۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۴۶۴۱۵
گزارشی از آخرین تحرکات آمریکا در عراق؛

فرزندان عراق آماده پاسخ به هر گونه ماجراجویی جدید آمریکا هستند

فرزندان عراق آماده پاسخ به هر گونه ماجراجویی جدید آمریکا هستند
مقامات عراقی در واکنش به تحرکات مشکوک آمریکایی ها، از آمادگی پاسخ به هر گونه ماجراجویی جدید به مقامات کاخ سفید خبر دادند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: آمریکایی ها این روزها تحرکات مشکوکی در منطقه به ویژه در عراق داشته اند که برخی احتمال آغاز جنگ و کودتا علیه حکومت قانونی این کشور را داده اند. در این گزارش نگاهی به مواضع طرف های مختلف عراقی و بین المللی به این موضوع خواهیم داشت که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

تحرکات نظامیان آمریکایی

چند هواپیمای حامل نظامیان و مستشاران آمریکایی یکشنبه گذشته در میان تدابیر بی‌سابقه امنیتی در پایگاه عین الأسد در منطقه هیت واقع در غرب الأنبار فرود آمدند.

نیروهای آمریکای سه‌شنبه، یک بالون شناسایی متعلق به خود را که مجهز به دوربین‌های حرارتی است، در پایگاه نظامی «الحبانیه» واقع در شرق الرمادی (غرب بغداد) به زمین نشاندند.

به گفته منابع آگاه، این بالون مدت‌هاست که برای پایش و تامین امنیت محل حضور نیروهای آمریکای در داخل پایگاه استفاده می‌شود.

این منبع در ادمه گزارش کرد که نیروهای آمریکایی اقداماتی احتیاط‌آمیز اتخاذ کردند این اقدامات شامل دستور عقب‌نشینی نیروهای آمریکای از چند منطقه در استان‌های عراق  استفاده از هواپیمای جنگی در عملیات‌های شناسایی در استان الانبار (غرب عراق) و ایجاد موانع امنیتی و خاکریز در تمام مناطق حضور خود در غرب عراق.

فرزندان عراق آماده پاسخ به هر گونه ماجراجویی جدید آمریکا هستند

همچنین نیروهای آمریکایی ساختمان پایگاه هوایی عین الأسد در منطقه البغدادی را توسعه داده‌اند و گزارش‌های محرمانه نیز حاکی از آن است که مقامات آمریکایی انتقال سفارت این کشور در بغداد به داخل ساختمان این پایگاه را بررسی کرده‌اند.

تمامی شواهد و قرائن حاکی از آن است که پایگاه هوایی عین الأسد گزینه جایگزین سفارت آمریکا در بغداد است چرا که محصور به مناطق صحرایی است و گفته می‌شود که مکان امنی است و هواپیماهای جنگی و پهپادها در طول ساعات شبانه‌روز در حال پرواز بر فراز این پایگاه هستند.

از سوی دیگر ارتش آمریکا از تحویل پایگاه «کی وان» واقع در کرکوک به نیروهای عراقی خبر داد.

در همین ارتباط، وبگاه «السومریه نیوز» بامداد سه شنبه از اصابت دو موشک کاتیوشا به روستای المعموره در غرب شهر هیت(۷۰ کیلومتری غرب الرمادی) خبر داد که در نتیجه آن خسارت‌های مادی وارد آمد، اما تلفات انسانی دربرنداشت.

بر اساس این گزارش، یک گروه امنیتی مکان حادثه را محاصره کرده و انجام تحقیقات در این باره را آغاز کردند.

سایت میدل ایست آی به نقل از منابع نظامی عراقی و آمریکایی گزارش داد که آمریکا در در پایگاه هوایی عین‌الاسد واقع در عراق، سامانه پدافند موشکی پاتریوت مستقر کرده است.

مواضع مقامات عراقی

در راستای تحرکات مشکوک نیروهای آمریکایی در عراق، مقامات و نظامیان این کشور واکنش های تندی نشان دادند که ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

«کاظم الفرطوسی» سخنگوی کتائب سید الشهداء در سازمان الحشد الشعبی از تدابیر امنیتی و پیشگیرانه شدید در برخی مقرهای نظامی در عراق به دنبال مطرح شدن احتمال حمله آمریکا علیه عراق خبر داد.

الفرطوسی در گفت‌وگو با بغداد الیوم گفت: «هر گونه حمله آمریکا علیه مقرها و مواضع نظامی عراق همه را موظف به دفاع  از عراق و حاکمیت آن می‌کند و این تنها وظیفه گروه‌های مقاومت نیست».

سخنگوی کتائب سید الشهداء گفت: «گروه‌های عراقی برای پاسخ به هر حمله احتمالی آمریکا در اوج آمادگی است تا به آن پاسخ دهد و تدابیر امنیتی پیشگیرانه  بر اساس سناریوهای احتمالی حمله آمریکا اتخاذ شده است».

وی افزود: «اگر حمله آمریکا هوایی باشد اقدامات پیشگیرانه برای مخفی کردن برخی مواضع مهم نظامی اتخاذ شده است و اگر به شکل عملیات کماندویی  باشد که آن را بعید می‌دانیم این امر نیاز نیروی دفاعی زمینی دارد که در این مورد هم به همه شیوه‌ها آماده پاسخگویی هستیم به گونه‌ای که پاسخ ما برای آمریکا غافلگیر کننده خواهد بود».

«کمال الحسناوی» از فرماندهان الحشد الشعبی و دبیرکل جنبش «الابدال» عراق در گفت‌وگویی از تهدید آمریکا برای هدف قرار دادن گروههای مقاومت سخن گفت و بیان داشت: سیاسیون عراقی از اقدامات آمریکا در پس خروج از برخی پایگاهها نگران هستند و این خروج را به حساب آمادگی آمریکا برای حمله به الحشد الشعبی می‌گذارند.

وی تأکید کرد که پیام آمریکا به عادل عبدالمهدی مبنی بر حمله به پایگاه های حشد  الشعبی با هدف ایجاد ترس میان نیروهای عراقی صورت گرفته است تا عقب‌نشینی آن‌ها در آرامش صورت گیرد و این تهدیدات با این هدف است که تصور شود آمریکا هنوز قدرتمند و مسلط بر اوضاع است و ترسی از گروههای مقاومت ندارد.

الحسناوی افزود: «ما نیروهای مقاومت در برابر آمریکا هستیم و نیروهای آمریکایی را ضعیف میدانیم و آن‌ها توانایی پاسخ به گروههای مقاومت را ندارند.»

وی عقب‌نشینی آمریکا از برخی پایگاهها در عراق را در جهت کاهش فشارها از روی خود و دوری از تلفات جانی در پی حملات دانست.

فرزندان عراق آماده پاسخ به هر گونه ماجراجویی جدید آمریکا هستند

«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق، هدف اصلی تحرکات اخیر آمریکا در خاک عراق را فشار برای نخست‌وزیر شدن «عدنان الزرفی»‌ دانست.

همزمان که شایعاتی درباره اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه نیروهای مقاومت در عراق بالا گرفته است، الزرفی در گفت‌وگو با شبکه خبری «العهد» عراق گفت، آمریکا و اسرائیل مشغول هجمه رسانه‌ای به عراق هستند. احتمال آن وجود دارد که حملات آمریکا، سیاستمداران مخالف این کشور در عراق را هدف بگیرد.

به گفته این نماینده عراقی، «الزرفی از اقدامات عناصر موسوم به جوکرهای آمریکایی در استان نجف حمایت کرده و او ماهانه مبالغی را به این عناصر پرداخت کرده است».

این نماینده عراقی فاش کرد که «اطلاعاتی در اختیار کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق است که حمایت الزرفی از عناصر موسوم به جوکر را ثابت می‌کند. کمیسیون امنیت ملی به زودی گزارشی در خصوص حمایت الزرفی از اقدامات خرابکارانه در نجف منتشر خواهد کرد». در ماههای اخیر که برخی شهرهای عراق از جمله شهر نجف شاهد اعتراضات خیابانی بود، ساختمان کنسولگری ایران در این شهر حداقل دوبار هدف حمله و آتش‌سوزی عناصر ناشناس قرار گرفت.

کریم علیوی همچنین اشاره کرد که دولت عراق اطلاعاتی از حملات احتمالی آمریکا در اختیار دارد.

«محمد محیی» سخنگوی کتائب حزب الله در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «نیروهای آمریکایی اگر به درخواست دولت عراق در این کشور ماندند، قرار نبود نیروهای رزمی باشند؛ اما آمریکا توافقنامه چارچوب راهبردی (توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا) را نقض کرد، از همین رو نظامیان آمریکایی در عراق نیروهایی اشغالگر هستند».

محیی افزود: «فشار ما برای خروج نیروهای آمریکایی به دنبال تاکید دولت، جریان‌های سیاسی و پارلمان بر خروج آنها بود و حالا هم همه نقشه‌های آمریکا در عراق را ناکام خواهیم گذاشت».

