۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۶۴۶۰۹۷
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران مطرح کرد؛

خلأ مطالعات علوم انسانی در عرصه فرهنگ سازی جامعه در دوران شیوع کرونا

خلأ مطالعات علوم انسانی در عرصه فرهنگ سازی جامعه در دوران شیوع کرونا
حجت الاسلام اسماعیل زاده گفت: ویروس کرونا به عنوان یک پدیده مهم و غیر قابل پیش بینی در عصر حاضر مسائل مختلفی را به وجود آورده که نیازمند تحقیق و پژوهش است.
حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و شرایط خاص به وجود آمده گفت: رویداد‌های اخیر به ما نشان داد که حوزه و دانشگاه چگونه در عرصه فرهنگ سازی جامعه بسیار تأثیر گذار است.
 
وی با بیان این که حوادث پیش آمده آزمونی برای سنجش خود است، افزود: از سویی دیگر شرایط و حوادث به وجود آمده یک پدیده پیچیده و چند وجهی است که حیات کلی و نه فردی انسان و نیز تمدن مدرن را تهدید می‌کند.
 
حجت الاسلام اسماعیل زاده با تأکید براین که متفکران علوم اسلامی و انسانی باید نگاه دقیق تری به مسائل به وجود آمده داشته باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به مشهود بودن خلاء مطالعات علوم انسانی در این زمینه لازم است تا اندیشمندان رشته‌های علوم انسانی، موضوعات و مسائل آن را مورد بررسی قرار دهند.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود بر ضرورت تقویت تحقیق و پژوهش پیرامون مسائل به وجود آمده در کشور تأکید کرد و گفت: باید مطالعات علوم انسانی در خصوص این مسائل بیشتر تقویت شود و در ایام پساکرونا مورد توجه حوزویان و دانشگاهیان قرار گیرد.
 
وی همچنین به برخی محور‌های اصلی قابل پژوهش در این خصوص اشاره کرد و افزود: مسأله شناسی کرونا از منظر مطالعات اجتماعی و جامعه شناسی، مسأله شناسی کرونا از منظر رسانه و علوم ارتباطات، مسأله شناسی کرونا از منظر فقه و مسأله شناسی کرونا از منظر الهیات و کلام از جمله موضوعاتی اصلی است که می‌تواند در دوران پسا کرونا جز محور‌های اصلی تحقیق و پژوهش قرار گیرد.
 
حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان این که هر یک از محور‌های اصلی دارای زیر موضوعاتی متنوعی هستند که می‌توانند در تحقیق، پژوهش و رساله‌های طلاب و دانشجویان مورد بهره برداری قرار گیرند، بیان داشت: نهاد‌های حوزوی به عنوان پیشگامان عرصه تحقیق و پژوهش باید بیش از پیش به این موضوعات مهم بپردازند.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که ویروس کرونا به عنوان یک پدیده مهم و غیر قابل پیش بینی در عصر حاضر مسائل مختلفی را به وجود آورده که نیازمند تحقیق و پژوهش است، خاطرنشان کرد: باید در دوران پسا کرونا خلأ‌های موجود در مسائل به وجود آمده از سوی حوزه و دانشگاه مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد.
 
استاد حوزه علمیه مازندران همچنین به برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی پیرامون محور‌های اعلام شده در سطح مراکز حوزوی و دانشگاهی در دوران پسا کرونا اشاره کرد و گفت: شرایط به وجود آمده در این ایام فرصت مناسبی برای مطالعه، تحقیق وپژوهش است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در ایامی که مدارس علمیه تعطیل است فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: طلاب باید این فرصت به وجود آمده را غنمیت شمرده و در جهت تقویت مهارت‌های پژوهشی در خود اقدام کنند./950/ت310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات