۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۶۴۵۷۹۹

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۹ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۹ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۶ میلیون ۱۵۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۶ میلیون تومان معامله شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 9 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، سکه در بازار امروز

امروز شنبه نهم فروردین ماه اتحادیه طلا و جواهر قیمت انواع سکه و طلا را اعلام کرد که بر این اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۶ میلیون ۱۵۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۶ میلیون تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۶۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۶۱۹ دلار قیمت خورد.

جدیدترین نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو در بازار امروز

مظنه دلار ۱۵۹,۰۰۰
مظنه یورو ۱۷۴,۰۰۰
مظنه پوند ۱۹۳,۴۰۰
مثقال طلا
۲۶,۷۰۰,۰۰۰
طلای۱۸عیار
۶,۱۶۳,۶۹۰
سکه جدید
۶۱,۵۰۰,۰۰۰
نیم سکه
۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ربع سکه
۱۸,۰۰۰,۰۰۰
سکه گرمی
۹,۸۰۰,۰۰۰
انس طلا ۱۶۲۹ دلار

 

رشد 8 درصدی قیمت مسکن تهران در اسفند ماه 98

بازار مسکن در اسفند ماه سال 1398 یک شرایط سخت و غیر قابل پیش بینی را سپری کرده و معاملات مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت افت کرد.

سال گذشته و در روزهای پایانی سال بود که متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز 14 میلیون تومان عبور کرده بود، در اسفند ماه پارسال باز هم این روند را ادامه داد و به 15 میلیون تومان رسید.

بر اساس این گزارش،دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز با تایید رشد قیمت مسکن در اسفند ماه 98 اعلام کرد که متوسط قیمت مسکن در تهران به متری 15 میلیون و 658 هزار و 800 تومان رسید.

این در حالی است که در همین ماه تعداد مبایعه نامه‌ها با یک کاهش شدید به 10 هزار و 242 فقره رسیده بود.

تعداد مبایعه نامه ها در بهمن ماه سال 98 بالغ بر 13 هزار و 550 فقره بود که این آمار به خوبی نشان می‌دهد در اسفند ماه حدود 3308 فقره تعداد میایعه نامه کاهش یافته است.

در اسفند ماه سال 97 نیز تعداد مبایعه نامه ها 13 هزار و 33 فقره بود.

البته مقایسه منوسط قیمت مسکن در اسفند 98 با اسفند 97 نشام می دهد که رشد بیش از 4 میلیون تومانی رخ داده است.
متوسط قیمت مسکن در اسفند 97 بالغ بر متری 11 میلیون و 93 هزار تومان بود که مقایسه آن با اسفند 98 نشان می‌دهد که قیمت مسکن در ماه گذشته نسبت به اسفند 97 حدود 42 درصد دشد داشته است.

رشد متوسط قیمت مسکن در اسفند ماه سال قبل نسبت به بهمن ماه سال گذشته حدود 9 درصد کاهش داشته است.

 

نرخ تورم در ایران سال گذشته روند با ثباتی طی کرد

گزارش تحلیلی نرخ تورم سالانه و نقطه ای تا پایان سال ١٣٩٨ و سه ماهه اول سال ١٣٩٩ از سوی پژوهشکده آمار منتشر شد.

اقتصاد ایران بعد از رشد چشمگیر قیمت‌ها در سال ١٣٩٧، در سال ١٣٩٨ به لحاظ میزان رشد تورم  وضعیت با ثباتی  را سپری کرد. بعد از یک دوره ثبات نسبی و کاهش نرخ تورم سالانه، از اواخر  سال ١٣٩٦ این نرخ شروع به افزایش  نموده و با جهش نرخ ارز در اوایل  سال ١٣٩٧، شتاب افزایش نرخ تورم هم بیشتر شده اما بعد از یک دوره افزایش  شتابان نرخ تورم از ابتدای سال ١٣٩٨ نرخ تورم نقطه ای  و از نیمه دوم  سال نرخ تورم سالانه شروع به کاهش نمودند.

 

رشد 11 هزار و 254 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه 9 فروردین 99 با افزایش 11 هزار و 254 واحد به رقم 532 هزار و 522 واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 5 هزار و 212 واحد به رقم 188 هزار و 690 واحد رسید. 

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک‌هزار و 944 تریلیون تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 5.1 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 706 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 634 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 2 هزار و 999 واحد رشد کرده و به رقم 141 هزار و 928 واحد رسید. 

همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 3 هزار و 467 واحد افزایش یافته و به رقم 125 هزار و 537 واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با افزایش 16 هزار و 697 واحد به رقم 679 هزار و 526 واحد رسید. 

همچنین شاخص بازار اول بورس با افزایش 7 هزار و 287 واحد به رقم 374 هزار و 191 واحد رسید. 

همچنین شاخص بازار دوم بورس با افزایش بی‌سابقه 26 هزار و 863 واحد به رقم یک‌میلیون و 140 هزار و 462 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی مانند بانک ملت، گروه مپنا، همراه اول، کشتیرانی جمهوری اسلامی، توسعه معادن و فلزات، بانک پاسارگاد و پتروشیمی جم همگی در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بوده‌اند. 

امروز نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک تجارت، بانک ملت، بانک اقتصاد نوین، گلکوزان، سالمین، پالایش نفت اصفهان، ماشین‌سازی اراک، نوش مازندران، فولاد مبارکه و صنایع ملی مس بوده‌اند.

امروز همچنین در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل 169 واحد رشد کرده و به رقم 6 هزار و 864 واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 416 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 411 هزار نوبت معامله به ارزش 2 هزار و 238 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

نمادهای پربیننده شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سمگا، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، ماشین‌های اداری ایران، سیمان لار سبزوار، توسعه و عمران استان کرمان و داروسازی آوه سینا بوده‌اند. 

امروز عمده نمادهای فرابورسی مانند سنگ‌آهن گوهرزمین، ذوب‌آهن اصفهان، توسعه مالی مهرآیندگان، نیروی برق دماوند، مادیران، فولاد هرمزگان جنوب و سمگا بوده‌اند. 

امروز در جریان معاملات، با پیام ناظر بازار برخی نمادهای بورسی متوقف، برخی بازگشایی، تعدادی دچار وقفه و برخی حراج شدند. از جمله می‌توان به وقفه معاملات نماد صنایع آذرآب، توقف نماد سرمایه‌گذاری امید، توقف لعابیران اشاره کرد. 

همچنین توقف نماد صنعتی سپنتا، توقف نماد نیرومحرکه، وقفه در معاملات نماد سپنتا و شرکت سایپا اشاره کرد.

 

امید برای تزریق سرمایه دولت‌ها به بازار، قیمت نفت را بالا برد

پس از اینکه دولت‌ها در سراسر جهان متعهد شدند تا سرمایه بزرگی به بازار تزریق کنند و اقدامات دیگری برای محدود کردن تخریب اقتصاد ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام دهند، با وجود اینکه نگرانی در مورد کاهش تقاضا برای نفت وجود دارد، قیمت نفت افزایش یافت.

نفت برنت تا 26.56 نیز هم بالا رفت، اما در لحظه انتشار این خبر 26.14 دلار در هر بشکه فروخته شد.

نفت خام آمریکا با 21 سنت افزایش 22.81 دلار در هر بشکه معامله شد.

هر دو شاخص نفتی امسال نزدیک به دو سوم از ارش خود را از دست دادند و کاهش شدید فعالیت های اقتصادی و تقاضا برای سوخت، سبب شده است، شرکت‌های انرژی و شرکت های نفتی به میزان زیادی سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش دهند.

رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت از آنجایی که نزدیک به 3 میلیارد نفر در جهان در قرنطینه به سر می‌برند، نیاز به نفت در سراسر جهان ممکن است 20 درصد کاهش یابد.

پیتر کولمن، رئیس رئیس یک شرکت نفتی به سرمایه‌گذاران گفت: «امسال، سال بسیار بی ثباتی برای ما به لحاظ قیمتی خواهد بود.»

رهبران گروه جی 20 در روز پنج شنبه متعهد شدند تا بیش از 5 تریلیون دلار به اقتصاد جهان برای محدود کردن خسارات مشاغل و درآمدها تزریق کنند و «هر آنچه لازم است برای غلبه بر این بیماری مسری انجام دهند.»

در حال حاضر، آمریکا به لحاظ مبتلایان به ویروس کرونا، چین و ایتالیا را پشت سر گذاشته است. این کشور با افزایش در شمار بستری شدگان و کمبود تجهیزات و کارکنان و تخت های بستری مواجه است.

کپیتال ایکانومیست در یادداشتی نوشت: «آمریکا منطقه‌ای است که بیشترین تقاضا برای نفت در جهان در آن وجود دارد و آمارها نشان می‌دهد، تقاضا برای نفت در شهرهای بزرگ با تراکم جمعیت بالای آن 82 درصد کاهش داشته باشد.»

امکان افزایش ۵درصدی ضریب امنیت غذایی کشور در سال جهش تولید

علی قلی ایمانی درباره الزامات «جهش تولید» در بخش کشاورزی اظهار کرد: برای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی به ویژه در تولید گندم نیازمند سرمایه گذاری بیشتری هستیم.

وی افزود: مهم ترین اصل برای شکل گیری جهش تولید، سرمایه گذاری به ویژه در بخش زیرساخت های توسعه سامانه های نوین آبیاری، زهکشی، مهار آب ها و توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی است.

نایب رئیس  بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: در صورتی که الزامات جهش تولید یعنی افزایش سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود شاهد جهش تولید در بخش کشاورزی و تولید گندم خواهیم بود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با تحقق این امر و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌توان ضریب امنیت غذایی کشور را 2 تا 5 درصد در سال جاری افزایش داد.
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات