۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۶۴۵۷۷۵
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (۱۹)

نگاه تمدنی به فرهنگ و تاریخ

نگاه تمدنی به فرهنگ و تاریخ
هر چقدر که سواد تاریخی بیشتر باشد، موشکافی مسائل روز برای انسان سهل‌تر می‌شود و در نتیجه تحلیل تاریخ به ما کمک می‌کند تا اتفاقات امروز را بهتر متوجه شویم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، تاریخ پلی از گذشته به سمت حال برای ساختن آینده است. هر چقدر که سواد تاریخی بیشتر باشد، موشکافی مسائل روز برای انسان سهل‌تر می‌شود و در نتیجه تحلیل تاریخ به ما کمک می‌کند تا اتفاقات امروز را بهتر متوجه شویم.

سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا تلاش دارد تا برای ایام در خانه ماندن همچون شماره‌های قبل، این بار ده کتاب در حوزه تاریخ و فرهنگ را با نگاه تمدنی به مخاطبین محترم معرفی نماید.

 

 

تاریخ تحولات سیاسی ایران

تاریخ تحولات سیاسی ایران اثری مشترک از موسی نجفی و موسی فقیه حقانی است که مولفه‌های دین،‌ تجدد و مدنیت در تاسیس دولت‌-ملت در گستره هویت ملی ایران را بررسی می‌کند. کتاب حاضر به مباحثی در زمینه تاریخ تحولات سیاسی ایران از عصر صفویه تا انقلاب اسلامی را موشکافانه دنبال می‌کند.

 

 

سنجش سنت

سنجش سنت نوشته منصور مهدوی به افکار و اندیشه‌های سید حسین نصر در زمینه سنت‌گرایی و نسبت آن با مدرنیسم پرداخته است. مهدوی به ابعاد و بسترهای سنت‌گرایی و مفهوم آن اشاره می‌کند و احیا کنندگان مشهور سنت در غرب و شرق را معرفی می‌نماید. مؤلف همچنین معنای سنت در علوم و اندیشه اسلامی، اندیشه یونان باستان، هرمنوتیک، جامعه شناسی، قرآن و نهج‌البلاغه، فقه و روایات و ارکان آن در اندیشه سنت گرایان را توضیح می‌دهد.

 

 

آیت افسون‌گری

آيت افسون‌گری به قلم سید مهدی موسوی به تاریخ اندیشه‌ای عبدالکریم سروش و حلقه کیان می‌پردازد. سروش از جمله کسانی است که بعد از انقلاب اسلامی به دنبال انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها بود که بعدها در لباس روشنفکری مواضع‌اش را درباره انقلاب اسلامی تغییر داد. شاگردان سروش،‌ حلقه کیان را تاسیس کردند که یک تشکیلات منسجم و اثرگذار در فضای فکری جامعه به شمار می‌رفت و در بستر روزنامه کیهان فرهنگی و بعد از آن در نشریه کیان فعالیت می‌کردند.

 

 

چهل تدبیر

محمدعلی الفت‌پور در کتاب ۴۰ تدبیر تلاش می‌کند تا سیری منطقی، متنوع، مؤثر و راهگشا از تدابیر نظام در آغاز دهه چهارم انقلاب را ارائه دهد. الفت‌پور در ۴۰ پرونده به جریان‌هایی که مقابل نظام ایستادند و شکست خوردند را بازنگری می‌کند. او در این کتاب ۲۱ پرونده در زمان امام خمینی و ۱۹ پرونده در زمان مقام معظم رهبری را بررسی کرده است. گفتنی است از جمله پرونده‌هایی که الفت‌پور به آن‌ها پرداخته جدایی طلب‌ها، انجمن حجتیه، کودتای نوژه، روزنامه‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه، بحران هسته‌ای و … هستند.

 


نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰

خبری در سال ۱۳۹۶ در کنار جریان انتخابات ریاست جمهوری پیرامون امضای یک سند به نام ۲۰۳۰ که با اسناد بالادستی آموزش کشور مغایرت داشت به بحث و مناظره در محافل مختلف کشیده شد. سید محمدحسین راجی با همکاری سید محمدرضا خاتمی، در کتابی تحت عنوان نقد علمی بر سند ۲۰۳۰ به دنبال بررسی این سند در ۸ فصل است.