وی با تاکید بر اینکه دولت فعلی یا آتی از طرق دیپلماتیک قادر به اخراج نیروهای آمریکایی نیست، گفت: «اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج شوند و دولت اقتدار خود را بر کشور اعمال کند، دیگر دلیلی برای حمل سلاح توسط گروه‌های مسلح در عراق باقی نمی‌ماند».

سخنگوی کتائب حزب الله گفت: «آمریکا در عراق فقط در پی منافع خودش است و به برخی طرف‌ها توصیه می‌کنیم که جز به ملت خود اتکا نداشته باشند. مقاومت نقشه‌های آمریکا برای تحمیل سلطه خود بر عراق و ایجاد هرج و مرج دراین کشور را ناکام گذاشته است».

«صفاء التمیمی » سخنگوی گروه «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر عراق به تهدید آمریکا مبنی بر حمله به مواضع نظامی گروه‌های مقاومت عراق واکنش نشان داد و خواهان توقف جنگ در کل جهان شد.

التمیمی در بیانیه‌ای گفت: «در شرایطی که بیماری کرونا به یک همه‌گیری جهانی مبدل شده و در بیش از 206 کشور جهان شیوع یافته است و آقای مقتدی الصدر هم خواهان بسیج همه امکانات و تلاش‌ها در راه مبارزه با این بیماری شده است، ما در سرایا السلام و دیگر گروه‌های الحشد الشعبی در کمپین‌های ضدعفونی اماکن و ساختن بیمارستان‌های میدانی و ایجاد کارگاه‌ها شریکیم تا باری از شانه دولت عراق و وزارت بهداشت این کشور برداریم».

این بیانیه افزود: «از جمله اقدامات دیگر الحشد الشعبی راه اندازی کارگاه تولید ماسک  وهمچنین هر عمل میدانی برای کمک به نیروهای امنیتی در اجرای تدابیر مربوط به قانون منع آمد و شد در عراق و رساندن کمک‌های غذایی و پزشکی به خانواده‌هایی است که به دلیل خطر این بیماری آسیب دیده‌اند».

التمیمی گفت: «آمریکا از طریق شایعاتی که از روزنامه‌های واشنگتن پست ، نیویورک تایمز و برخی رسانه‌های آمریکا به بیرون درز می‌دهد به دنبال انتشار اخباری است که عراق را در این شرایطی که دنیا با آن گریبانگیر است، به سمت جنگ سوق دهد و به جای اینکه آمریکا از تلاش‌ها برای مبارزه با این ویروس حمایت کند اخبار جنگ بیرون می‌دهد چیزی که البته شنیدن صدای طبل جنگ آن هم از فقط از طرف آمریکا چیزی است که ما در عراق به آن عادت کرده‌ایم».

سخنگوی سرایا السلام گفت: «در شرایطی که ما این اخبار را محکوم می‌کنیم همبستگی خود را با تلاش‌های بین المللی که خواهان توقف جنگ در همه دنیا هستند اعلام می‌کنیم و همچنین از همه تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی و همه نهادهای بشردوستانه برای مبارزه با کرونا حمایت می‌کنیم».

«علی الیاسری» دبیرکل گردان‌های الخراسانی عراق گفت که پس از شکست آمریکا و فرار آن از پایگاه‌های نظامی، اکنون نیروهای آمریکایی به دنبال ترساندن مقاومت عراق هستند.

الیاسری اشاره کرد که مقاومت عراق در مقرهای مشخص حضور ندارد بلکه در صورت نیاز در تمامی مناطق تحرک دارد و لذا مقاومت طرح قوی و محکمی برای هر گونه رویارویی با نیروهای آمریکایی در اختیار دارد.

وی اظهار داشت که ما هیچ ترسی از حملات آمریکا نداریم چرا که عزم و اراده ما برای استمرار مقاومت در برابر نیروهای آمریکایی را افزایش می‌دهد و هرگونه حمله احتمالی آمریکا علیه مقاومت عراق پیآمدهایی را به دنبال خواهد داشت.

الیاسری گفت که آمریکا پس از شکست داعش در تلاش برای اجرای طرح‌های جدید است که هدف از آن ایجاد آشفتگی در عراق است و اکنون ما نیز بر سر دو راهی هستیم یا باید حاکمیت و کرامت خود را حفظ کنیم و یا اینکه تسلیم اراده آمریکا شویم.

فرزندان عراق آماده پاسخ به هر گونه ماجراجویی جدید آمریکا هستند

سید عباس الموسوی نماینده دبیرکل جنبش نجباء عراق، در گفتگویی از آمادگی کامل نیروهای مقاومت اسلامی عراق برای رویارویی با آمریکایی ها خبر داد و گفت: در این روزها رسانه های وابسته به آمریکا به طور گسترده ای به اخبار حاکی از احتمال حمله نظامی آمریکا به نیروهای حشد الشعبی می پردازند. این رسانه ها اخبار تحرکات نظامی گسترده نیروهای آمریکایی و احتمال وقوع کودتا در عراق را مطرح کرده و صراحتا هدف آمریکا را برخی گردان های مقاومت همچون گردان های النجباء و حزب الله عراق اعلام می کنند. در پاسخ می گوییم که ما به لطف خدا در آمادگی کامل برای پاسخگویی به هرگونه اقدام نظامی احتمالی هستیم.

وی تاکید کرد: تمام گروه های مقاومت عراق با یکدیگر متحد شده و تاکید می کنند که آماده رویارویی با آمریکا هستند و پاسخ آنان این بار بسیار دردناک خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت قدرت مادی و هیبت آمریکا را درهم شکستند و آمریکا دیگر همچون گذشته نیست، به اذن خداوند متعال سقوط آنان نزدیک است.

او همچنین گفت: البته وقوع عملیات نظامی گسترده در عراق را بعید می دانیم و به نظر می رسد که انتشار خبرهای متعدد از احتمال حمله آمریکایی ها به حشد الشعبی بیشتر جنبه جنگ روانی علیه نیروهای مقاومت و فرزندان ما در دولت و پارلمان عراق داشته باشد. با این وجود تاکید می کنیم که تمام تحرکات تجاوزکارانه آمریکایی ها را مخصوصا در این روزها زیر نظر داریم و آماده مقابله با هر اقدامی هستیم.

سید عباس الموسوی به هدف قرار گرفتن چندین پایگاه نظامی آمریکا در هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: عملیات متعددی که اخیرا علیه پایگاه های آمریکایی انجام شدند، عامل اصلی تخلیه برخی پایگاه های نظامی است و دشمن قصد دارد برای حفاظت بیشتر از نیروهایش آنان را در پایگاه های مشخصی همچون عین الاسد مستقر کند. نیروهای مقاومت اسلامی در چارچوب پاسخ به ترور فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس پایگاه های آمریکایی را در چندین نوبت موشک باران کردند و در مقابل آمریکایی ها نتوانستند هیچ واکنشی نشان دهند. البته به دلیل استراتژی خاص نیروهای مقاومت هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفت و آمریکایی ها جنبش نجباء را مسئول آن دانستند ولی ما این مسئله را رد می کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها هیچ برگ برنده ای در عراق ندارند و از هیچ پایگاه سیاسی و اجتماعی در عراق برخوردار نیستند. بسیاری از سیاستمداران و اعضای پارلمان عراق حضور نیروهای بیگانه در کشور و مخصوصا ترور دو فرمانده شهید بزرگوار ما را محکوم کردند. این مسئله باعث واکنش منفی آمریکایی ها شد به طوری که اقدام به تهدید سیاستمداران و نمایندگان پارلمان و نیروهای مقاومت کردند. آمریکایی ها برای ترساندن ملت عراق اعلام کردند که تحریم های سختی علیه عراق اعمال خواهند کرد اما همان طور که امام خمینی قدس سره فرمودند: ملت ها نترسند که آمریکا چه می کند، اینها طبل تو خالی هستند.

جمع بندی:

تحرکات آمریکایی های در این روزها بیشتر حالت جنگ روانی دارد، زیرا اگر آنان درپی حمله به عراق بودند، اقدام نظامی خود را با جنگ روانی همراه نمی کردند و بر عملیات خود تمرکز داشتند. از سوی دیگر آمریکایی ها درپی به کرسی نشاندن دوست خود یعنی عدنان الزرافی به مقام نخست وزیری هستند و با این سر و صدای رسانه ای درپی فشار به مقامات سیاسی و مردم عراق هستند بنابراین مردم این کشور در این مرحله باید اتحاد و هوشیاری خود را حفظ کنند و گوش به فرمان حضرت آیت الله سیستانی مرجعیت عراق باشند تا به سلامت از این بحران نیز عبور کنند.

