۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۴۶۹۶۶

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۷ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۷ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 350 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 17 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 350 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 800 هزار تومان و سکه گرمی 980 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 653 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 870 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 827 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1618.3 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 400 تومان، یورو 17 هزار و 800 تومان و درهم امارات 4 هزار و 580 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 800 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 700 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 17 هزار و 100 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی دیروز تغییر نداده است.

 

بانک مرکزی تغییر نرخ سود سپرده ها را تکذیب کرد

درپی انتشار متن پیشنهادی یکی از بانکهای خصوصی درفضای مجازی،درخصوص نرخ سپرده های بانکی، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی برنامه ای  برای تغییر در نرخ سود سپرده ها ندارد.

گفتنی است،‌ دیشب تصویر نامه یکی از بانک های خصوصی مبنی بر نرخ های سود جدید سپرده بانکی بعد از کاهش منتشر شد که در آن قید شده بود کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بعد از جلسه اخیر رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک ها اجرایی شده است. در این نامه البته نرخ های سود جدید هم قید شده بود ولی از آنجایی که اصل موضوع از سوی بانک مرکزی تکذیب شد.

این بانک خصوصی همچنین اعلام کرده بود که به منظور جلوگیری از افزایش هزینه های مالیاتی و مشکلات ایجاد شده در خصوص افزایش هزینه های مالیاتی بانک ها ناشی از اضافه سود پرداختی مقرر شده جلسه مشترکی هم در این خصوص بین بانک مرکزی و نمایندگان شواری هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی طی روز جاری برگزار شود.

البته کسب اطلاع خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی و سایر بانک ها حکایت از تکذیب خبر برگزاری جلسه ویژه بین شورای هماهنگی بانک ها و بانک مرکزی در روز جاری را داشت.

 

قیمت برخی کالاهای اساسی در 11 ماه سال 98

جدول مقایسه قیمت برخی کالاهای اساسی در بهمن 98 و بهمن 97 نشان می‌دهد که قیمت اغلب کالاهای اساسی از جمله برنج، تخم مرغ و ذرت افزایشی بوده است.

قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی که در بهمن ماه 1397 به مبلغ 64 هزار و 879 ریال بوده، با افزایش 13.5 درصدی، قیمت این کالا در بهمن 1398 به 73 هزار و 642 ریال رسیده است. این در حالی است که قیمت برنج تایلندی در بهمن 98 نسبت به بهمن بهمن ماه 97 حدود 3.8 درصد کاهشی بوده است.

قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی بم در بهمن ماه 98 نسبت به بهمن ماه 97 حدود 63.8 درصد افزایش داشته، اما قیمت این کالا از 257 هزار و 212 ریال در دی ماه 98 به 254 هزار و 23 ریال در بهمن 98 کاهش یافته و بدین ترتیب در این بازه زمانی قیمت این کالا منفی 1.2 درصد کاهشی بوده است.

این خبر می‌افزاید: قیمت هر کیلوگرم ذرت داخلی در بهمن ماه 98 نسبت به بهمن ماه 97 رشد 11.7 درصدی داشته اما قیمت این کالا در بهمن 98 نسبت به دی 98 رشدی نداشته است.

قیمت هر کیلوگرم ذرت داخلی در بهمن ماه 97، 15 هزار و 846 ریال بوده که در بهمن ماه 98 به 17 هزار و 692 ریال رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم پیاز در بهمن 98 نسبت به دی ماه 98 حدود 34.6 درصد رشد داشته و از 54 هزار و 687 ریال به 73 هزار و 620 ریال افزایش یافته است.


جدول قیمت کالاهای اساسی

 

بالاترین و پایین نرخ بیکاری استانها+ جدول

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان سال ۹۸ نشان می‌دهد که از میان ۳۱ استان کشور کدام استانها بالاترین و کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

این اطلاعات بر اساس شاخص فصل زمستان سال 98  بازار کار در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر به تفکیک استان‌ها بوده و با زمستان سال ۹۷ مقایسه شده است.

در این جدول نرخ مشارکت اقتصادی نسبت اشتغال و نرخ بیکاری و مقایسه آن با زمستان ۹۷ وجود دارد.

بر این اساس بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب برای استانهای کردستان با ۲۰ درصد، کرمانشاه ۱۷.۹ درصد، لرستان ۱۶.۸ درصد، آذربایجان غربی ۱۴.۵ درصد و خوزستان ۱۲.۴ درصد است.

در میان استان‌ها کمترین میزان نرخ بیکاری به ترتیب برای استان های خراسان جنوبی با ۶ درصد، مرکزی ۶.۹ درصد، گیلان ۷ درصد، فارس  ۷.۷ درصد و تهران ۸.۸ درصد است.

بدین ترتیب تنها ۱۲ استان نرخ بیکاری زیر ۱۰ درصد داشته و مابقی بالای ۱۰ درصد هستند.

 

قیمت مرغ به ۹۲۰۰ تومان کاهش یافت

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی از کاهش شدید قیمت مرغ خبر داد و اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در سطح خرده فروشی و بازار تا 9200 تومان و نرخ اعلامی این محصول توسط اتحادیه به 9700 تومان کاهش یافته است.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در کشتارگاه به 8500 تومان و نرخ پخش آن برای تحویل به خرده فروشی ها به  8700 تومان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی ادامه داد: قیمت اعلامی هر کیلوگرم ران مرغ توسط اتحادیه 9700 تومان و سینه مرغ  بی استخوان 18000 تومان است.

قیمت هر شانه تخم مرغ به 22 هزار تومان افزایش یافت

وی تصریح کرد: نرخ تخم مرغ در بازار افزایش یافته است به طوری که قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در خرده فروشی به 11000 تومان و شانه 2 کیلوگرمی به 22000 تومان افزایش یافته ست. 

یوسف خانی  درباره دلایل کاهش قیمت مرغ گفت: چند دلیل را می توان برای کاهش قیمت مرغ در نظر گرفت، زیرا تولید افزایش یافته، مصرف کاهش یافته و از طرفی این محصول صادر نیز نمی شود.

وی افزود: تقاضا برای خرید مرغ افت زیادی داشته و میزان عرضه این محصول در بازار بسیار بیشتر از تقاضا است؛ در این شرایط تولید کنندگان با ضررو زیان زیادی مواجه شده اند.

 رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی ادامه داد: تعطیل شدن رستوران ها و تالارهای پذیرایی تاثیر زیادی در کاهش مصرف مرغ در کشور دارد و در مصرف این محصول در کشور صرفه جوبی شده است.

30 درصد دور ریز مرغ تالار و رستوانها با تعطیلی کرونا از بین رفت

وی تصریح کرد: حدود 30 درصد از مرغ هایی که در رستوران ها و تالارهایی پذیرایی استفاده می شود حیف و میل و دور ریز دارد به طوری که مرغ هایی که سر میز می آید در صورت عدم مصرف دور ریخته می شود اما در منازل به اندازه نیاز پخته و در صورت باقی ماندن بعدا دوباره مصرف می شود.

وی اظهار داشت: میزان تقاضا برای مصرف مرغ در کشور به نصف تولید رسیده یا به عبارتی میزان تولید دوبرابر مصرف است.

 

قیمت مسکن ۸درصد افزایش یافت

بر اساس جدیدترین آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن طی اسفند ماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22گانه تهران با رشد حدود 8.6درصدی به 15 میلیون و 568 هزار تومان رسید. در بهمن ماه سال 98 قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22گانه تهران 14 میلیون و 405 هزار تومان بود.

این در حالی است که تعداد معاملات ثبت‌شده در سامانه کد رهگیری در آخرین ماه سال گذشته نسبت به ماه پیش از آن (بهمن) کاهش یافته است. در اسفند 98 بالغ بر 10 هزار و 242 فقره قرارداد مسکن ثبت شد که نسبت به بهمن سال گذشته 24.4 درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار بیشترین قیمت مسکن مربوط به منطقه یک با 33 میلیون و 217 هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه (29 میلیون و 427 هزار تومان) 12.8 درصد افزایش یافته است. در اسفند ماه سال گذشته قیمت مسکن در 21 منطقه دیگر تهران با وجود کاهش معاملات افزایش یافته است.

هچنین ارزش معاملات انجام‌شده مسکن در مناطق 22گانه تهران نیز در ماه مورداشاره به 14 هزار و 750 میلیارد تومان رسید. این رقم در مقایسه با ارزش معاملات بهمن‌ماه حدود 8 درصد کاهش یافته است.

در بهمن سال گذشته ارزش معاملات 15 هزار و 940 میلیارد تومان بود که بیشترین رقم در 12 ماه سال 98 به‌شمار می‌رود. در اردیبهشت‌ماه سال 98 نیز ارزش معاملات مسکن ثبت‌شده در سامانه املاک و مستغلات 13 هزار و 300 میلیارد تومان بود.

اواخر سال گذشته رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آمار معاملات مسکن از اول تا 26 اسفند 98، گفته بود: در این مدت در شهر تهران 11 هزار و 653 قرارداد خرید و فروش امضا شد که نسبت به ماه قبل (بهمن 98) 24 درصد و نسبت به ماه مشابه سال 97 از آن 23 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در کل کشور نیز طی 26 روز ابتدای اسفند ماه 98 بالغ بر 50 هزار و 803 قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که نسبت به همین مدت در بهمن امسال و اسفند سال 97 به‌ترتیب 21 و 27 درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در بخش اجاره مسکن شهر تهران طی 26 روز ابتدای اسفند ماه سال گذشته 7337 فقره اجاره‌نامه ثبت‌ شده که نسبت به بهمن امسال 37 درصد و نسبت به اسفند سال 97 بالغ بر 32 درصد کاهش نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: در کل کشور نیز از اول تا 26 اسفند 98 بالغ بر 25 هزار و 3 قرارداد اجاره در سامانه املاک ثبت شده که حکایت از کاهش 41 درصد و 30 درصد به‌ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل (97) دارد.

خسروی با اشاره به این‌که عامل اصلی افت معاملات مسکن شیوع ویروس کرونا بوده است، گفت: تقریباً از ابتدای اسفند ماه بازار مسکن تحت تأثیر ویروس کرونا (کووید19) قرار گرفت و متعاملین از مواجهه با یکدیگر امتناع کردند.

به‌گفته وی، شاید در شرایط کنونی خرید و فروش خودرو یا ارز برای مردم اهمیت چندانی نداشته باشد اما به هر ترتیب کسانی که خانه خود را فروخته‌اند باید جایی را برای سکونت خریداری کنند و نمی‌توانند بیرون بمانند. مستأجران هم که قراردادشان تمام شده باید در خانه جدید ساکن شوند، بنابراین ممکن است قراردادها به حالت تعلیق درآید اما نیاز بازار از بین نمی‌رود و انتظار داریم در یکی دو ماه آینده با فروکش کردن ویروس کرونا، بازار ملک به حالت نرمال برسد.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات