۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۴۵۴۳۱
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (۱۵)

کتاب‌هایی با موضوع سینما بخوانیم

کتاب‌هایی با موضوع سینما بخوانیم
دیدن فیلم‌ سینمایی تنها سرگرمی را برای انسان به ارمغان نمی‌آورد، بلکه‌ حامل پیامی از اندیشه کارگردان و اسپانسر مالی اثر به مخاطبان است تا اندیشه را به محک تغییر ببرند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، امروزه سینما تنها مسئله‌ای برای سرگرمی نیست بلکه آموزش، صنعت و رسانه را در راس رسالت خویش قرار داده است و هالیوود با موفقیت‌های پی در پی در کره جنوبی، ژاپن و کشورهای دیگر ثابت کرد که رسانه خوبی علیه فرهنگ آن کشورها است.

مسئله مهم در یادگیری و آموزش بصیرت رسانه‌ای در کنار فهم رسانه و سوادرسانه است. آنچه در ابعاد پیدا و پنهان اربابان حلقه اصلی کمپانی‌های هالیوود برمی‌آید، پیوند معناداری با فرهنگ یهودی است که خود خطر بزرگی بر جان اندیشه و فرهنگ دارد.

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تلاش کرده است تا در یک بسته منسجم ده کتاب موثر در حوزه سینما و رسانه را به مخاطبین محترم پیشنهاد دهد تا در ایام خانه ماندن رسانه را از زاویه دیگری ببینند.

 

 

امپراتوری هالیوود

امپراتوری هالیوود روایتی از ماجرای زندگی خالقان یهودی سینما است که توسط یک مورخ و منتقد یهودی-آمریکایی به نام نیل گابلر نگارش یافته و حقایقی از زندگی کثیف این خالقان یهودی را افشا می‌کند. کتاب حاضر به عنوان یکی از صد کتاب برجسته درباره‌ صنعت فیلم آمریکا معرفی شده است.

گفتنی است گابلر در این کتاب به سراغ زندگی تک تک مدیران کمپانی‌های معروف هالیوودی مثل برادران وارنر، یونیورسال و … رفته است و زندگی ‌آنها از کودکی تا مهاجرت به آمریکا و تسخیر هالیوود را موشکافانه بررسی می‌کند.

 

 

دین در سینمای شرق و غرب

دین در سینمای شرق و غرب عنوان کتابی از محمدحسین فرج نژاد است که توسط مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما و اداره کل پژوهش‌های اسلامی چاپ شده است. این کتاب در طول هفت سال با همکاری انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نگارش یافته و به مثابه دایره المعارفی در حوزه دین و سینما، مکاتب و آئین‌های شبه دینی در سینمای شرق و غرب را مورد تحلیل جدی قرار داده است.

بخش‌هایی از این کتاب در برنامه شعبده شوم از رادیو گفتگو پخش شد که به بحث میان اساتید مختلفی درباره موضوعات این کتاب پرداخته شد و علاقمندان می‌توانند برای مشاهده برنامه شعبده شوم رادیو گفتگو اینجا کلیک کنند.

 

 

سواد روایت

امروز رسانه‌ها درگیر یک جنگ مهم به نام جنگ روایت‌ها هستند. از مهمترین کار‌هایی که باید در این جنگ انجام داد،‌ ارتقای سواد روایت است. کتاب سواد روایت به قلم اچ.پورتر ابوت به ابعاد مختلف روایت در فرهنگ، هنر و اجتماع می‌پردازد.

گفتنی است این کتاب با آوردن مثال‌هایی از فیلم‌ها، نمایش‌نامه‌ها، داستان‌های معروف، پرونده‌های قضایی پیچیده و اتفاق های جالب و جنجالی به صورت کاربردی و علمی در این حوزه نگارش شده است.

 

ک/ پای درس سینما

 

سینما، دین و سیاست

بررسی ابعاد مختلف سینمای ایران و به جریاناتی همچون سینمای فمینیستی، عامه‌پسند، روشنفکری، انقلابی و جریانات دیگر فعال در سینمای پرداخته، نویسنده کتاب دکتر رفیع الدین اسماعیلی است که کتاب‌های دیگری نیز در حوزه سنیما و رسانه دارد، وی در دوره سوادرسانه بخش فرهنگی دفتر تبلیغات گوشه‌هایی از این کتاب را تدریس کرده بود که علاقمندان به مراجعه به بخش فرهنگی می‌توانند فیلم‌های تدریس را دریافت کنند.

 

 

آیینه جادو

ثمره و تجربه ۱۰ سال تولید مستند‌ توسط سید شهدای اهل قلم، سید مرتضی آوینی، تألیف ۳ جلد کتاب تحت عنوان آینه جادو شد. جلد اول تحت عنوان مقالات سینمایی، جلد دوم تحت عنوان نقد‌های سینمایی و جلد سوم تحت عنوان گفت‌وگوها، سخنرانی‌ها و مقالات سینمایی شهید آوینی است. کتاب حاضر تنها کتابی بود که با نظارت خود شهید آوینی چاپ شد.

 

 

حکایت سینما توگراف

جلد ۶۳ از مجموعه نیمه پنهان،‌ تحت عنوان حکایت سینما توگراف نوشته سعید مستغاثی به واکاوی تاریخ سینمای ایران می‌پردازد. مستغاثی کارگردان و مستندساز جبهه فرهنگی انقلاب روایاتی ناگفته از سالهای ابتدایی ورود سینِما به ایران تا زمان پیروزی انقلاب را بیان می‌کند و تلاش دارد تا با رویکردی محققانه، فراز و فرود تاریخی سینمایی ایران را بازگو کند.

 

ک/ پای درس سینما

 

دین و سینما

مجموعه کتاب‌های دین و سینِما به قلم جواد امین خندقی که توسط مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر چاپ می‌شود به بررسی انتقادی در حوزه سینمای هالیوود تهیه و تنظیم شده است. این کتاب ضمن معرفی بیش از هزار فیلم تولید شده توسط هالیوود به بررسی و تحلیل گزاره‌های آخرالزمان،‌اعتقادات، اخلاق و سیاست مطرح در آن‌ها می‌پردازد.

در کنار این کتاب‌ها لوح‌های فشرده‌ای حاوی مباحث مرتبط با حوزه نقد و تحلیل فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی برای تثبیت و تکمیل موضوع قرار داده شده است.

 

 

بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن در سینمای ایران

کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن در سینمای ایران به قلم رفیع الدین اسماعیلی به بازنمایی از جامعه و ارائه الگوهایی از مرد و زن در سینما می‌پردازد. اسماعیلی با بررسی آيات و روایت، ویژگی‌ها و وظایف شخصیت زن و مرد را معرفی و سپس با روش نشانه شناسی و تحلیل این بازنمایی به بررسی چندین فیلم از سینمای پس از انقلاب می‌پردازد.

 

 

۲۴ ساعت مهندسی فرهنگی 

۲۴ ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه‌ آنگلو ساکسون‌ها اثری تحلیلی است که ۲۴ ساعت قبل از تصمیم ترامپ در زمینه برجام و همزمان با برگزاری سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران توسط انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان منتشر شد. کتاب اثری مشترک از محمدرضا شاه حسینی و روح الله شمقدری است.

این اثر با تمرکز بر روی فیلم ۸ فصلی ۲۴ که فقط چند روز پس از یوم الله ۹ دی ۱۳۸۸ منتشر شد، پیش نمایش سناریو‌های سیاسی را به صورتی ملموس و مستند برای خوانندگان خود روشن می‌سازد.

 

 

مبانی سینما

کتاب مبانی سینِما اثری از ویلیام فیلیپس است که یکی از منابع جامع در زمینه مطالعات سینمایی به شمار می‌رود. این کتاب ترکیبی از اطلاعات فنی-تخصصی و تحلیل‌های تاریخی-فرهنگی است که آشنایی نسبتاً کامل و چند بعدی خوانندگان با مباحث مطرح سینمایی را به دنبال دارد. فیلیپس مدرس سینِما است و دکترای خود را در رشته ادبیات نمایشی و مطالب سینمایی از دانشگاه ایندیانا، یکی از 10 داشنگاه برتر ایالات متحده آمریکا، دریافت کرده است. /882/ 502/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ایمان خان
Iran, Islamic Republic of
۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
اقدام خبرگزاری رسا در معرفی کتب تایید شده برای مطالعات حوزه سینما و رسانه را گرامی میدارم. اما از کجا این کتب خوب رو تهیه کنیم؟
2
0
ناشناس
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
سلام
شما می توانید بعضی از این کتاب ها را از طریق کتابراه و اپلیکیشن های دیگر به دست بیاورید ...
البته گاهی هم بهانه ای می شود تا با پرسش و تحقیق از این و آن کتاب را به امانت گرفت
این دیگر همت ما و اقبال ماست که چقدر در اطرافمان داریم