۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۴۷۰۹۱

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۸ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۸ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 515 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 400 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 18 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 515 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 400 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 900 هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 655 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 870 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 832 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1629 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 400 تومان، یورو 17 هزار و 800 تومان و درهم امارات 4 هزار و 580 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 800 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 700 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 17 هزار و 100 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی دیروز تغییر نداده است.

 

نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی افزایش یافت/ تهران-قم ۱۲۰۰ تومان

بر اساس ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه کشور عوارض عبور از آزادراه تهران-قم 1200 تومان تعیین شده است. عوارض آزادراه 100 کیلومتری کرج-قزوین با تعداد 6 لاین رفت و برگشت 1200 تومان و آزادراه بندرعباس-بندر شهید رجایی به 1200 تومان افزایش یافته است.

همچنین عوارض عبور وسایل نقلیه سواری از آزادراه کمربند جنوبی و غربی تبریز نیز 1200 تومان تعیین شده است.

بر اساس ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه عوارض کامیونت و مینی بوس با ضریب 2 (2400 تومان)، کامیون 2 محور و اتوبوس با ضریب 3 (3600 تومان) و کامیون و بیشتر با ضریب 4 (4800 تومان) محاسبه می شود.

 

دستورالعمل پیش‌فروش مسکن ملی در حال تدوین است

حبیب الله طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد آخرین وضعیت مسکن ملی در شهرهای جدید گفت: پالایش ثبت نام کنندگان مسکن ملی در شهرهای جدید که در مرحله دوم انجام شده بود، آغاز شده و به محض نهایی شدن متقاضیان به بانک مسکن معرفی خواهند شد.

وی افزود: دو مدل در شهرهای جدید برای مسکن ملی دنبال می شود که یک روش آن به شیوه ثبت نام از متقاضیان با دارا بودن چهار شرط از قبل اعلام شده می باشد و یک مدل هم به روش مشارکتی است که این روزها در حال پالایش ثبت نام کنندگان هستیم.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سوال که آیا در شهرهای جدید برای طرح اقدام ملی مسکن پروژه ای آغاز به ساخت کرده است اظهار داشت: برای برخی از پروژه های مسکن ملی در شهرهای جدید زمین ها مشخص و حتی برخی پیمانکاران نیز به کار گرفته شده اند بطوریکه در شهر جدید بهارستان در اصفهان با انجمن انبوه سازان به توافقاتی دست یافته‌ایم.

طاهرخانی ادامه داد: آغاز عملیات احداث نیز برای مسکن ملی مستلزم تایید شرایط پیمانکاران و افتتاح حساب توسط متقاضیان واجد شرایط خواهد بود.

*دستورالعمل پیش فروش مسکن ملی در شهرهای جدید

طاهرخانی در پاسخ به این سوال که ساخت مسکن ملی به شیوه مشارکتی آیا در شهرهای جدید آغاز شده است، گفت: دستورالعمل پیش فروش مسکن ملی به شیوه مشارکتی با بخش خصوصی در حال تدوین است .

وی افزود:برای ساخت 22 هزار مسکن ملی به شیوه مشارکتی باید دستورالعملی تدوین شود که البته بعد از تدوین دستورالعمل یاد شده واحدهایی که به 30 درصد پیشرفت برسند، این اقدام انجام خواهد شد.

بر اساس طرح اقدام ملی مسکن قرار است 400 هزار مسکن احداث شود که سهم شهرهای جدید از این تعداد بالغ بر 200 هزار واحد مسکونی است.در شهرهای جدید دو شیوه برای این طرح پیش بینی شده که یک مدل با ثبت نام متقاضیان و یک مدل نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی احداث و تحویل خواهد شد.

برخی از کارشناسان به شیوه مشارکتی ایراداتی وارد کرده و اعلام می‌کنند که در این شیوه سازندگان به سود خود توجه کرده و تلاش خواهند کرد مدت اتمام پروژه را طولانی تر کنند تا سود بیشتری ببرند.

 

جزئیات 5 بسته حمایتی دولت از حمل و نقل جاده‌ای

مهران قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره بسته‌های حمایتی دولت از رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای در شرایط شیوع کرونا توضیح داد: بسته‌های حمایتی ویژه کسب و کارهای آسیب دیده مرتبط با حمل و نقل جاده‌ای در شرایط  شیوع کرونا فعلا شامل 5 بسته است که 3 بسته آن نهایی شده و 2 بسته آن در آینده نزدیک نهایی می‌شود.

* بسته اول: کاهش هزینه تهیه اسناد فعالیت حمل و نقل

وی توضیح داد: بسته اول، بسته حمایتی شامل کاهش هزینه ناشی از تهیه اسناد فعالیت حمل و نقل همچون ایجاد امکان تمدید غیر حضوری کارت‌های هوشمند فعالیت راننده و تمدید مجوز فعالیت شرکت‌های حمل و نقلی است که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است.

