۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۴۷۱۸۵
حجت الاسلام والمسلمین اختری:

جهش تولید نیازمند بازنگری در قوانین تولید و صادرات است

جهش تولید نیازمند بازنگری در قوانین تولید و صادرات است
دبیر سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) قوانین تولید و صادرات را نیازمند بازنگری دانست و گفت: شرط جهش تولید، مبارزه با کالای قاچاق است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری دبیر سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، تحقق شعار سال را در گرو اراده و تصمیم همه جانبه مردم و مسؤولان دانست و گفت: همه ارکان نظام، مسؤولان مرتبط با امر تولید، تولیدکنندگان و همه کسانی که در این عرصه استعداد و توانمندی دارند، باید برای جهش تولید برنامه ریزی کنند.

وی فراهم آوردن تسهیلات، امکانات مالی و سرمایه گذاری را از الزامات جهش تولید برشمرد و ادامه داد: آن چیزی که در مسأله جهش تولید اهمیت ویژه‌ای دارد سرمایه گذاری است که باید از سوی متمکنین و سرمایه گذاران صورت بگیرد.

دبیر سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: کسانی که توانایی مالی دارند نباید ثروت خود را بلوکه کرده و در یک جا نگهداری کنند بلکه باید با به کار گرفتن اموال خود در مسیر تولید به اقتصاد کشور و مردم جامعه خویش کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اختری درباره نقش بانک‌ها در مسأله جهش تولید، عنوان کرد: بانکها می‌توانند با سرمایه گذاری و اعطای وامهای قرض الحسنه و کم بهره به تولیدکنندگان زمینه را برای تولید بهتر و بیشتر فراهم کنند.

بهره‌مندی از توانایی و استعداد نخبگان لازمه تحقق جهش تولید

وی بهره‌مندی از توانایی و استعداد نخبگان و افراد مستعد را از دیگر الزامات در تحقق جهش تولید بیان کرد و ادامه داد: نخبگان و کسانی که می‌توانند در زمینه‌های مختلف ایده و فکر بدهند باید وارد میدان تولید شوند چرا که جهش در تولید مستلزم ایده‌های نو و راهکارهای جدید است.

دبیر سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه رشد و ارتقاء در عرصه تولید نیاز به برنامه‌ها و طراحی‌های جدید دارد، ابراز کرد: امروز در امر کشاورزی شاهد هستیم برخی از کشاورزان با بهره‌گیری از طرح‌ها و فناوری‌های نوین از زمین کشاورزی خود دو برابر محصول برداشت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اختری افزود: صنعت، کشاورزی، صرفه‌جویی در مصرف برق و آب و غیره که می‌توانند در تولید اثرگذار باشند، عرصه‌های مختلفی است که نخبگان و جوانان مستعد می‌توانند در این زمینه‌ها مطالعه و تحقیق کرده و فکر و ایده و طراحی‌های جدیدی ارائه دهند و از این طریق تحولی در تولید به وجود بیاورند.

نقش مهم قوای سه گانه در تحقق شعار سال

وی همکاری و هم‌افزایی سه قوه را در مسأله جهش تولید از مهمترین عوامل اثرگذار دانست و گفت: مجلس، دولت و قوه قضاییه هر کدام در حیطه مسؤولیت خود باید به امر جهش تولید پرداخته و مسیر را برای تولید هر چه بیشتر و بهتر هموار کنند.

دبیر سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر اینکه قوانین تولید و صادرات نیازمند بازنگری است، عنوان کرد: مجلس باید قوانینی را که در خصوص تولید وضع شده مجددا بررسی کرده و نواقص آن را برطرف کند، قوانین دست و پا گیر را حذف و قوانین جدید را به نفع تولیدکنندگان وضع کند.

حجت الاسلام والمسلمین اختری افزود: دولت نیز باید موانع دست و پاگیر را کنار زده و به تولیدکنندگان وام‌های کم بهره بدهد، همچنین با فراهم آوردن زمینه‌های تولید از تولیدکنندگان حمایت و پشتیبانی کند.

وی با بیان اینکه گاهی تولید در مراحل اولیه برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: حمایت دولت از تولیدکننده به خصوص در مراحل ابتدایی تولید بسیار اهمیت دارد، دولت باید با گذاشتن تسهیلات و مشوق‌هایی تولیدکنندگان را به امر تولید ترغیب کند.

شرط جهش تولید، مبارزه با کالای قاچاق است

دبیر سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) قاچاق کالا را یکی از مهمترین عوامل زمین‌گیر شدن تولید داخلی بیان کرد و گفت: مسؤولان به خصوص قوه قضائیه می‌تواند در پیشگری از قاچاق کالا و محاکمه افراد خاطی نقش موثری داشته باشد، هر چه قاچاق کالا کمتر شود تولید داخلی رونق بیشتری پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین اختری افزود: حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا از جمله اموری است که می‌تواند جهش تولید را در کشور محقق کند، اگر مسؤولان شرایط را برای تولیدکنندگان مساعد کنند، تولیدکنندگان نیز با عشق و علاقه و امید بیشتری فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به نقش رسانه در مساله جهش تولید، اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند با معرفی تولیدکنندگان نمونه و تولید محتوا درباره روشهای نوین تولید، موانع تولید و نقش تولید در اقتصاد کشور مردم را نسبت به این مسأله مهم آگاه‌تر کنند، علم و آگاهی دادن به مردم در افزایش کمیت و کیفیت تولید داخلی اثرگذار است و زمینه را برای جهش تولید فراهم می‌کند.

دبیر سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) نقش آفرینی مردم و مسؤولان در تولید نیازمندی‌های سلامت در شرایط کنونی را بسیار ارزشمند و قابل تقدیر دانست و ابراز داشت: امروز کشورهای اروپایی و آمریکایی برای به دست آوردن ماسک و سایر اقلام بهداشتی به جان هم افتادند اما کشور ما به یاری خداوند و با همت و پشتکار مردم و تولیدکنندگان توانست از پس این مشکل بربیاید و نیازمندی ها در این عرصه را برطرف کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه مردم به مصرف کالای داخلی یکی از مهمترین عوامل در تحقق جهش تولید است، مردم باید به تولیدات داخلی اهمیت بدهند و بیشتر از آن استفاده کنند تا زمینه برای افزایش تولید، عرضه بهتر و بازار بیشتر برای تولید داخلی به وجود بیاید، امیدواریم مردم و مسؤولان همه با هم برای تحقق بخشیدن به این پیشنهاد حکیمانه رهبر معظم انقلاب یعنی جهش تولید همدل و همراه شوند./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
برنارد
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
احسنت؛ ولی چه کسی گوش خواهد داد مساله این است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
امیدی به دولت نیست
0
0