۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۶۴۷۶۰۹
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در گفت‌وگو با رسا:

حکومت جهانی امام عصر نافی اندیشه سکولاریسم است

حکومت جهانی امام عصر نافی اندیشه سکولاریسم است
استاد فلسفه و کلام با اشاره به روایات و جواب برخی شبهات در این حوزه تأکید کرد که حکومت جهانی امام عصر(عج) نافی اندیشه سکولاریسم است و عدالت او در همه عرصه ها فراگير است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد با سعادت امام زمان(عج) به بحثی پیرامون حکومت و سیاست در این راستا پرداخت و تأکید کرد که حکومت مهدوی دقیقا در تضاد با اندیشه سکولاریستی است.

وی اظهار داشت: سكولاريسم ملايم، به محدود ساختن دين در عرصه فردى ونيازهاى شخصى قناعت مى ورزد ولى هر گونه نياز اجتماعى مانند سياست، حكومت، اقتصاد، حقوق، اخلاق اجتماعى، تعليم و تربيت و مديريت را از دين جدا مى سازد که اگر اين تفكر در جامعه، تحقق عينى پيدا كند، سكولاريزاسيون يا عرفى شدن و دنيوى شدن نيز اتفاق مى افتد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر این که نظريه سكولاريزم و جدا انگارى دين از نيازهاى دنيا، با هيچ يك از ساحت هاى اسلام سازگارى ندارد، ابراز داشت: تاريخ اسلام و سيره عملى پيامبر اكرم(ص) و پيشوايان معصوم به شدت با سكولاريزم در تضاد است و قوانين اسلامى در عرصه هاى اقتصاد، حقوق، سياست، مديريت، اخلاق، تربيت وغيره نيز نافى اين ادعاست.

وی اضافه کرد: بر همين اساس، حكومت جهانى مصلح نيز، ماهيتى ضد سكولاريستى دارد؛ زيرا قيام امام زمان(عج) همراه با تشكيل حكومت دينى ودولت اسلامى است و امام، نه تنها براى رسيدن به حكومت، جنگ هاى بسيارى را پشت سر مى گذارد وبا قاطعيت تمام روياروى دشمنان قرار مى گيرد، در استمرار حكومت نيز اصلاحاتى عميق از نظر اجتماعى، امنيت و رفاه عمومى، شكوفايى اقتصادى، عدالت قضايى، بهداشت ودرمان همگانى وگسترش فرهنگ را طبق اسلام نبوى انجام مى دهد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این که عدالت حضرت در عرصه كشاورزى، اقتصادى و قضايى فراگير است، بیان داشت: روایت می‌گوید: «انه يَبِلغُ سلطانهُ المشرقَ والمغربَ وتظهَر له الكنوز ولايبقى فى الارض خراب الايعمّره» یعنی حكومت او شرق و غرب جهان را فرا خواهد گرفت و گنجينه هاى زمين براى او ظاهر مى شود و در سرتاسر جهان جاى ويرانى باقى نخواهد ماند مگر اين كه آن را آباد خواهد ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه یادآور شد: همچنين پيامبر گرامى اسلام(ص) در همين رابطه مى فرمايند:«شما را به ظهور مهدى (ع) بشارت مى دهم؛ زمين را پر از عدالت مى كند همان گونه كه از جور و ستم پر شده است؛ ساكنان آسمان ها وساكنان زمين از او راضى مى شوند واموال وثروتها را به طور صحيح تقسيم مى كند. كسى پرسيد: معنى تقسيم صحيح ثروت چيست، فرمود: به طور مساوى در ميان مردم (سپس فرمود) ودل هاى پيروان محمد(ص) را پر از بى نيازى مى كند وعدالتش همه را فرا مى گيرد تا آن جا كه دستور مى دهد كه منادى با صداى بلند صدا زند؛ هر كسى نياز مالى دارد. برخيزد وهيچ كس جز يك نفر بر نمى خيزد، امام دستور مى دهد مال قابل ملاحظه اى به او بدهند، اما او مى گيرد و بر مى گرداند و پشيمان مى شود.

وی با اشاره به کلام امام صادق(ع) درباره عدالت، برچيده شدن ظلم ورفاه مردم در زمان آن ابراز داشت:  تمام اين احاديث بر حضور حضرت حجت(عج) در حيات اجتماعى انسان ها اعم از امور اقتصادى، سياسى و مديريتى دلالت دارد؛ به همين دليل، حكومت مصلح جهانى نافى سكولاريزم است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به شبهه تعارض علم و دین و قیاس آن با دوران ظهور امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: ما روایاتی داریم که بر پيشرفت دانش و تكنولوژى و نيز تكامل خردمندى، در حكومت مصلح(ع) دلالت دارند، ولى نمى توان از اين امر، اين گونه استفاده كرد كه تمام دستاوردهاى علوم تجربى، صنعت و تكنولوژى در عصر حاضر، با حكومت مصلح جهانى سازگار است، به ويژه با تعارضى كه ميان پاره اى از دستاوردهاى علوم انسانى و برخى صنايع با اسلام مشهود است./1330/ج

ارسال نظرات