۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۶۴۵۶۸۵

۶۰ درصد جمعیت کشور غربالگری شدند

۶۰ درصد جمعیت کشور غربالگری شدند
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۶۰ درصد جمعیت کشور در بسیج ملی مقابله با کرونا غربالگری شدند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط اینترنتی با خبرنگاران گفت: از مردم درخواست داریم در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت نام و اقدام به خوداظهاری کنند. امکان ویرایش اطلاعات در سامانه وجود دارد و اگر از شماره ۴۰۳۰ با هموطنان تماس گرفته شد حتما پاسخگو باشند؛ این سامانه برای ارزیابی و پایش وضعیت سلامت هموطنان طراحی شده است.

جهانپور اظهار کرد: اگر امروز در فاز مدیریتی بیماری هستیم و روند صعودی مبتلایان در کشور کنترل شده، بخش عمده آن مربوط به مشارکت هموطنان با نظام سلامت و تلاش همکاران ما بوده است.

وی با بیان اینکه  با اجرایی شدن طرح فاصله گذاری اجتماعی، امیدواریم شاهد نتایج مثبت آن باشیم و به زودی ثمرات آن را ابلاغ کنیم گفت: اتفاقی که در ایران افتاد این بود که رویکرد‌ها و محور‌ها مشخص بود و در فاز اول نحوه پیشگیری و اطلاع رسانی مدنظر قرار گرفت؛ اکنون در فاز دوم وارد شناسایی در مراحل اولیه بیماری با رویکرد مشارکت جویانه شدیم و بیش از ۵۴ میلیون نفر در بسیج ملی مبارزه با کرونا شرکت کردند که افراد در صورت نیاز به مراکز سرپایی یا بستری ارجاع داده می‌شوند تاکنون ۶۰ درصد جمعیت کشور را غربالگری کرونایی کردیم.

جهانپور تاکید کرد: ما در فاز مدیریت بیماری هستیم که این مهم  نتیجه رویکرد مشارکت اجتماعی است که با کمک نظام قوی بهداشت کشور میسر شد و نسبت به بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشور‌های توسعه یافته در مدیریت کرونا بهتر عمل کردیم.

جهانپور با اشاره به اینکه ویروس کرونا جدید است و اطلاعات ما محدود به سه ماه گذشته می‌شود، گفت: با بررسی‌های انجام شده امروز اطلاع داریم که دوره کمون بیماری سه تا ۱۴ روز است البته استثنا‌هایی نیز وجود دارد و ماندگاری روی سطوح متفاوت است به عنوان مثال ماندگاری روی پلیت آزمایشگاهی ۹ روز بوده و این با شرایط زندگی عادی مردم متفاوت است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان به فناوری تولید کیت‌های تشخیص کرونا دست پیدا کرده اند، اظهار کرد:  در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از ۸۰ هزار تست در هفته است و در هفته آینده این کیت‌ها به تولید انبوه خواهد رسید. البته باید توجه داشت که تست اختصاصی در مراحل اولیه و سیر نزولی بیماری کاربرد دارد و اکنون در فازی نیستیم که تست کمک زیادی کند؛  این تست به دلیل اختصاصی بودن به شناسایی موارد مثبت کمک خواهد کرد.

وی درباره دریافت هزینه بستری از بیماران کرونایی اظهار کرد: از نظر ما این ویروس همانند دیگر ویروس‌هاست، ۳ ماه پیش طغیان آنفلوانزا را داشتیم و امروز با طغیان کرونا رو به رو هستیم لذا تفاوتی در رویکرد ما وجود ندارد ۱۰ درصد هزینه را خود بیمار و ۹۰ درصد را بیمه پرداخت می‌شود اینکه بین کرونا سیاست تشویقی در نظر بگیریم تا خدمات درمانی رایگان شود چندان خوشایند نیست، اما برای تست PCR که برخی کشور‌ها هزار و ۴۰۰ دلار از بیماران دریافت می‌کنند در ایران رایگان است و این موضوع تمام  اقدامات اختصاصی درمان کروناست البته خدمات هتلینگ بیمارستانی رایگان نیست.

جهانپور گفت: باید توجه داشت که هر تصمیم یا پیشنهادی وحی منزل نیست که قابل تغییر نباشد همانطور که تاکنون تعطیلی‌ها تا ۱۵ فروردین است و درباره هزینه در بیمارستان خصوصی هم باید بگویم هر تعرفه‌ای درباره بیماری‌های دیگر وجود دارد، مشمول کرونا هم می‌شود. باید توجه داشت که ظرفیت برای پذیرش بیماران در بیمارستان دولتی وجود دارد و هر بیماری با قصد خود به بیمارستان خصوصی منتقل می‌شود، باید هزینه‌ها را پرداخت کند؛ هر فردی نیاز به بستری داشته باشد ما او را در بیمارستان دولتی بستری می‌کنیم و هیچ کسی را به بیمارستان خصوصی منتقل نمی‌کنیم./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات