۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۴۵۴۷۶
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (۱۷)

نگاهی به کتاب‌های رسانه و خبرنگاری

نگاهی به کتاب‌های رسانه و خبرنگاری
ایران درگیر یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای است که در خط مقدم فعالان رسانه‌ای قرار دارند، این نبرد نه با توپ و تانک که با ادبیات اتوکشیده و اعتمادسازی در میام مردم آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بر کسی پوشیده نیست که کشور ما درگیر جنگ سنگین رسانه‌ای است و دشمن با فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای، فیلم و سریال به میدان آمده است تا در این نبرد بتواند فکر و قلب جوان ایرانی را تسخیر کند.

مهمترین کار در حوزه رسانه قبل از ورود شناخت عرصه است، یعنی هم علم رسانه را بشناسیم و هم ابعاد سنگین این جنگ را برآورد کنیم، به همین خاطر رهبر انقلاب فرمود: «اگر شما تو جبهه‌ی جنگ نظامی، هندسه‌ی زمین در اختیارتان نباشد، احتمال خطاهای بزرگ هست. برای همین هم هست که شناسائی میروند.»

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در نظر دارد تا ده کتاب در حوزه رسانه و شناخت معرفی کند تا علاقمندان به این حوزه برای ایام در خانه ماندن از این کتاب‌ها استفاده کنند، فایل PDF بعضی از این کتاب‌ها را می‌توان از سایت کتابراه یا بعضی اپلیکیشن‌های دیگر به دست آورد.

 

تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر

کتاب تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر به قلم احمد قدیری ابیانه که توسط انتشارات دانشیاران ایران به چاپ رسیده، مباحث جنگ نرم را در دو حوزه ذهنی و عینی و در سه سطح استراتژی، تاکتیک و تکنیک دنبال می‌کند. مؤلف تلاش کرده تا ۸۸ تکنیک عملیات روانی مورد استفاده در حوزه رسانه و خبر را شرح دهد.

 

 

جنگ شناختی: بعد پنجم جنگ

تغییر افکار و شناخت یکی از ابزار‌هایی است که امروزه توسط دستگاه‌های تبلیغاتی غرب پیگیری می‌شود، تلاش می‌کنند تا مثل آن‌ها تصمیم بگیریم و دنیا را آنطور که آن‌ها می‌خواهند شکل بدهیم. جنگ شناختی، بعد پنجم جنگ نوشته حسین محمدی نجم از موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی به همین موضوع می‌پردازد و به طور کامل جنگ شناختی را توضیح می‌دهد.

 

 

جنگ‌های ترکیبی، مروری بر ادبیات

موضوع جنگ ترکیبی یکی از سوالات مهمی است که بعد از کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 2015 بازتاب شدید رسانه‌ای پیدا کرد، در این کنفرانس ایران در هشت جبهه مختلف در حوزه نظامی، اطلاعاتی، سیاسی و دیپلماتیک، سایبری و اقتصادی مورد تهدید واقع شد.

کتاب جنگ‌های ترکیی، مروری بر ادبیات ترجمه محمد جولانی و قاسم فولادی توسط انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی به چاپ رسید و به تبیین موضوع حیطه جنگ ترکیبی با بررسی مورد چند نمونه پرداخته است.

 


رشد تاب آوری یک رویکرد شناختی رفتاری

کتاب رشد تاب‌آوری یک رویکرد شناختی رفتاری، نوشته مایکل نینان و مترجمان علی لطفی، عبدالله معتمدی، علی درخشش توسط انتشارات مرکز راهبردی آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی منتشر شد. این کتاب به موضوع مهم تاب آوری اجتماعی در تقابل شناختی می‌پردازد که یکی از موضوعات زیرشاخه جنگ اجتماعی به حساب می‌آید.

 


خبرگزاری‌های ایران

کتاب خبرگزاری‌های ایران نوشته مرحوم رضا مقدسی و فرشاد مهدی‌پور سردبیر روزنامه صبح نو به جریان‌شناسی، معرفی و تحلیل خبرگزاری‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. این کتاب توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و منتشر شده است.

 

 

در حسرت فهم درست

مهدی محسنیان راد در کتاب در حسرت فهم درست، به ۴۲ سال روایت خود از پژوهش ارتباطی در حوزه‌های ارتباطات اجتماعی، زبان، ارتباط و مطبوعات، خبر و روزنامه‌نگاری و فراز و فرود آن می‌پردازد. این کتاب شامل ۲۴ گزارش و پژوهش در حوزه رسانه‌ها و مطبوعات و حاصل تجربیات و یادداشت های پژوهشی نویسنده می‌باشد.

 

 

تکنولوژی ارتباطی و جامعه اطلاعاتی

کتاب تکنولوژی ارتباطی و جامعه اطلاعاتی به قلم یونس شکرخواه برخی رویکردهای تکنولوژی اطلاعات و تأثیر آن بر جامعه را در ۱۱ فصل بررسی و تحلیل کرده است. شکرخواه معتقد است تکنولوژی ارتباطی به طرز فزاینده‌آی باعث رشد آگاهی‌های فردی شده و فضای جوامع را دگرگون می‌سازد.

 

 

تاریخ مطبوعات ایران

کتاب تاریخ مطبوعات ایران اثری از سید فرید قاسمی با ضمیمه‌ای از یونس شکرخواه به بررسی و شرح تاریخ مطبوعات ایران از زمان ناصرالدین شاه قاجار تا کنون می‌پردازد. این کتاب در ۷ فصل و یک پیوست تألیف شده که در پیوست آن پیشینه مطبوعات جهان مورد بررسی قرار گرفته است، خواندن این کتاب ما را با جایگاه روزنامه‌نگاری در ایران آشنا و جایگاه ایران را در زمینه مطبوعات در جهان مشخص می‌کند.

 

 

روزنامه‌نگاری سایبری

روزنامه‌نگاری سایبری: جامعه اطلاعاتی و آزادی بیان عنوان کتابی از یونس شکرخواه است که در ۸ فصل و ۲ پیوست مسأله روزنامه‌نگاری را در فضای مجازی یا همان فضای سایبر توضیح می‌دهد. او ابتدا دوراندیشی ارتباطی و جامعه اطلاعاتی را توضیح می‌دهد و سپس به سراغ مفهوم روزنامه‌نگاری سایبر و معرفی انواع آن می‌پردازد.

در فصل‌های بعدی کتاب به کیوسک‌های ماهواره‌ای و آینده روزنامه‌نگاری، سپس وبلاگ نویسی و آزادی بیان در روزنامه‌نگاری سایبری می‌پردازد. شکرخواه در ۲ پیوست این کتاب نیز دیدگاه‌های جهانی و مهمترین مصوبه‌های جهانی درباره آزادی بیان را آورده است.

 

 

آرایش رسانه‌ای

کتاب آرایش رسانه‌ای به قلم عبدالعلی علی عسگری، رئیس رسانه ملی و اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده است. به طور کلی این کتاب به آینده شناسی رسانه پرداخته و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان را توضیح داده است. /882/ 503/

خبرنگار: محمد حسین کتابی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
کتابهای موسسه آموزشی صنایع دفاع در حوزه های مدیریت و رسانه بسیار علمی و ارزشمنده.
ازتون ممنونم
از کدوم کتابخونهدیجیتال میتونیم اینا رو مطالعه نماییم؟
3
0
ناشناس
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
سلام
بعضی از کتاب های موسسه آموزشی صنایع دفاعی در کتابراه و اپلیکیشن های دیگر یافت می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
مطلب خوبی بود ممنون
0
0
امین عباسی
Netherlands (Kingdom of the)
۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
بنام خدا بسیار جالب انتشارات و ارتباط با آن هم قید بشود
۱۵ عید ۱۴۰۳
0
0