۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۴۵۷۷۶
تولیت مدرسه علمیه مروی:

جهاد با نفس انسان را به کمال می رساند

جهاد با نفس انسان را به کمال می رساند
آیت الله تحریری با اشاره به اینکه انسان در مسیر کمال باید اهل جهاد با نفس باشد، گفت: جهاد با نفس به نوعی با نفس شناسی و انسان شناسی همراه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: امام خمینی(ره) در این مباحث مخاطب را به بحث‌های اخلاقی توجه می دهند و گاهی نیز راهکارهای تربیتی بیان می فرمایند.

وی افزود: گاهی نیز در رابطه با مباحث اخلاقی تحلیل های لطیف معرفتی نیز به مخاطب ارائه می دهند؛ لازم است مخاطب به مباحثی که جبنه موعظه ای دارد بیشتر توجه کند زیرا برای حرکت در مسیر اخلاق نیاز است به مواعظ توجه شود.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه انسان در مسیر کمال باید اهل جهاد با نفس باشد، ابراز کرد: جهاد با نفس به نوعی با نفس شناسی و انسان شناسی همراه است، انسان در مسیر کمال انسانی با موانعی چون امور نفسانی روبرو می شود لذا جهادنفس بدون شناخت آن موانع امکان پذیر نیست.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسان هنگام جهاد باید دشمن و دوست را بشناسد تا در دام دشمن گرفتار نشود از این جهت برای کسی که می خواهد در مسیر جهاد اکبر گام بردارد ابتدا باید معنای جهاد را بداند و به تمایلات نامطلوب و مطلوب نفس آگاه باشد تا با آگاهی به موانع بتواند مبارزه کند.

وی با اشاره به اینکه جهاد اکبر با تفکر همراه است، اظهار داشت: همواره لازم است فعالیت های انسان با فکر و تفکر همراه باشد و لحظه ای از اندیشه غفلت نکند، طبق صریح روایات؛ تفکر زندگی قلب انسان بینا است.

آیت الله تحریری ادامه داد: انسان اگر بخواهد بینا شود و به واقعیات راه پیدا کند باید آن حقیقتی که در آن منعکس می شود را به کار بگیرد و آن حقیقت قلب انسان است که با تفکر به کار گرفته می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: هر قوه ای که بخواهد به کار بیفتد پشتوانه آن همان حقیقت وجودی انسان است بنابراین اگر «من» وجودی انسان با تفکر حرکت کند حرکتش نتیجه بخش و اقدامش انسانی الهی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه انسان با تفکر است که می تواند آثار مطلوب اعمال را کسب کند، گفت: برای مثال انسان اگر اهل تفکر نباشد دیدن اشیاء برای او لغو و یا نامطلوب خواهد بود اما اگر انسان فکر کند که دیدن برای چیست؟ خواهد دانست که این بینایی وسیله ای برای رسیدن آدمی به کمال مطلوب است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات