۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۴۶۷۲۸

الحشد الشعبی؛ از نبرد با داعش تا مهار کرونا

الحشد الشعبی؛ از نبرد با داعش تا مهار کرونا
الحشد الشعبی پس از سه سال تجربه موفق نبرد با گروه تروریستی داعش اینک وارد میدان مبارزه و مهار ویروس کرونا شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا،  سازمان الحشد الشعبی که با فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی عراق در تابستان ۲۰۱۴ علیه داعش شکل گرفت. در طول این شش سال علاوه بر جنگ با داعش مسوولیت های مختلفی را برعهده گرفته که آخرین آن مهار ویروس کرونا است.

مشارکت در تامین امنیت و تدارک مناسبت های دینی و زیارت های میلیونی مانند اربعین حسینی، عاشورا، مبعث رسول اکرم (ص)، نیمه شعبان، سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) و سالروز شهادت امامین عسکریین (ع) در سامرا بخشی از مسوولیت های این نیرو بوده است.

الحشد الشعبی در دو سال گذشته در حادثه بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب ها نیز در کمک به مردم و مهار سیل نیز کارنامه موفقی از خود در  کشورش برجای گذاشت.

اینک در برهه ای که ویروس کرونا همه را خانه نشین کرده، نیروهای جهادی الحشد الشعبی، فعال ترین و پرجنب و جوش ترین نیروها در عراق هستند که پا به پای نیروهای درمانی و پزشکی بلکه بیشتر از آنها در مهار این ویروس سرکش فعالیت دارند.

ایجاد بیمارستان های صحرایی درمان و مراقبت از بیماران کرونایی، ضدعفونی کردن معابر عمومی، ادارات، محلات ها و شهرها، کمک به خانواده های فقیر زیان دیده از تدابیر امنیتی مرتبط با ویروس کرونا و از همه مهمتر خاکسپاری متوفیان ناشی از کرونا بخشی از این مسوولیت های تازه است.

یکی از فرماندهان الحشد الشعبی امروز پنجشنبه گفت که نیروهای الحشد الشعبی از ابتدای ظهور نخستین مورد ابتلا به کرونا در ۲۴ فوریه گذشته (پنجم اسفند ۹۸) تاکنون چهار هزار مکان را ضدعفونی کرده اند.

«ابوضیاء الصغیر» افزوده است که الحشد الشعبی در راستای طرح ضدعفونی کردن اماکن عمومی چهار هزار مکان را به طور کامل علیه ویروس کرونا ضد عفونی کرده است.

وی ادامه داده است که نیروهای داوطلب الحشد الشعبی همچنین بسته های غذایی و کمک های انسانی به خانواده های فقیر متضرر از مقررات منع تردد ناشی از مهار کرونا تقدیم می کنند.

الصغیر یکی از مسوولیت های مهم نیروهای داوطلب الحشد را خاکسپاری متوفیان ناشی از کرونا دانست و گفت: در حالی که همه از بیم ابتلا به کرونا از دفن متوفیان ناشی از این بیماری شانه خالی کردند، الحشد الشعبی داوطلبانه این مسوولیت را برعهده گرفته است.

وی خاطر نشان ساخته است که تمامی تلاش های الحشد الشعبی بدون دریافت کمک مالی از دولت و با اتکا به توانمندی های ذاتی و نیروهای داوطلب مردمی صورت گرفته است.

این فرمانده از طرح تازه الحشد الشعبی برای مهار کرونا خبر داده و گفت  تاکنون پنج هزار تن از نیروهای الحشد الشعبی  و داوطلبان مردمی برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده اند.

در همین راستا یکی از نمایندگان پارلمان از فراکسیون «صادقون» (عصائب اهل الحق) طی نامه ای رسمی خواستار تشویق مالی نیروهای داوطلب الحشد الشعبی در مهار کرونا شده است.

«حسن سالم» با انتشار متن این نامه در صفحه شخصی خود از «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر خواست است که به خاطر داوطلب شدن این نیروها در غسل و کفن و دفن متوفیان ناشی از ویروس کرونا و موضع افتخار آمیزی که در این خصوص نشان داده اند، پاداش ماهانه ای به ارزش ۵۰۰ هزار دینار (۴۵۰ دلار) برای این نیروها در نظر گرفته شود.

در همین راستا بخش درمانی الحشد الشعبی با همکاری وزارت بهداشت عراق اقدام به گشایش چند بیمارستان صحرایی مراقبت و درمان بیماران کرونایی در استان های مختلف عراق کرده است.

الحشد الشعبی همه این اقدامات را در حالی انجام می دهد که همزمان  عملیات پاکسازی مناطق مختلف از وجود گروه تروریستی داعش را دنبال می کند.

یکی از نیروهای الحشد الشعبی دو روز قبل در جریان درگیری با گروه های تروریستی در استان دیاله (شمال شرق عراق)، به شهادت رسید و چند نیرو نیز زخمی شدند.

نیروهای الحشد الشعبی نیز در هفته جاری عملیات امنیتی گسترده ای تحت عنوان «بهار پیروزی های بزرگ» را در جنوب استان نینوا و مناطق شمالی استان صلاح الدین (شمال بغداد) برای پاکسازی این مناطق از وجود داعش به اجرا گذاشتند.

این درحالی است که آمریکا و متحدانش همچنان این نیروی مردمی محبوب عراقی را به خاطر مبارزه با داعش و مهار کرونا هر روز تهدید می کنند و در طول ماه ها و سال گذشته در چند مورد مواضع این نیروها را در مناطق مختلف عراق بمباران کردند.

با وجود این تهدیدها الحشد الشعبی همچنان به نشانه گرامیداشت یاد و خاطر «ابومهدی المهندس» فرمانده برجسته این تشکیلات مردمی، تمامی عملیات های ضد کرونا و داعش را به نام او که به دست آمریکایی ها در ۱۳ دی ماه در بغداد به شهادت رسید، نامگذاری کرده است.

هواپیماهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ صبحگاه جمعه ۱۳ دیماه ۹۸ دو سردار برجسته ضد تروریسم حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رساندند./983/ب

منبع: ایرنا

ارسال نظرات