۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
کد خبر: ۶۴۵۷۷۲
حجت الاسلام یزدی:

آرامش انسان در پرتو یاد خدا حاصل می‌شود

آرامش انسان در پرتو یاد خدا حاصل می‌شود
معاون فرهنگی دادگستری قم با تأکید بر این که آرامش انسان در پرتو یاد خدا حاصل می شود، گفت: شاید سختی ها در ظاهر موجب مشکل و گرفتاری شود اما سبب رشد و تعالی انسان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید یزدی معاون فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان قم با اشاره به آیات پایانی سوره مبارکه فجر گفت: امام صادق(ع) فرمودند که سوره فجر سوره امام حسین(ع) است و هرکس این سوره را بخواند در قیامت با آن حضرت خواهد بود.

وی افزود: یکی از مصادیق بارز نفس مطمئنه که در آیات پایانی این سوره مطرح شده امام حسین(ع) است و انتساب این سوره به حضرت سیدالشهدا(ع) یک تطبیق است نه این که شأن نزول باشد، خداوند می فرماید در این آیات به روح انسانی خطاب می کند که به آرامش رسیده است و توانسته ارتباط با ذات اقدس الهی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مفاهیم آسایش و آرامش اظهار داشت: آسایش یک مقوله سخت افزاری و به معنای داشتن امکانات و ابزار خوب و راحت است اما آرامش مقوله ای نرم افزاری است و یعنی انسان روحی آرام، شاد و خشنود داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است بسیاری آسایش داشته باشند اما از آرامش بهره ای نبرند مانند بسیاری از کشورهای متمدن امروزی که از بالاترین درآمد برخوردار هستند اما بالاترین مصرف داروهای آرامش بخش و بیشترین داروهای ضد استرس و خودکشی را دارند، از این رو می شود کسی آسایش داشته باشد اما آرامش را درک نکند چرا که از خدا دور است.

حجت الاسلام یزدی با بیان این که انسان می تواند بدون آسایش باشد اما به آرامش برسد، ابراز داشت: حضرت زینب(س) در صحنه کربلا در سخت ترین آزمایش و بلا بودند اما آرامش داشتند و فرمودند که جز زیبایی ندیدم.

وی با تأکید بر این که آرامش انسان در پرتو یاد خدا حاصل می شود، عنوان کرد: اگر انسان یاد خدا باشد و بداند که خداوند متعال همه چیز را در هستی رقم می زند خیلی از سختی ها و رنج ها گلایه نمی کند چرا که شاید سختی ها در ظاهر موجب مشکل و گرفتاری شود اما سبب رشد و تعالی انسان خواهد شد، در این صورت انسان از این مسائل نگران نخواهد بود و می داند که حکیمی برای او تقدیر کرده است.

معاون فرهنگی دادگستری استان قم خاطرنشان کرد: نشانه نفس مطمئنه و آرامش انسان این است که از خدا و تقدیر الهی رضایت دارد و خداوند متعال نیز از او رضایت دارد، این که خداوند تاج بندگی را بر سر انسان بگذارد بالاترین مقام است، ممکن است که کسانی اهل عبادت باشند اما به عبودیت نرسند.

وی اضافه کرد: عبودیت مقام بندگی و اطاعت از خداوند است، شیطان 6 هزار سال عبادت کرد و عابد بود اما به عبودیت نرسید و بنده و مطیع محض خدا نشد، بنده کسی است که مطیع محض خداوند متعال باشد و به خداوند اتصال داشته باشد.

حجت الاسلام یزدی با این که اگر انسان بنده خدا باشد امکاناتش سبب رشد او خواهد شد، گفت: اگر انسان بنده نباشد امکاناتی مانند پول، جوانی و قدرت که می توانست سبب رشد شود عاملی برای سقوط او خواهد شد و انسان را از خدا و کمال دور می کند.

وی افزود: بندگی مقام بلندی است که هر کسی نمی تواند به آن دست پیدا کند، بهشت درجات و مراتبی دارد و یکی از مراتب بالای بهشت جنات عدن است که بر اساس روایات اختصاص به پیامبران، صدیقین و شهدا دارد اما خداوند در سوره فجر به نفس مطمئنه انسان می فرماید به بهشت من وارد شو که این مقام از جنات عدن نیز بالاتر است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت قرب الهی اظهار داشت: انسان با نفس مطمئنه می تواند برای خدا عزیز باشد، خداوند در این آیات به نفس و روح انسان خطاب می کند و معلوم می شود که اصالت انسان به روح او است و بدن انسان اصالتی ندارد چرا بدن از بین می رود و روح باقی می ماند و می تواند به مقامات عالی دست پیدا کند.

محمد قمین
ارسال نظرات