۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۱
کد خبر: ۶۴۷۵۱۷
رضایی:

از فرصت های تاریخی کرونا نهایت استفاده را ببریم

از فرصت های تاریخی کرونا نهایت استفاده را ببریم
رضایی با اشاره به ظرفیت‌های صنعت سلامت کشور گفت: ما وارد یک تهدید جدی شده ایم، ولی فرصت‌های تاریخی هم برای ما به وجود آمده است که می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، محسن رضایی پس از برگزاری جلسات کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال جهش تولید گفت: جلسات کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت از این هفته فعال شده اند، امروز دو کمیسیون اقتصاد و کمیسیون زیربنایی و تولیدی، تشکیل جلسه دادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع جلسات کمیسیون‌های اقتصاد و زیربنایی مجمع، به آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا در کشور بود. گزارشات خوبی از پیامدهای کرونا در سطح جهان ارایه شد. تاثیرکرونا در اقتصاد اروپا و هم اقتصاد آمریکا و اقتصاد آسیا گزارش خوبی داده شد. معلوم شد که این بحران، بحرانی بسیار جدی است و هنوز هم همه ی ابعاد آن مشخص نشده است چون معلوم نیست تا چه مدت دیگر این همه گیری ادامه پیدا کند. همچنین در این جلسه آثار این بیماری در بخش های مختلف کشور خودمان مورد بحث قرار دادیم. انطباق این اقداماتی که دولت محترم و قشرهای مختلف انجام داده اند را از نظر اقتصادی با اقتصاد مقاومتی بررسی کردیم.

وی با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی بیش از پنج شش سال است که برای مدیریت بحران هایی از این نوع و بحران اقتصادی مثل تحریم ها، تنظیم ابلاغ شده است. بندها و پیش‌بینی ها و راه کارهای خوبی در این سند هست که ما بر اساس همان سند داریم به وضعیت و کارکرد دولت و مجلس نگاه می کنیم که بعد نظارتی خودمان را انجام دهیم ولی مهمتر از بعد نظارتی این است که کمک کنیم به دولت و مجلس و به همه قشرهایی که دارند زحمت می‌کشند و تلاش می کنند.

رضایی افزود: فعالیت های دولت، وزارت بهداشت و نیروهای مسلح، گروه های جهادی گزارشهایی ارائه شد، مشخص شد که تلاش های بسیار زیادی صورت گرفته است هر چند که تاخیرهایی هم درماههای قبل بوده است. در دو هفته اخیر، فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که نحوه برخورد کلان با این حادثه از این به بعد چگونه باید باشد. عده ای معتقد هستند که باید به اقتصاد اولویت داد. بعضی معتقدند باید جان مردم را اولویت قرار داد. خوشبختانه معیار شناخته شده ای وجود دارد که یک تصمیم درست در کشور اتخاذ شود. این حادثه بیماری کرونا، یک معیار مشخصی دارد که فعالیت های اقتصادی از چه زمانی شروع شود. البته آن نقطه زمانی باید دقیق تعیین شود. نقطه مطلوب زمانی است که سیر نزولی این بیماری شروع می شود. این سیر باید به جایی برسد که اسمش را می گذاریم «نقطه قطعی عدم بازگشت کرونا». مهم این است که اولین نقطه قطعی عدم بازگشت کرونا، مشخص شود وگر نه ممکن است بعضی ها بگویند صبر کنیم تا به کلی بیماری ریشه کن شود. اولین نقطه که کارشناسان بهداشت و درمان مشخص کنند که دیگر کرونا بر نمی گردد، می شود در مورد فعالیت ها، بحث کرد که به چه صورت باشد چون اگر عجله ای در کاهش کنترلها صورت بگیرد و ما با بیماری دو کوهانه مواجه بشویم یعنی تعداد بیماران پایین بیاید و دوباره افزایش پیدا کند، آن موقع ممکن است خسارت جدی به کشور وارد شود. لذا بخشی از بحث ما از نظر اقتصاد مقاومتی این بود که آن نقطه را چگونه می شود تعیین کرد که قرار شد جمع بندی ها را به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کنیم تا به دوستان در تصمیم گیری کمک شود.

