۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۴۶۳۴۱

کرونا در چه دمایی از بین می‌رود؟

کرونا در چه دمایی از بین می‌رود؟
پژوهشگران دانشگاه هنگ‌کنگ در تازه‌ترین مطالعات خود، دمایی را که در آن ویروس کرونای جدید موسوم به «کووید-۱۹» از بین می‌رود، پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاري رسا، پژوهشگران دانشگاه هنگ کنگ نتایج مطالعه خود را درباره پایداری «کووید-۱۹» در شرایط زیست محیطی مختلف، در سایت اینترنتی «medRxiv» قرار دادند.

این مطالعه نشان می‌دهد که این ویروس در دمای حدود چهار درجه سانتی گراد و هنگامی که هیچ ضدعفونی صورت نمی‌گیرد، به مدت بسیار طولانی زنده است. این ویروس تاثیر خود را بعد از ۱۴ روز کاملا از دست می‌دهد. با این حال، در برابر دمای بالا مقاوم نیست و در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد، ظرف پنج دقیقه از بین می‌رود.

این پژوهشگران همچنین میزان فعال بودن «کووید-۱۹» را بر سطوح مختلف بررسی کردند و دریافتند که این ویروس روی سطوح کاغذی تا سه ساعت، روی لباس و سطوح چوبی تا دو روز، روی سطوح شیشه‌ای تا چهار روز و روی سطوح پلاستیکی تا هفت روز فعال می‌ماند.

به گفته این پژوهشگران، این ویروس همچنین می‌تواند تا هفت روز در سطح داخلی ماسک‌های حفاظتی فعال بماند؛ بنابراین این پژوهشگران از مردم خواستند قبل از استفاده از این ماسک‌ها حتما سطح داخلی آن را ضدعفونی کنند.

براساس آخرین آمار رسمی، از ماه دسامبر ۲۰۱۹ که ویروس کرونای جدید در شهر ووهان در مرکز چین ظهور یافت تا روز یکشنبه (۲۹ مارس)، دست کم ۳۱ هزار و ۴۱۲ نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.

از آغاز شیوع «کووید-۱۹» بیش از ۶۶۷ هزار و ۹۰ مورد ابتلا نیز در ۱۸۳ کشور جهان به ثبت رسیده است که از این تعداد، تا به امروز دست کم ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ نفر بهبود یافته اند./1360/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
منتخب پزشکان جهان
۷ نکته حیاتی درباره از میان‌بردن ویروس کرونا


ویروس ارگانیسم زنده نیست ، بلکه یک مولکول پروتئین است که با یک لایه چربی پوشانده شده و اگر از راه سلول‌های مخاطی چشم، بینی یا دهان جذب شود، کد ژنتیکی‌اش را تغییر می‌دهد؛ یعنی جهش می‌کند و این سلول‌های بدن را به سلول‌های متجاوز بدل می‌‌کند.
چون ویروس، ارگانیسم زنده نیست و مولکول پروتئین است، کشته نمی‌شود؛ اما به تنهایی، فرومی‌پاشد و می‌پوسد.
زمان فروپاشی ویروس هم به دما، رطوبت و نوع ماده‌ای که در آن قرار دارد، بستگی دارد.

ویروس‌ها بسیار شکننده‌اند. تنها چیزی که از آن‌ها نگهبانی می‌کند یک لایه خارجی چربی است.
بنابراین صابون یا مواد شوینده بهترین راه از میان‌بردن‌شان است.؛ زیرا چربی را کاهش می دهند و برای ایجاد کف بیش‌تر شست‌و‌شو را تا ۲۰ثانیه ادامه دهید.
با حل کردن لایه چربی، مولکول پروتئین به تنهایی تجزیه می‌شود. گرما چربی را ذوب می کند.
پس؛‌ استفاده از آب بالاتر از ۲۵درجه سانتی‌گراد برای شستن دست ها، لباس‌ها و همه‌چیز بسیارخوب است.
البته بدانید که آب گرم کف بیش‌تری تولید می‌کنند و خلاصه؛ گرما مفیدتر است.

الکل یا هر نوع مخلوط الکلی بیش از ۶۵درصد چربی‌ها را حل می‌کند‌؛ علی‌الخصوص لایه چربی خارجی ویروس.
مخلوطی‌که با یک‌قسمت سفید‌کننده(یا وایتکس) و پنج‌قسمت آب درست شده‌باشد، پروتئین ویروس را حل می‌کند و می‌شکند.
پس‌از صابون، الکل و کلر؛ آب‌اکسیژنه هم به حل‌شدن و نابودی پروتئین ویروس کمک می کند؛ اما حواس‌تان باشد که شاید به پوست آسیب بزند.
اگر دست‌تان با شست‌وشوی زیاد خشک شده از مرطوب‌کننده استفاده کنید.؛ ویروس می‌تواند در تِرِک‌های ریز و بسیار ریز پنهان شود. هرچه مرطوب‌کننده ضخیم‌تر باشد، بهتر است.

بدانید که؛ ویروس‌ها با موادضدباکتری مثل آنتی‌بیوتیک‌ها کشته نمی‌شوند.
هرگز لباس، بشقاب یا پارچه استفاده‌شده یا نشده را تکان ندهید.
ویروس فقط بین سه‌ساعت روی پارچه و مواد متخلخل؛ چهارساعت روی مس و چوب؛ ۲۴ساعت روی مقوا؛ ۴۲ساعت روی فلز و ۷۲ساعت روی پلاستیک زنده می‌ماند.
اگر این‌ها را تکان دهید یا گردشان را بگیرید، مولکول‌های ویروس حداکثر سه‌ساعت در هوا شناور می‌شوند و می‌توانند در بینی‌تان جای بگیرند.

مولکول‌های ویروس در سرما؛ و در سیستم‌های تهویه خانه‌ها و خودروها خوب زنده می‌مانند.
آن‌ها برای پای‌داری بیش‌تر، به تاریکی و رطوبت نیاز دارند. بنابراین ، محیط های کم‌آب و خشک، گرم و روشن سریع‌تر ویروس‌ها را ویران می‌کنند.
اشعه ماوراء بنفش پروتئین ویروس را تجزیه می کند و مثلا برای ضد‌عفونی‌کردن و استفاده دوباره از ماسک مناسب است.
البته مراقب باشید ، این اشعه یه چین‌و‌چروک و سرطان پوست می‌انجامد.

لیمو، نارنگی، آواکادو، سیر و انبه می‌تواند به از میان بردن ویروس کمک کند.

لطفا نشر حداکثری دهید در پیک ویروس کرونا هستیم.
0
0