۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۴۵۵۲۹

روزانه 60 هزار دست لباس پرستاری در کشور تولید می‌شود

روزانه 60 هزار دست لباس پرستاری در کشور تولید می‌شود
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هوشمندی مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 99 با عنوان«جهش تولید» گفت: افزایش غرور ملی و اشتغال‌زایی، ثمره حرکت جهش‌گونه تولید است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حسین مدرس خیابانی با اشاره به نامگذاری سال 99 با عنوان «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: اصل و اساس نامگذاری سال‌ها، صرفا یک نامگذاری و انتخاب شعار برای سال نیست؛ بلکه با اعلام این نامگذاری که از سوی مقام معظم رهبری به صورت سنواتی انجام می‌شود، اولویت‌های کشور تعیین می‌شود؛ به این مفهوم که تمرکز همه منابع مالی، انسانی، فیزیکی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید بر روی اجرا و به ثمر رساندن این اولویت‌ صورت گیرد.

وی گفت: بنابراین اکنون در سال 99 و در شرایطی که ایشان سال را به عنوان جهش تولید معرفی نموده‌اند؛ مفهوم آن است که باید تمام داشته‌ها، دارایی ها و منابع کشور به لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و منابع انسانی در جهت حمایت و ارتقای بخش تولید باشد.

به اعتقاد وی، بحث تولید و ظرفیت‌های تولیدی کشور سالها است که معطل مانده بود و پشت منابع نفتی کشور قرار گرفته بود؛ اما اکنون هوشمندی مقام معظم رهبری در استفاده از فرصت تحریمی منجر به نامگذاری سال به عنوان جهش تولید شده که این بهترین فرصت است و شاید دیگر این فرصت بی نظیر برای استفاده از ظرفیتهای داخلی در کشور رخ ندهد؛ به این معنا که به دلیل تحریم ها و محدودیت های بین المللی، امروز بهترین فرصت است که خوداتکایی و توجه ویژه به ظرفیت‌های داخلی را مدنظر داشت که مفهوم آن، این است که باید روی پای خود بایستیم.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، امروز انتظاری که از بازارهای بیرونی و طرف‌های خارجی خود در رابطه با تامین نیازهای کشور داشتیم، به دلیل فضای تحریم برآورده نشده و بر این اساس سال 98 کشور با یک خودباوری که بر روی بخش تولید داشت و حقیقتا خود تولید، منجر به شکل‌گیری یک غرور ملی، انسجام و همبستگی ملی شده و هر فردی که در کشور خارجی کالای ایرانی می‌بیند، احساس غرور ملی می‌کند.

مدرس خیابانی همچنین خاطرنشان کرد: امروز بهترین فرصت است که بتوانیم روی پای خود بایستیم و با توجه به اینکه باید منابع ارزی را هم مدیریت کنیم، با جدیت کامل جهش تولید را پیاده‌سازی نماییم و به خواسته مقام معظم رهبری در سال جدید لبیک گوییم.

* جلوگیری از ارزبری 1.5 میلیارد دلاری با تمرکز بر تولید داخلی

وی اظهار داشت: امروز تولید بیش از هر زمان دیگری، قابلیت ارتقا دارد؛ چراکه اولا نیاز به این وجود دارد که بخش عمده‌ای از کارها، پروژه‌های مرتبط با حوزه داخلی‌سازی و در مسیر خودکفایی تکمیل شود و مشخصا در همین مسیر نیز، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشراف کامل بر نیازی که صنایع پیشران کشور دارند، میزهای تعمیق ساخت داخلی را راه اندازی کرده و تا به امروز بالغ بر 1.5 میلیارد دلار از محل ایجاد همین میزهای ساخت داخلی، جلوی واردات کالای خارجی را گرفته است و بر همین اساس، باید ظرفیت تولید داخلی را تقویت کنیم.

به گفته مدرس خیابانی، امروز بخش عمده‌ای از کالاهایی که در قالب میزهای ساخت داخلی و 1.5 میلیارد دلار پروژه‌های ساخت داخلی تعریف شده، نیازهای صنایع بزرگی همچون نفت و گاز، خودرو، فولاد، لوازم خانگی و صنایع دریایی هستند که زنجیره تولید آن، در واحدهای کوچک و متوسط شکل گرفته است؛ ضمن اینکه طی سال‌های اخیر، به دلیل رشد دانش و انجام تحقیقات صنعتی، زمینه مناسبی به وجود آمده تا بتوان پژوهش‌های صنعتی را تاری سازی کرد و در نهایت، آن را تبدیل به یک کالای ایرانی نمود که با ارتقای کیفیت، قابلیت صادرات را هم دارا است.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که وزارت صمت، از دو جنبه مهم به لحاظ پشتیبابی از بخش تولید کشور و تامین نیازهای این بخش مولد نیاز به تامین منابع مالی و سرمایه در گردش و نیز اصلاح ساختارها و رفع موانعی دارد که پیش روی تولید قرار گرفته و نمونه آن نیز حذف مجوزهای غیرضروری است که دست و پای تولید را می‌بندد و فضایی که می‌تواند برای تصرف بازارهای داخلی و خارجی به وجود آورد، فوق‌العاده حائز اهمیت است.

* برای جهش تولید، مسیرهای صادراتی هم باید هموار شود

مدرس خیابانی ادامه داد: در این میان، هموار کردن مسیرهای صادراتی یکی از مسائلی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود؛ به هرحال امروز صادرات به جز اینکه ارزآوری برای کشور به همراه دارد، نقطه اتکای درآمدهای ارزی کشور شده است؛ پس مسیر تولید باید مسیر همواری باشد که در قالب آن، بتوان تمرکز بازارهای صادراتی را از بین برد و به آن تنوع داد؛ به نحوی که تنوع صادراتی در بازار و کالاها را بتوان شاهد بود. پس بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های تولید باید به کار گرفته شود تا بتوان علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بازارهای صادراتی را نیز فتح کرد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر مساله اشتغال و اشتغالزایی در کشور خاطرنشان کرد: در فضای تحریم‌های بین‌المللی، دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش دارند تا با بیکاری و ایجاد نارضایتی در میان مردم، به کشور ضربه بزنند؛ پس مهمترین کارکرد جهش تولید در سایر کنار مزایایی که دارد، حفظ اشتغال پایدار و افزایش اشتغالزایی است تا بتواند نیروی انسانی مولد را به کار بگیرد.

مدرس خیابانی گفت: وزارت صنعت با هماهنگی همه دستگاههای ذیربط از جمله بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و بخش بیمه‌ای کشور و نیز با اتکای بیش از پیش به اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در راه جهش تولید گام برخواهد داشت؛ این در حالی است که باید در این حوزه، بخش خصوصی را مورد حمایت قرار داد، چراکه دولت باید در اقتصاد سکاندار بوده و سیاستگذار باشد، در غیر این صورت ورود به مباحث تصدی‌گری در بحش تولید کار دولت نیست.

این مقام مسئول گفت: اولویت اول این است که با همکاری همه دستگاههای اجرایی، بخش‌خصوصی و تعاونی کشور، زمینه را برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در جهش تولید فراهم نمود و مطابق با فرمایش ایشان، کاری کرد که اثرات این جهش تولید در زندگی مردم، سطح رفاه آنها، اشتغالزایی و درآمد اقشار مختلف بیش از پیش نمایان شود.

وی با بیان اینکه نگاه به بخش جهش تولید باید یک نگاه متوازن به ارتقاء و جهش کل زنجیره تولید باشد، خاطرنشان کرد: جهش تولید باید در تمام زنجیره از مبدا تامین مواد اولیه، لجیستیک، کالاهای واسطه‌ای و نهایی نمایان شود؛ به این مفهوم که همه واحدهای صنعتی کوچک، صنوف تولیدی و واحدهای متوسط و صنایع پیشرو همچون خودرو، مسکن، فولاد و صنعت نفت، نمایان شود؛ به نحوی که صنایع کوچک و متوسط فعال شوند تا پشتیبان صنایع پیشرو باشند.

* سرمایه‌گذاری اندک در صنایع کوچک، اشتغالزایی بالا را به همراه خواهد داشت

مدرس خیابانی گفت: امروز سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال در صنایع کوچک ایران، یک سرانه قابل قبول دارد؛ به نحوی که به اندازه یک دهم یا یک بیستم سرمایه‌ای که برای ایجاد اشتغال در واحدها بزرگ صنعتی نیاز است، در صنوف تولیدی و صنایع کوچک نیاز است تا سرمایه‌گذاری شود؛ اما به موازات بهره‌برداری خوبی نیز صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه برنامه‌های خاصی نیز برای صادرات کیف، کفش، مبلمان و صنایع دستی داریم که می‌تواند به جهش تولید کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، نقش صنایع های‌تک و دانش بنیان را از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار دانست و خاطرنشان کرد: وزارت صنعت برنامه ویژه ای برای استقرار و رشد صنایع دانش بنیان دارد؛ به نحوی که برنامه های حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی برای این صنایع را از تخفیف 50 درصدی برخوردار کرده است؛ ضمن اینکه این صنایع در تمام برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت به منظور پشتیبانی از تولید،جایگاه برجسته‌ای دارد؛ چراکه می‌توانند به لحاظ دانشی و تغذیه تکنولوژیکی واحدهای صنعتی بسیار نقش آفرین باشند.

وی با بیان اینکه امروزه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، بسیاری از کشورهای دنیا ایران را در مسیر انتقال تکنولوژی و دانش فنی همراهی نمی‌کنند؛ گفت: بر این اساس باید بر روی پای خود بایستیم و از صاحبان فکر و دانش بومی استفاده نماییم؛ این هم خود یک فرصتی برای جهش تولید است که در سایه تحریم پیش روی ما قرار گرفته و یک فرصت استثنایی به شمار می‌رود که اگر از آن استفاده نکنیم، ممکن است با بازگشت درآمدهای نفتی، باز هم مزیت‌های تولید داخلی به دست فراموشی سپرده شود.

* افزایش بی‌نظیر تولید اقلام پزشکی، نمونه بارز تحقق جهش تولید

مدرس خیابانی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی برای جهش تولید را بی‌نظیر دانست و نمونه آن را جهش تولید در حوزه ماسک، لباس پزشکی، ژل و مواد ضدعفونی کننده دانست و تاکید کرد: نمونه خودباوری برای جهش تولید را می‌توان در هفته‌های گذشته به خوبی در کشور مشاهده کرد؛ به نحوی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی ظرفیت‌های تولید که تا پیش از این ناشناخته مانده یا به دلیل عدم نیاز داخلی، غیرفعال بودند، شکوفا شده و امروز حماسه‌ای را خلق کرده‌اند که در دنیا کم‌نظیر است.

وی افزود: بر این اساس تغییراتی که در تولید اقلام بهداشتی مثل ماسک، مواد و ژل ضدعفونی کننده و لباس پزشکی و پرستاری بر روی ارقام تولید، رخ داده، نمونه بارز جهش تولید ا ست؛ به نحوی که در این سه هفته‌ای که با شیوع ویروس کرونا، این کمبودها در اقلام و تجهیزات بهداشتی و پزشکی، خود را نشان داد، وزارت صمت با بهره گیری از همه ظرفیتهای داخلی در صنایع بزرگ، کوچک، کارگاهی و صنوف تولیدی، توانست با همکاری تمامی دستگاهها و نهادهای انقلابی و اجرایی همچون نیروهای مسلح و بسیج، آمار و ارقام هشت برابری در تولید این محصولات را به ثبت برساند. به نحوی که روزی که این بیماری شناسایی شد، میزان تولید ماسک به اندازه همان مقداری بود که در داخل مصرف می‌شود و کمتر از 100 هزار عدد به ثبت رسیده بود؛ اما اکنون یک میلیون ماسک در روز در کارخانجات صنعتی کشور تولید می‌شود.

مدرس خیابانی گفت: به موازات آن، قراردادی نیز با نیروهای مسلح منعقد شده تا این ظرفیت را به دوبرابر افزایش دهیم، ضمن اینکه تمام کارگاهها و خیاط‌خانه ها در سراسر کشور نیز مشغول تولید ماسک شده‌اند؛ این یک دستاورد بی نظیر است، اگرچه هنوز فاصله زیادی بین نیاز داخلی و تولید وجود دارد؛ ضمن اینکه باید یک اطلاع رسانی نیز صورت گیرد که همه 80 میلیون نفر ایرانی نیاز به استفاده از ماسک ندارند و وزارت بهداشت در این رابطه اطلاع رسانی خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه لباس پرستاری نیز 40 کارخانه بزرگ صنعتی پوشاک در حال تولید بوده و روزانه 20 هزار دست لباس پرستاری تولید می‌کنند؛ به  نحوی که کارخانجات همه خطوط تولیدی خود را تبدیل به لباس پرستاری کرده اند؛ ضمن اینکه اتحادیه پوشاک نیز با بیش از 30 واحد تولیدی در اقصی نقاط کشور، به صورت  غیرمتمرکز در حال تولید است که بر این اساس، روزانه 60 هزار دست لباس پرستاری در حال تولید در داخل کشور است، پس این یک جهش در تولید به شمار می رود.

مدرس خیابانی گفت: تولید ژل و مواد ضدعفونی کننده نیز در چنین وضعیتی قرار دارد و تولید جهش گونه داشته است، به نحوی که امروز اکثر داروخانه ها، اقلام بهداشتی را عرضه می کنند. ضمن اینکه همزمان نیز 7 سورتی پرواز شامل محموله های پروازی حامل ماسک N95، تب سنج، لباس پرستاری و ماسک سه لایه از سایر کشورهای دنیا تامین شد که گمرک با همکاری بی نظیر خود، در کوتاهترین زمان آن را ترخیص کرد؛ ضمن اینکه بانک مرکزی نیز ارز این محموله ها تخصیص داد تا بتوان نیاز کادر درمانی کشور را تامین کرد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سنوات قبل اجازه و فرصت ارتقای کیفیت به واحدهای تولیدی به جهت واردات داده نشده بود، چراکه به محض کالاهایی کیفیت کمتری نسبت به نمونه مشابه خارجی داشت، با واردات کنار گذاشته می‌شد؛ اما امروز به دلیل اینکه موقعیت وارداتی و منابع ارزی کافی برای آن نداریم، تولید مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و مطمئن هستیم که تولیدکنندگان و تولید ملی به علاوه اینکه مزیت اقتصادی دارند، باعث اعتماد به نفس ملی، انسجام و همبستگی خواهند شد.

وی در پایان تاکید کرد: هیچ کشوری بدون توجه به تولید ملی خود، به هیچ جا نرسیده است؛ چراکه تولید زنجیره‌ای است که تمام عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را ارتقا می‌دهد.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: فارس
ارسال نظرات