۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۴۵۴۷۱
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (13)

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج
روایت‌های مختلفی درباره ایام پرمحنت دهه شصت روایت شده است و باهمه پستی و بلندی مطالبی را به تصویر کشیدند، برای ایام درخانه ماندن ده مستند سیاسی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تاریخ معاصر ایران پیچ و خم زیادی دارد و عبور از همه این اتفاقات سوالات زیادی را برای نسل‌های بعد ایجاد می‌کند. در واقع ادبیات مواجهه انقلاب اسلامی با سازمان مجاهدین خلق یا برخی افراد که از قطار انقلاب پیاده شدند، چگونه بود.

با این وجود مستندهای سیاسی زیادی ساخته شد و مسئله‎های مهمی دغدغه سازندگان این مستندها بود تا بتوانند مسیر درست و حقیقی را برای اهل تحقیق بیان کنند.

حال سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا قصد دارد تا ده مستند سیاسی را به مخاطبین محترم معرفی نماید، می‌توان با دیدن مستندها آشنایی کلی با اتفاقات دوران مختلف انقلاب اسلامی پیدا کرد.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

سازمان

مستند «سازمان» از جدیدترین تولیدات موسسه فرهنگی ـ هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که در تحقیقی جدی و با استفاده از آرشیوهای خوب، سازمان مجاهدین خلق را روایت می‌کند، محمدرضا هراتی در این اثر 90 دقیقه‌ای تلاش کرده است تا روایتی از پشت پرده روابط منافقین را بیان کند.

ترور سرچشمه

محمد حسین مهدویان کارگردان نام آشنای سینمای ایران درباره زندگی شهید بهشتی تا ترور ایشان و حزب جمهوری اسلامی، مستندی ساخته است و بیشتر از چهره‌های خاص در این مستند استفاده کرده است، این مستند روایتی از نگاه جریانی به زندگی شهید بهشتی با دوربین اصلاح‌طلبانه است و با ایما و اشاره تلاش می‌کند تا ایشان را به عنوان شخصیتی روشنفکر به نمایش بگذارد.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

روایت جدیدی که این روزها از زبان جریانات خاص، مانند روزنامه شرق و رسانه‌های همسو با آن بیرون می‌آید، یک جا در این مستند جمع شده است و این اثر به خوبی می‌تواند تحلیلی از تاریخ‌سازی یا روایت تاریخ را به تصویر بکشد.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

آقای نخست وزیر

این مستند روایتی از ۲۸ ماه نخست وزیری دولت ملی دکتر مصدق و روزگار ملت ایران در آن زمان است و به وقایع ملی شدن صنعت نفت که با شخصیت دکتر مصدق گره خورده، می پردازد. کارگردان این اثر یعنی محمدرضا امامقلی تلاش کرده است تا گوشه‌هایی از زندگی شخصی و خلوت مصدق را نیز به تصویر بکشد.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

پدر طالقانی

محمدعلی محمد دوست کارگردان مستند پدرطالقانی روایتی از درگذشت آیت الله طالقانی را به تصویر می‌کشد که البته مورد خوشایند بعضی افراد نیست، مستند تلاشی برای تاباندن نور بر نقاط مختلف می‌کشد، فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی ایشان است که باید گفت به‌حق تا میزان خوبی در این راه موفق بوده است.

راوی مستند مامور ساواکی با اسم مستعار شنبه است که در بحبوحه انقلاب، مامور تعقیب آیت الله طالقانی بوده است. شخصیتی که در طول مستند از جریان آشنایی و مطالعه پرونده سوژه تا شیفتگی خود نسبت به ایشان در بعد از انقلاب می‌گوید.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

نفوذی

مستند «نفوذی» روایت‌گر گوشه‌ای از زندگی «مسعود کشمیری» عامل ترور شهیدان رجایی و باهنر است. مسعود کشمیری از جمله نیروهای سازمان منافقین بود که با نفوذ در دستگاه‌های اجرایی کشور زمینه‌ساز بمب‌گذاری در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در هشت‌شهریور ‌۱۳۶۰ و شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد، مستند «نفوذی» به بازخوانی بخش‌هایی از زندگی این فرد پرداخته است. این اثر کاری از بنیاد روایت فتح به کارگردانی جوادموگویی است.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

خارج از دید2

مهدی نقویان مستندساز موفق ژانر تاریخی ایران در اثری متفاوت و چند قسمتی به روایتی جزء به جزء و موشکافانه از مداخله جویی‌های دشمنان بیگانه در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی و پروژه نفوذ آنان در بخش‌های سیاسی و اجتماعی کشور می‌پردازد.

هاشمی زنده است

علی طادی در یک اثر متفاوت به روایت زندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی نمی‌پردازد، بلکه راوی شرح حالی از اقتصاد مریض ایران است، مستند هاشمی زنده است روایت جنجالی از زندگی سیاست‌مدار بزرگ تاریخ معاصر ایران است. این مستند ضمن بررسی تاریخ معاصر کشورمان در سال‌های فعالیت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی، روایتگر حیات انقلابی، سیاسی و اجتماعی ایشان می‌باشد.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

برای مشاهده نقد این مستند در خبرگزاری رسا، اینجا کلیک کنید.

راه طی شده

علی ملاقلی پور چرا بر روی بازرگان دست گذاشت؟ این کارگردان سینمایی برای مستند راه طی شده به عقبه ایدئولوژیکی مجاهدین خلق اشاره می‌کند، کتاب راه طی شده از بازرگان پشتوانه فکری مجاهدین شد و توانست خط مشی این جریان را بازسازی کند و این یعنی نقطه اشتراک میان چپ‌های کمونیست با جریان لیبرال ملی-مذهبی داخل کشور.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

برای مشاهده یادداشتی درباره مستند راه طی شده، اینجا کلیک کنید.

قائم مقام

علی صدری نیا دست بر روی موضوع آیت الله منتظری گذاشت. چه شد که طیف مهدی هاشمی در بیت او نفوذ کرد و با وجود تاکیدات بسیار امام خمینی به منتظری باز در امر سیاست ورود و دخالت داشت. مستند " قائم مقام " روایتی بدون سانسور و منصفانه از زندگی آیت الله منتظری را به تصویر کشیده است. این مستند روایتی از مبارزات پیش از انقلاب تا فوت ایشان را شامل می شود و برای اولین بار به طور تفصیلی به فراز و فرود وی در نظام سیاسی ایران پرداخته است.

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

برای مشاهده مطالبی درباره آیت الله منتظری اینجا و اینجا کلیک کنید.

لاتاری در بیروت

مستند «لاتاری در بیروت» روایتی کمتر شنیده شده از مذاکرات دولت سازندگی با آمریکایی ها در سال 69 و پس از رحلت امام خمینی (ره) است. مذاکراتی که به بهانه آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان آغاز شد. این اثر به کارگردانی جوادموگویی به سفارش اداره فیلم و نمایش بسیج ساخته شد. /882/ 503/

 

در کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب زیرپل کالج

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سهیلا مشکانی از سبزوار
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
انصافا سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در این ایام پر محنت تونست فیلمهاوسریالهای خوبی رو به مخاطبانش معرفی کنه.
این جانب یک مخاطب دایمی این سرویس هستم و از تلاشتون قدردانی می کنم.
اگه لینک دانلود این فیلما و سریالا رو هم میذاشتین کار بیننده ها رو راحت میکردین.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
درود بر شما و این آثار خوبتان
0
0