رضایی با اشاره به مزیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران گفت: موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت این بود که کشور ما چند مزیت مهم اقتصادی دارد. غیر از منابع، معادن و نفت، اولین مزیت اقتصادی ایران بعد از منابع و نفت، صنعت سلامت است. یعنی ایران می تواند در مساله سلامت، بالاترین مزیت را در منطقه داشته باشد و ما می توانیم هاب سلامت در منطقه باشیم. لذا تقاضا می کنیم از مسولان دولت که این حرکتی که در تجهیزات و دارو و در روش های سلامت در کشور پیدا شده را تعطیل نکنند و ما در خود مساله سلامت می توانیم صادرات کننده باشیم. به محض اینکه ما مساله کرونا را در اینجا به کنترل کامل دربیاوریم، میلیون ها دلار می توان از طریق فروش تجهیزات و وسایلی مثل دستکش و ماسک و کیت های تشخیص کرونا به کشورهای منطقه داشته باشیم.

رضایی بر موضوع فضای مجازی و نقش دورکاری و کنترل هوشمند در کاهش شدت همه گیری کرونا تاکید کرد و افزود: نکته سومی که ما به آن توجه کردیم این بود که فرصتی در فرهنگ استفاده از فضای الکترونیکی و سایبری و دور کاری و استفاده از فضاهای هوشمند پیدا شده، یک فرصت تاریخی برای ما است. در حقیقت این کرونا می تواند در زمینه مسائل سایبری، کشور را ده سال به جلو سوق دهد. ما وقتی توجه کنیم به این که دو تا موفقیت خوب در دنیا حاصل شده است. یکی در چین که از طریق انضباط توانست مساله کرونا را حل کند و دیگر کره جنوبی بود که از طریق سیستم های الکترونیکی موفق شد. یعنی افرادی که آلوده بودند اگر از خانه خارج می شدند، تحت کنترل بودند و هر جایی که می رفتند دوربین ها و سیستم های هوشمند او را کنترل می کردند. لذا سیستم های هوشمند در کره جنوبی بسیار موفقیت بالایی را به همراه داشته است. بنابراین بعد از این حادثه می توانیم بسیاری از مشکلات فضای مجازی را حل کنیم. الان در برخی زیرساخت ها مشکل داریم و برخی امورات دیگر کشور در زمینه فضای مجازی باید حل و فصل شود.

وی با تاکید بر استفاده از فرصت ها در کشور گفت: ما وارد یک تهدید جدی شده ایم ولی فرصت های تاریخی هم برای ما به وجود آمده است که می‌توانیم از این فرصت های استفاده کنیم. یکبار دیگر از زحمات کادر درمانی، پرستاران عزیز، پزشکان فداکاری که با همه وجود خودشان را فدای دفاع از سلامت مردم کشور کرده اند، تشکر می کنیم و امیدوار هستیم که این رستاخیز و جهاد بزرگی که در کشور صورت گرفته، به خوبی مدیریت شود که ما ضمن غلبه بر تهدیدات از فرصت ها حداکثر استفاده را به عمل بیاوریم.

رضایی در خصوص عملکرد رسانه ها و رسانه ملی در بحث اطلاع رسانی گفت: صداوسیما حقیقتا کار بسیار خوبی در مساله اطلاع رسانی انجام داد. هم حضور خبرنگاران صداوسیما در صحنه های پر ریسک و خطرناک در ارتباط با کسانی که مبتلا به این بیماری بودند، در موضوع برقرار معنوی بین جهادگران سلامت با مردم و اقشار مختلف خیرین، در انعکاس فعالیت های اجتماعی و خیریه‌ای که در کشورصورت می گیرد، در فعالیت های گروه های جهادی که به صحنه آمده اند، انعکاس فعالیت های نیروهای مسلح که نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و بسیج هم انصافا کار بزرگی را انجام داده اند، عملکرد خوبی داشت. از همه زحمات خبرنگاران بدون حد و مرز و با روحیه جهادی صداوسیما و سایر رسانه تشکر می کنیم.

محمد قمین
ارسال نظرات