۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۶۴۵۴۶۶
نظر وارده؛

حال و روز سینمای ایران خوب نیست

حال و روز سینمای ایران خوب نیست
این حجم از فیلم‌نامه‌های تکراری که از ایران برج زهرمار ساخته، محصول اندیشه اعتدالی است که تصور می‌کند ایرانی توان تولید آب گوشت بزباش را دارد و عاجز ار هر کار دیگری است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در خانه نشینی این روزها فرصتی دست داد تا چند فیلم محصول سینمای ایران را ببینم. اغلب این فیلم‌ها فاقد محتوای فاخر و پیام آموزنده بود. در اکثر این فیلم‌ها، رفتن به اروپا آرزوی ایرانیان نشان داده می‌شد و چنین به مخاطب القا می‌شود که «همه می‌خواهند فرار کنند!»

 از دیگر نکات منفی این فیلم‌ها این بود که به طور گسترده «حیازدایی» می‌شود و حرف‌های خصوصی میان زوجین در مقابل دوربین گفته می‌شود و این پرده دری‌ها راه به ناکجا آباد می‌برد. کلک زدن، رسیدن به پول، دروغگویی در این فیلم‌ها اوج می‌زند و فساد اقتصادی و اخلاقی را به طور گسترده القا می‌کنند.

مهران مدیری با چهره‌ای به ظاهر حزب اللهی در رحمان 1400 اختلاس و ... می‌کند؟ آیا نمی‌شود با همان چهره ریش تراشیده دزدی کند؟ حتماً باید با یقه‌ آخوندی و ریش و تسبیج دزدی کند؟ در همه این فیلم‌ها رابطه نامناسب مرد و زن‌ها، پوشش نامناسب آنها و برگزاری پارتی و رقص و پایکوبی همگی قصد دارند تا قبح این اعمال را بریزد!

لطفا فله‌ای پروانه ندهید

انگار یک باره هم فیلم‌هایی که به خاطر محتوای ضد اخلاقی و شرعی به صورت فله‌ای مجوز می‌گیرند و در این سال پایانی دولت فله‌ای پروانه می‌دهند که نکند بعداً نتوانند بگیرند. دقیقاً همان سینمای زمان دولت اصلاحات دوباره جان گرفته است و همان سوژه‌های پوچ.

محتوای این فیلم‌ها فاقد ارزش است و حیف وقتی که مخاطب پای آن می‌گذارد! سوژه‌های پیش پا افتاده، قدیمی، تکراری و صد بار به نمایش کشیده شده دوباره با رتوش جدید به صحنه می‌آید و همانند فیلم‌های دهه هفتاد همچنان عشق و عشق بازی است. آیا فرهنگ فاخر ایران و ایرانی چنین می‌طلبد که چهره ایرانی در قالب یک انسان خود باخته، دلبسته به غرب که فقط به فکر پول و پارتی و سفر اروپایی است؟

نمی‌دانم چه کسانی بر این فیلم‌ها نظارت می‌کنند و با چه فکری مجوز می‌دهند؟ انگار تساهل و تسامح درباره فیلم‌های سینمای خانگی بیشتر است و اجازه رعایت نکردن حدود اخلاقی و شرعی در این فیلم‌ها بیشتر داده شده است که این سیاست متناقض بسیار خطر آفرین و آسیب زا است.

سینمای ما حال و روز خوبی ندارد

واقعاً حال و روز سینمای ایران وخیم است. سینمای ایران فاقد سوژه و محتوا شده است، البته از انصاف به دور است که آثار فاخر را نبینیم. امیدوارم در سال 99 محصولاتی فاخرتر برای ایرانیان عزیز تولید شود، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص وزیر که سوابق حوزوی دارند نیز توقع بیشتری می‌رود که نظارت‌ها را بیشتر نمایند چرا که در مقابل فرهنگ و ذهن و فکر و اندیشه‌های مردم این مرز و بوم وظیفه‌ای بس خطیر و سنگین به دوش دارند و مساله فرهنگ قابل اغماض و مسامحه نیست. و پرسش پایانی اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت سینمایی و سازمان سینمایی و ...چرا برای تولید محصولات فاخر سینمایی کاری نمی‌کنند؟ /882/ 704/

حسین عندلیب

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
باتشکر از خبرنگار محترم و زحمات سرویس فرهنگی، سطح یادداشت مناسب با خبرگزاری رسا به نظر نمی آید و محتوای غنی و مغزداری دست مخاطب را نمی‌گیرد
0
0