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
بهتر بود عادل عبدالمهدی به امریکا اعلام میکرد درصورت هرگونه اقدام نظامی علیه گروههای مقاومت در عراق خواستار صدور فتوای جهاد از مرجعیت شیعه علیه امریکا خواهد شدتا شاید کله پوکهای تهی از مغز و احمق در امریکا وادار به فکر کردن شوند و عوارض و تبعات حماقت خود را بررسی کنند
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
انتقام مهندس رو نگرفتید اینها جسورتر شدن. خواهشا پیش دستی کنید بزنید این تروریست های آمریکایی رو و گرنه گستاخ تر میشن
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
بزنید زودتر . ما پشت بندش عین الاسد با خاک یکی میکنیم. خوراکمون چشم شیره.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
اخراج امریکا از عراق یک فرایند سیاسیه...
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
اگه امریکا دست به حماقت بزنه فرصت بسیار خوبیه که انتقام خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهانشون رو به سخت ترین و دردناکترین حالت از آمریکا بگیریم.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
در صورت اشتباه شیطان بزرگ یک بار برای همیشه ضربه مهلک و کوبنده به تروریست های آمریکایی خواهیم زد چون رهبر بزرگ ما دستور داده اند آنها باید از سرزمین های اسلامی بروند - سناریو اول : شروع میکنند و به سرعت ضربه های پی در پی و کوبنده با آمار تلفات بالا دریافت میکنند و جنگ تمام میشود و باید سریعتر بروند - سناریو دوم : غلط زیادی میکنند و جواب ضربات را میدهند که اینبار ضربات بسیار کوبنده تر با دامنه نامحدود جغرافیایی عمل میشود و پیش دستانه آنها را غافلگیر می کند حجم و توان بالای ضربات گسترده باعث میشود بعد از ۳ روز اعلام آتش بس کنندو هر شرطی را قبول کنند - سناریو سوم : ادامه میدهند که اینبار گرفتار پیشروی های زمینی و عوض شدن معادلات منطقه و حتی عوض شدن جغرافیا میشوند بعد از یک هفته کشته ها و اسیران زیادی داده اند و به التماس می افتند که با پیش شرط های ایران باید باج های سنگین بدهند. - ما آنقدر توان و انرژی آماده کرده ایم که برای سالها جنگ حتی تا تصرف خاک تروریست ها در آنطرف دنیا برنامه داریم. حتی بعد از فروپاشی ساختار شیطان بزرگ بحث سهم خواهی ها را هم بررسی کرده ایم.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
عراق در جواب اولیه به حمله آمریکایی ها برای به شهادت رسوندن سردارسلیمانی وابومهدی مهندس تعلل کرد وهم چنین حمله به نقاط نظامی وفرودگاه حرم امام حسین علیه السلام. بعداز تصویب خروج هرچا سرعترنیروهای آمریکایی از در مجلس عراق که این تصویب هم خیلی خیلی زودتر وسالها قبل وقبل از جرات آمریکایی ها در به شهادت رسوندن ابومهدی المهندس وسردار سلیمانی باید نه تنها تصویب که اجرایی میشد وهمه ی اینها و شورش های عراق دودش توچشم خودشون میره وبیشتر دردرجه اول بخاطر اهمال دولتشونه اگر رییس این دولت ابومهدی المهندس شهید بود چه میشد. واین باعث جرات پیداکردن بیشتر دشمن یعنی آمریکا میشود حال دیگر اصلا جای مدارا نیست وحشدالشعبی حتی برغم همراهی دولت ومجلس عراق باید باکوچکترین حمله ای از آنها جواب قاطع دهد ومنتظر دولت بسیار ضعیف وبعضا فریب خورده عراق نماند.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
استراتژی آمریکا تمرکز نیروها در عین الاسد وعملیاتهای هوایی وواکنش سریع برای حمایت از گروههای تندرو وسلفی مثل داعش خواهد بود تا ضمن ناامن کردن عراق با کمترین هزینه وتلفات به هدف خود که تجزیه عراق وفشار به ایران است برسد...نیروهای حزب الله عراق باید قبل از اینکه این استراتژی به مرحله تاکتیکی برسد وهماهنگیهای میدانی شکل بگیرد به نیروهای آمریکایی حین انتقال حمله کنند و آنها را با جنگ وگریز مستهلک کنند در غیر اینصورت زمان به نفع آمریکا خواهد بود.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
یکی از مشکلات مهم جبهه مقاومت به استثنای ایران ، مساله پدافند هوایی و ضعف در آن هست ، ایران اسلامی إن شاء الله تعالی تلاش نماید تا این نقیصه مهم و بلکه اهم برطرف شود ، اگر پدافند قوی داشتند آمریکا در هیچ کدام از جغرافیاهای مقاومت نمی توانست آزادانه ... ترکیه امکان جولان در سوریه نداشت ، یمن مشکلش خیلی زودتر از اینها حل شده بود و ...
1
0