۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۴۷۳۹۵
منتشر شد؛

خاطرات استاد خسروشاهی درباره آیت‌الله احمدی میانجی و دکتر حمیدالله حیدرآباد

خاطرات استاد خسروشاهی درباره آیت‌الله احمدی میانجی و دکتر حمیدالله حیدرآباد
کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت الله علی احمدی میانجی و دکتر حمیدالله حیدرآبادی» به همت انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت الله علی احمدی میانجی و دکتر حمیدالله حیدرآبادی» به همت انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

این کتاب جلد ۲۹ از مجموعه «حدیث روزگار: خاطرات مستند استاد خسروشاهی» است که از پنج بخش تشکیل شده است: مقدمه، ۱. شرح زندگی آیت الله علی احمدی میانجی؛ ۲. نامه‌ها و پرسش‌های پروفسور حمیدالله حیدرآبادی؛ ۳. پاسخ‌ها از آیت الله علی احمدی میانجی؛ ۴. اسناد و تصاویر؛ ۵. خاطرات آیت‌الله احمدی میانجی درباره علامه طباطبایی.

نظرات استاد خسروشاهی درباره آیت الله احمدی میانجی
استاد خسروشاهی پس از ذکر زندگی و فعالیت‌های تحصیلی و علمی آیت الله احمدی میانجی می‌نویسد: «از خصوصیات اخلاقی ایشان نخست «اخلاص در عمل» بود؛ یعنی او در همه کار‌ها خدا را در نظر می‌گرفت و از هوی و هوس دوری می‌کرد، از ریاکاری و تظاهر، هم در زمینه‌های علمی و هم در مکارم اخلاقی، شدیداً پرهیز می‌نمود. ایشان نه تنها گوشه‌گیری و عزلت را تقوی نمی‌دانست و انزوا را در مفهوم مثبت آن ـ در میان مردم و اجتماع زیستن و خدمت به مردم و اسلام ـ عینیت می‌بخشید.» (ص ۱۴)

استاد خسروشاهی در ادامه می‌نویسد: «ایشان به احکام حکومتی شدیداً معتقد بود و بدان انقیاد داشت. حتی رعایت قوانین و مقررات دولت اسلامی را لازم می‌دانست و می‌فرمود: «اگر کسی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکند و پلیسی هم حضور نداشته باشد، لازم است جریمه مقرر را به صندوق دولت بپردازد».» (ص ۱۵)

استاد خسروشاهی در یکی از بخش‌های کتاب نکته جالب از اندیشه آیت الله احمدی میانجی می‌نویسد: «ایشان در پاسخ به سئوال یکی از طلاب حوزه علمیه قم درباره این که یک طلبه برای سیروسلوک چه کار‌هایی باید انجام بدهد، می‌نویسند: «طلبه‌ها مخصوصاً طلبه‌های جوان باید خوب بخورند، خوب بخوابند، خوب استراحت و تفریح کنند و بقیه را برای درس مشغول شوند والا این عبادات و مستحبات مانع درسی است و طلبه‌ها را یک مقدس بی‌سواد خواهد کرد. طلبه‌ها باید واجبات را به جا بیاورند و حرام را دقیقاً ترک کنند و مستحبات را به حدی که مانع درس و بحث و حفظ الصحه نیست، انجام دهند.» (ص ۱۵)

استاد خسروشاهی درباره سیره آیت الله احمدی میانجی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌نویسد: «آیت الله احمدی از انجام کار‌هایی که بعد از انقلاب به ایشان محول می‌شد، کوتاهی نمی‌کرد و با تمام توان در راه تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب کوشا بود... نمونه‌های زیادی از اقدامات اصلاح طلبانه و آشتی جویانه ایشان در نقاط مختلف کشور و در ایام بحران‌های سیاسی اوایل انقلاب، نشانگر این اخلاص و اقدام است... تبعیت از ولایت، نمودار کامل این اخلاص و اقدام بود و ایشان در همه زمینه‌ها، دنباله‌روی رهنمود‌های امام خمینی و بعد‌ها رهبری معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای بود که نمونه بارز آن اعلام نظریه فقهی در مورد مسأله قمه زنی بود که همراه علما و فضلای حوزه، به صراحت عدم جواز آن را تأیید نمود. به عبارت دیگر آیت الله احمدی ضمن دخالت و شرکت همه جانبه در مبارزه از آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب، پس از پیروزی هم در استحکام پایه‌های نظام با تمام توان کوشا بود و حتی در موارد سخت هم خود را از معرکه کنار نکشید.» (ص ۲۱- ۲۲)

استاد خسروشاهی برخی از خاطرات خود با آیت‌الله میانجی در ماجرای همکاری مشترک درباره نوشتن توضیحات مباحثات علامه طباطبایی و دکتر هانری کُربن می‌آورد که در اواخر دو کتاب «شیعه» و «رسالت تشیع» علامه آمده است و در بخشی از این خاطرات ذکر می‌کند: «در طول مدت این کار، هرگز احساس نکردم که آیت الله میانجی، نوعی «خودبرتربینی» داشته باشد و حقیر را که اختلاف سنی زیادی با ایشان داشتم و در واقع ایشان به مثابه استاد من محسوب می‌شد، کوچکتر از خود بداند و به عنوان استاد و شاگرد برخورد کند، همان طور که استاد علامه مرحوم طباطبایی هم در یادداشت تشکر خود، فرقی بین ما قائل نشده است.» (ص ۲۵)

نظرات استاد خسروشاهی درباره دکتر حمیدالله حیدرآبادی
استاد خسروشاهی درباره دکتر حمیدالله، استاد برجسته فقه و حقوق بین‌الملل اسلامی، دانشمند هندی مقیم فرانسه می‌نویسد: «در دیداری که من در پاریس با او داشتم، به خوبی روشن شد که دکتر حمیدالله تحت تأثیر تعصّبات مذهبی، نژادی، قومی و ملی قرار ندارد و خود را فقط یک «مسلمان» می‌نامد و هویت خود را «اسلام» می‌داند.» (ص ۳۴) همچنین، «درباره مسائل جهان اسلام هم دیدگاهی کاملاً اسلامی دارد و به فرقه، مذهب و سرزمین خاصی تعصّب نمی‌ورزد و با احترام نقل می‌کند که امام صادق (ع) استاد ابوحنیفه بوده است. دکتر حمیدالله از لحاظ زندگی مادی هرگز به فکر رفاه و آسایش موردپسند اهل زمان نبود و با زندگی ـ به اصطلاح ما ـ «درویشی» به سر می‌برد و هزینه زندگی خود را از راه تدریس و تألیف تأمین می‌کرد و از قبول هرگونه هدیه و جایزه‌ای خودداری می‌نمود». (ص ۳۵)

استاد خسروشاهی در ادامه چند نامه رد و بدل شده بین دکتر حمیدالله و آیت‌الله احمدی میانجی درباره مصادر تاریخ اسلام و سئوالاتی درباره حوادث تاریخی و روایات اسلامی می‌آید و همچنین چند نامه میان استاد خسروشاهی و دکتر حمیدالله درباره کار‌های ایشان، ترجمه قرآن به زبان فرانسوی و ترجمه‌های برتر قرآن در زبان انگلیسی و همچنین نظرش درباره کتاب «اصل الشیعه و اصولها» آیت الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء می‌آید. نکته جالب اینجاست که برخی نامه‌های دکتر حمیدالله به زبان فارسی است. دکتر حمیدالله علاوه بر زبان‌های اردو و عربی، به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، ترکی و روسی مسلط بود و در اواخر عمر خود به آموختن زبان تایلندی پرداخته بود. (ص ۳۱)

استاد خسروشاهی درباره فعالیت‌های علمی او می‌نویسد: «دکتر حمیدالله با تسلط بر چندین زبان، با اغلب مستشرقین و دانشمندان غربی ـ اروپایی مکاتبه داشت و با آن‌ها ملاقات و گفتگو می‌کرد و در پاسخ به اتهامات مستشرقین و ارباب کلیسا ید طولایی داشت و مقالات متعددی نیز در این زمینه از او به یادگار مانده است». (ص ۳۰)

مشخصات
چاپ اول «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت الله علی احمدی میانجی و دکتر حمیدالله حیدرآبادی» در ۱۲۰ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است. گفتنی است تاکنون خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره شخصیت‌ها و جریانات زیر منتشر شده است: زندگی و مبارزات آیت الله کاشانی، درباره امام خمینی (ره)، پانزده خرداد و مسأله انقلاب، آیت الله سید علی خامنه‌ای (مقام معظم رهبری)، علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، شهدای حرب و محراب، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، سید محمدعلی جمال زاده، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، احمد بن بلا (الجزایر)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، تقریب، سازمان‌ها و احزاب سیاسی دوران انقلاب اسلامی، حزب خلق مسلمان و مجموعه‌ای از خاطرات (از آغاز زندگی تا سال ۱۳۳۳ ش).

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می‌توانید در قم به فروشگاه کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه یا فروشگاه بوستان کتاب و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران و یا سایت‌های مرکز بررسی‌های اسلامی (www.iscq.ir) و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) تماس بگیرید.
ارسال نظرات