۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۶۴۶۳۸۶
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (۲۱)

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس
هشت سال دفاع مقدس برای جنگ نرم امروز ما می‌تواند به عنوان یک مدل استفاده شود، سلوک، تحمل سختی‌ها و صبر از مهمترین ویژگی‌های رزمندگان دفاع مقدس بود تا در جنگ موفق شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هشت سال دفاع مقدس الگویی برای سبک زندگی ما می‌تواند باشد، افرادی که در اوج سختی‌ها و مشکلات مبارزه کردند و در میدان جنگ دوست و دشمن را شناختند و کار را به نتیجه رساندند.

جنگ نرم بدون شک میدان رزم نمی‌شناسد و هر کجا که برای نبرد فرهنگی می‌ایستیم، همان جا مکانی برای عملیات سلبی و ایجابی ما علیه دشمن است، بدون شک مرام اخلاقی و سلوک زندگی بچه‌های رزمنده می‌تواند الگویی بی بدیل برای امروز ما باشد.

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا هشت مستند با موضوع دفاع مقدس را به مخاطبین محترم پیشنهاد می‌دهد تا برای ایام در خانه ماندن آنها را ببینند. همه این مستندها را می‌توانید از طریق سایت سینمامارکت دانلود کنید.

 

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

 

گردان قاطریزه

«گردان قاطریزه» به کارگردانی سید مجتبی خیام الحسینی، مستندی پیرامون فعالیت گردان صابرین است که در هنگامه دفاع مقدس در قالب لشگر سیدالشهداء(ع) فعالیت های زیادی انجام می داد، اقداماتی همچون تامین آذوقه و مهمات برای رزمندگان در خطوط مقدم و انتقال مجروحان به پشت جبهه ها و جالب اینکه در این مسیر به علت کوهستانی بودن برخی معبرها، از قاطر استفاده می کردند.

 

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

 

همیشگی

نمی‌شود که درباره دفاع مقدس سخن گفت و از راوی جهادی او چیزی نگفت، کسی که حتی بعد از جنگ نیز تعلل نکرد و در میدان خدمت همه‌جوره حاضر بود، محمد ساسان کارگردان مستند «همیشگی» است که روایت حاج حسین یکتا از جمله راویان حوزه دفاع مقدس است که با بیانی لطیف و لسانی تاثیرگذار قادر به بازگویی بخش کوچکی از وقایع و مسائل پیرامونی دوران جنگ تحمیلی است.

 

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

 

نامه ای به احمد

اصغر بختیاری کارگردان مستند نامه‌ای به احمد، درد دل‌های دوستان و سرداران جنگ خطاب به شهید احمد کاظمی را روایت می‌کند، در قسمتی از مستند آمده است: هیچ روزی نیست که از واماندگی از کاروان شهدا غبطه و حسرت نخورم.

 

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

 

معمای c130

غروب هفتم مهرماه ۱۳۶۰ هواپیمایی نظامی با مسافرانی سرشناس در اطراف تهران سقوط کرد. اگرچه به دلیل اهمیت برخی از مسافران این پرواز، تا چند روز اخبار آن در رسانه‌های کشور منتشر می‌شد و مقامات مسئول درباره شهادت آن جمع ابراز تاسف می‌کردند، اما حقیقت این بود که این فاجعه، بسیاری از معادلات سیاسی و نظامی کشور را تغییر داد. سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش با شماره پرواز ۵۰۵ در منطقه کهریزک تهران منجر به شهادت افرادی چون ولی الله فلاحی، یوسف کلاهدوز، محمد جهان آرا، جواد فکوری و سید موسی شد. کارگردان این مستند سیدمهدی دزفولی است.

 

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

 

یزدان پرست

روز بیستم فروردین ماه ۱۳۷۲، منطقه عملیاتی فکه، شاهد انفجاری بود که به شهادت دو نفر از گروه مستندسازان روایت فتح منجر گردید. هر دوی این عزیزان تا آن روز در میان عموم مردم کشور ناشناخته بودند، اما یکی از آنان در سال‌های آینده، یکی از پرآوازه‌ترین شخصیت‌های تاریخ انقلاب اسلامی شد، اما شهید دیگر، اندک اندک فراموش شد. مستند یزدان پرست به کارگردانی محمد جعفر مستشرق به معرفی این شهید بزرگوار پرداخته است.

 

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

 

ننه قربون

ایده قهرمانِ ملت نبایست راه را بدانجا ختم می‌کرد که واقعیتِ ملتِ قهرمان را کم رنگ نماید. تنها، دیدن عناصر فیزیکال، پرداخت به خط مقدم جنگ و بازنمایی روایت‌های تاریخی صرف، جغرافیایی، نظامی، لجستیکی، عملیاتی و... نمی‌تواند واقعیت اتمسفر دفاعی و روحیه ایستادگی مردم ما را به تصویر درآورد. کارگردان این اثر یاسر عرب بر این باور است که «باید دوباره دید.»

 

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

 

فرنگیس

در سال ۱۳۵۹ پس از حمله عراق به روستای اوازین، مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند، فرنگیس که در آن زمان ۱۸ سال داشت، شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می‌گردند، اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس ضمن درگیری با عوامل عراقی کشته می‌شوند و فرنگیس در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد.

 

به یاد شهیدان و جانبازان دفاع مقدس

 

عبد بطاط

محمد عبد بطاط عکاس و خبرنگار مستقل عراقی است که همزمان با نخستین روزهای جنگ تحمیلی ارتش عراق علیه ایران، در صحنه‌های مختلف نبرد حضوری مستقیم داشت. با او به مشاهده عکس‌ها و بیان خاطراتش در شهر بصره می‌نشینیم. بطاط با اینکه در جبهه عراق قرار داشت؛ ولی وجدان بیدار او مانع از آن می‌شود که حقایق را بازگو نکند. از مقاومت دلیرانه رزمندگان ایرانی به هنگام فتح خرمشهر می‌گوید و از بی‌رحمی و شقاوت‌هایی که فرماندهان عراقی از خود بروز داده‌اند. کارگردان این اثر رضا برجی عکاس معروف ایرانی است. /882/ 504/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
سلام بر شهیدان دفاع مقدس
0
0