* بسته دوم: پرداخت بیمه بیکاری راننده و عوامل حوزه حمل و نقل تا اردیبهشت 99

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: دومین بسته، بسته پرداخت بیمه بیکاری برای اسفند ماه 98 تا اردیبهشت 99 است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر گرفته و ابلاغ شده است و هر یک از راننده‌ها یا عوامل حوزه حمل و نقل می‌توانند وارد سامانه مورد نظر شده و موضوع بیمه بیکاری خود را‌‌‌ آنجا اعلام کنند.

* بسته سوم: کارت های خرید 1 و 2 میلیون تومانی با 3 ماه تنفس برای راننده‌های سرویسی

قربانی ادامه داد: سومین بسته، بسته حمایتی ارائه کارت‌های اعتباری خرید یک و 2 میلیون تومانی است که توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: این بسته مربوط به اقشار آسیب پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل راننده‌های اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه بین شهری است.

قربانی بیان کرد: قرار است کارت خرید اعتباری یک میلیون تومانی برای خانواده‌های تا یک نفر و 2 میلیون تومانی برای خانوارهای 2 نفره و بیش از 2 نفر باشد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: برای کسانی که درآمد ثابت ندارند و سرویسی حقوق می‌گیرند، نظیر راننده‌های سرویسی اتوبوس از آن منظر که 70 درصد سرویس‌ها به دلیل کاهش تقاضای سفر، کاهش یافته است، این راننده‌های سرویسی مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند که البته 12 درصد کارمزد دارد که 4 درصد آن سهم راننده و 8 درصد هم سهم دولت است و بازپرداخت 27 ماهه و 3 ماه تنفس دارد.

وی افزود: راننده‌ها می‌توانند در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد شوند و با ورود اطلاعات، معرفی آنها به بانک‌ها انجام می‌شود.

* بسته چهارم: کمک هزینه قرض الحسنه برای 111 هزار راننده

قربانی گفت: چهارمین موردی که جزو بسته‌های حمایتی است و در دست پیگیری است، کمک هزینه قرض الحسنه برای حدود 111 راننده حمل و نقل مسافری فعال در حوزه بین شهری است. در این راستا فهرست این راننده‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده است و به محض نهایی شدن مراحل اجرایی اطلاع‌رسانی کامل انجام می‌شود که راننده‌ها به چه طریق می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

* بسته پنجم: 800 میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های حمل و نقل مسافر و مجتمع های خدماتی-رفاهی

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: همچنین بسته پنجم که در حال پیگیری است اختصاص تسهیلات برای شرکت‌های حمل و نقل مسافری و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی است.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: تسهیلات 8 هزار میلیارد تومانی برای همه شرکت‌های حمل و نقلی اعم از ریل، جاده، دریا و حمل و نقل هوایی در نظر گرفته شده است که 10 درصد از این رقم برای شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود.

قربانی اضافه کرد:‌ در این راستا اسامی و تعداد شرکت‌ها ارسال شده است که به محض جمع‌بندی نهایی و ابلاغ، شرکت‌ها می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

* بسته‌های حمایتی فقط برای بخش حمل و نقل جاده ای مسافری 

وی یادآور شد: سه بسته اول به مرحله اجرا رسیده و امکان ثبت‌نام دارد اما دو بسته آخر (تسهیلات قرض الحسنه برای 111 هزار راننده) و (اختصاص 8 هزار میلیارد تومان برای همه شرکت‌های حمل و نقلی) در دست مکاتبه و پیگیری است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: از آن منظر که در شیوع کرونا بخش حمل و نقل مسافری جاده‌ای زیان بیشتری دید و 75 درصد حمل مسافر کاهش یافت، این بسته‌های حمایتی فقط برای حمل و نقل جاده‌ای مسافری است.

قربانی اظهار داشت: بخش حمل و نقل جاده‌ای بار در اسفند 98 و فروردین 99 کاهشی از نظر تردد و تقاضا نداشته است و با آهنگ جا به جایی‌های سال گذشته همخوان است، بنابراین در این بسته‌های حمایتی حمایت از بخش حمل و نقل کالا مطرح نیست و متناسب با عدم نفع بخش حمل و نقل مسافری بسته‌ها اختصاص می‌یابد.

 

میانگین حقوق بازنشستگان ۴میلیونی شد

در تبصره 12 قانون بودجه سال 1399 به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران لشگری و کشوری اشاره شده است.
بر اساس توزیع 10 هزار میلیارد تومان منابع همسان‌سازی که با پیشنهاد کانونهای بازنشستگان انجام شد، به‌طور متوسط 900 هزار تومان به حقوق مشمولان در 20 گروه شغلی اضافه می‌شود.

بر اساس سازوکار نهایی توزیع 10 هزار میلیارد تومان منابع مذکور، حقوق بازنشستگان، بیش از 4 میلیون تومان شد، بر این مبنا این رقم در سال جاری حدود 30 درصد افزایش یافته است. گفتنی است میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در سال 99 حدود 3.8 میلیون تومان خواهد بود که 31 درصد رشد کرده است، همچنین میانگین درآمد کارمندان دولت 5.4 میلیون شده است.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات