهر رضوی فرهنگ را مهم‌تر از اقتصاد و آن را به مثابه هوا دانستند، هوایی که اگر کثیف بشود، ما را بیمار می‌کند.

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا برای روزهای در خانه ماندن به سراغ ده کتاب در حوزه فرهنگ و اجتماع رفته است تا آن‌ها را برای علاقه‌مندان به این حوزه معرفی ‌کند.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ

 

سواد زندگی

وقتی پدر احساس می‌کند که آرام آرام گرد پیری ایام بر صورتش نشسته است و باید امروز حرف‌هایی از زندگی را برای فرزندش بگوید تا شاید فردا دیر شود. این تعجیل پدر از عجله نیست، احساس زمان آگاهی از اتفاقی است که گاهی زودها دیر می‌شوند.

محتبی تونه‌ای نویسنده کتاب الفبای مهدویت در این کتاب تلاش کرده است تا مجموعه‌ای از راهکارها و آموزش‌هایی روان شناسانه برای نوجوان بنویسد. این کتاب به سفارش مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی زندگی عاقلانه منتشر شد.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ

 

جنگ سرد فرهنگی

کتاب «جنگ سرد فرهنگی»، نوشته فرانسیس ساندرز به بررسی عملکرد سازمان سیا، اطلاعات مرکزی آمریکا در حوزه فرهنگ و هنر می‌پردازد. فرانسیس استونر ساندرز فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار و مورخ انگلیسی است که در کتاب حاضر ماهیت و چگونگی جنگ سرد فرهنگی آمریکا علیه شوروی سابق را تحلیل و بررسی می‌کند.

مؤلف به دنبال بیان چگونگی فروپاشی اتحادیه ۱۵ کشور شوروی به‌ وسیله فعالیت‌های فرهنگی است گفتنی است در کنار این کتاب دیدن مستند پرزیدنت آکتور سینِما به خوبی این فروپاشی را روایت می‌کند. برنامه‌ای که امروز سازمان سیا آن را برای براندازی جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ


شوالیه‌های ناتوی فرهنگی

پیام فضلی نژاد، در کتاب «شوالیه‌های ناتوی فرهنگی» که جلد ۳۰ام مجموعه نیمه پنهان است در ۷ فصل ریشه‌های کودتای موسوم به انقلاب مخملی را ارزیابی و تحلیل می‌کند. جاسوسی مدرن، نظریه‌پردازی برای اصلاح طلبان، شوالیه ناتوی فرهنگی و یک نما از انقلاب مخملی از عنوان‌های فصل‌های این کتاب هستند. گفتنی است استفاده از ۳۸۰ سند و عکس که بخشی از آنها برای اولین بار منتشر می‌شوند، هویت پنهان کارگزاران کودتای مخملی را آشکار می‌کند.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ

 


ارتش سری روشنفکران

فضلی‌نژاد در کتاب دیگرش به نام «ارتش سری روشنفکران» که ۴ سال بعد از شوالیه‌های ناتوی فرهنگی چاپ شده جلد ۴۵ام مجموعه نیمه‌پنهان دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان است. فضلی‌نژاد در این کتاب تاریخ اندیشه سیاسی در عصر حاضر و تاثیر مترجمان سکولار بر علوم انسانی را روایت می‌کند. همچنین مفاهیمی چون براندازی نرم، جاسوسی آکادمیک و فروپاشی ایدئولوژیک را شرح می‌دهد.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ

 

عصر امام خمینی

کتاب «عصر امام خمینی» به قلم حجت السلام میر احمدرضا حاجتی، زندگی و ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی که آغازگر بیداری اسلامی در منطقه شد را بررسی می‌کند. کتاب حاضر در ۵ بخش تنظیم شده است. حاجتی پس از بیان مقدمه، شخصیت امام خمینی و سپس رویکرد دینی انسان معاصر، علل ایجاد این رویکرد و نهضت عظیم اسلام‌گرایی را بررسی می‌کند.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ

 

جنگ نرم

موسسه مطالعاتی ابرار معاصر ایران در یک دوره شش جلدی به موضوع جنگ نرم در حوزه‌های مختلف رسانه، شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای سایبری و ... پرداخته است که می‌تواند به عنوان یک آموزش مهم و پیچیده در عرصه نبرد نرم به حساب بیاید.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ


فتنه تغلب

دکتر مصطفی غفاری، استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه امام صادق، در کتاب «فتنه تغلب»، حوادث و واقعیت‌های فتنه ۸۸ را روایت می‌کند. کتاب حاضر شامل سخنان و اقدام‌های رهبر انقلاب در جریان فتنه ۸۸ است که می‌تواند لایه‌های ابهام را بردارد و واقعیت‌های مغفول مانده آن فتنه را واضح کند؛ واقعیت‌هایی که معاندان و دشمنان سعی دارند از ذهن ملت فراموش شود.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ


سودای سکولاریسم

کتاب «سودای سکولاریسم» به قلم دکتر سید یاسر جبرائیلی، پژوهش‌گر مسائل سیاسی، به رمزگشایی از زندگی و کارنامه سید محمد خاتمی،‌ پنجمین رئیس جمهور ایران می‌پردازد. مؤلف در این کتاب حقیقت عقبه فکری جریان برانداز در ایران را مورد بررسی قرار داده و پس از آن امکان سکولاریزه شدن اسلام را از منظر بنیادی ترین اعتقاد اسلامی یعنی توحید موشکافی می‌کند. شایان ذکر است انتشارات خبرگزاری فارس این کتاب را به چاپ کرده است.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ

 

مسئولیت سازندگی

علی صفائی حائری، معروف به عین صاد در کتاب «مسئولیت و سازندگی» که آن را در سن ۲۰ سالگی نوشته و اولین اثر اوست مقوله تربیت، سازندگی و مسئولیت را به صورت عمیق بررسی می‌کند. این کتاب در ۱۰ فصل تألیف شده و دارای قلمی بسیار شیواست و هنگامی که آن را مطالعه می‌کنید انگار مطالب یک عالم ۴۰-۵۰ ساله را مطالعه می‌کنید؛ نه یک جوان ۲۰ ساله. گفتنی است این کتاب و دیگر آثار صفائی حائری را می‌توانید از انتشارات لیله القدر تهیه کنید.

 

یک نفس عمیق در فرهنگ

 


آنگاه که فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود

«آنگاه که فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود» عنوان کتابی از مجموعه سخنرانی‌های استاد اصغرطاهر زاده است. او در این کتاب برای فعالان و کسانی که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند به آسیب شناسی فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازد. طاهرزاده به بازنگری و بررسی عوامل آسیب‌زای فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازد تا خط را گم نکنیم. /882/ 502/

خبرنگار: محمد حسین کتابی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
‏کرونا آمریکاییا و اروپاییا رو فلش کرد و برگردوند به تنظیمات کارخونه!
شدن همون دزدای دریایی سابق!
2
0