سند 2030 مهمترین خیانت به نظام آموزشی و تربیتی جامعه است که با استدلال‌های محکم اساتید و بزرگان برخورد کرد و واکنش علما را به همراه داشت، اما این سند صرفا مسئله آموزش و پرورش نیست بلکه در حوزه‌های مختلف تمدنی ورود داشته است و بزرگترین خطر نفوذ فرهنگی در ابعاد کلان علیه جامعه ایرانی به حساب می‌آید.

 


روش نقد

کتاب روش نقد که در ۵ جلد به قلم علی صفائی حائری نگارش یافته، تلاش می‌کند روش شناسی درست نقد را به همراه نقد مکتب‌ها و آرمان‌ها پیگیری کند. جلد اول و دوم این مجموعه به روش شناسی نقد می‌پردازد، جلد سوم آرمان آگاهی و عرفان را نقادی می‌کند، جلد چهارم این مجموعه نیز به مکتب مارکسیسم و جلد پنجم مکتب اگزیستانسیالیسم را بررسی می‌کند.

 

 

نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت‌های معاصر ایران

نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت‌های معاصر ایران عنوانی از حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، عضو گروه پژوهشی تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی است و به مفهوم فرهنگ سیاسی شیعه، تاریخچه ظهور تشیع در ایران، نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت مشروطه و نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت ملی شدن صنعت نفت می‌پردازد.

 

 

 

آخرین آواز قو

آخرین آواز قو به قلم علی ابوالحسنی منذر به زندگی و مبارزات شیخ فضل الله نوری از عناصر مهم مشروطه مشروعه که با حکم شیخ ابراهیم زنجانی عضو لژ فراماسون بیداری بیداری به اعدام محکم شد. شیخ فضل الله نوری از جمله کسانی بود که توطئه و دستگاه تبلیغاتی روشن‌فکران او را به پای چوبه‌دار برد و حتی پس از شهادت ایشان، فرزندش به پیکر ایشان بی احترامی کرد.

 

 

 


افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی

افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی به قلم ابوذر مظاهری به ارائه تبیینی علمی از آینده تمدنی انقلاب اسلامی پرداخته است. او انقلاب اسلامی را همچون روندی در نظر گرفته که از انقلاب سپس به مراحل تشکیل نظام، دولت، کشور و تمدن اسلامی دنبال می‌کند که مطلوب‌ترین آینده را اتصال به حکومت جهانی حضرت مهدی می‌داند. کتاب حاضر در سه سطح آینده های ممکن،‌ آینده های محتمل و آینده های مطلوب نگارش یافته و بیشتر با نگاه آنچه در حال تحقق می‌باشد به موضوع پرداخته است.

 

نگاه تمدنی به فرهنگ و تاریخ

 

قبله عالم، ژئوپلیتیک ایران

ایران از منظر جغرافیایی نیز به عنوان یکی از نقاط مهم و شاهراه حیاتی دنیا به حساب می‌آید، گراهام فولر با بررسی ژئوپلیتیک ایران اهمیت منطقه غرب آسیا و نسبت روابط ایران با همسایگانش را گوشزد می‌کند.  این تحلیلگر عالی‌رتبه سازمان سیا نزدیک به بیست سال در منطقه زندگی کرده است و مطالب این کتاب صرفا تحقیقات و پژوهش‌های او نیست بلکه شامل مشاهداتش از اتفاقات مختلف منطقه نیز می‌شود. /882/ 503/

خبرنگار: محمدحسین کتابی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۴
خسته نباشید خوب بود
1
0
یا علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
تلاش سرویس فرهنگی برای معرفی بسته های کتابخوانی را ارج می نهم.
لطفا درباره تمدن اسلامی و مواجهه تمدنی کتبی معرفی نمایید. بعضی از متابهای بالا خارج از موضوع فرهنگ و تاریخ است.
0
0