۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۴۷۶۱۸
عضو هیأت مدیره انجمن مهدویت حوزه در گفت‌وگو با رسا:

آخرالزمان دوره فتنه ها، حوادث و بحران های اجتماعی و سیاسی است

آخرالزمان دوره فتنه ها، حوادث و بحران های اجتماعی و سیاسی است
حجت الاسلام حائری پور آخرالزمان را دوره فتنه ها، حوادث و بحران های اجتماعی دانست و بر ضرورت مطالعه دقیق در این حوزه برای رهایی از گرداب مشکلات این دوران تأکید کرد.

حجت الاسلام محمدمهدی حائری پور عضو هیأت مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تبریک میلاد امام زمان(عج) بر ضرورت مطالعه و تحقیق پیرامون اتفاقات آخرالزمان تأکید کرد و اظهار داشت: آخرالزمان که در کتاب های لغت به «دوره آخر و «قسمت واپسین از دوران که به قیامت می پیوندد» معنا شده است، در فرهنگ و ادبیات بسیاری از ملل و نحل به ویژه پیروان ادیان ابراهیمی، از اهمیت و جایگاه برجسته ای برخوردار است.

وی با بیان این که پیروان ادیان دیگر با حساسیت و دقت فراوانی این موضوع را دنبال می کنند، افزود: شاهد این موضوع، کتاب های فراوانی است که از دیر زمان در میان اقوام و ملل مختلف در زمینه نشانه ها و ویژگی های آخرالزمان نوشته شده است.

حجت الاسلام حائری پور بیان داشت: مسلمانان نیز با توجه به روایت های فراوانی که از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) در زمینه آخرالزمان و رویدادها و حوادث آن نقل شده است، به این موضوع توجه فراوانی کرده و افزون بر جمع آوری این روایات، در مجموعه های روایی به نگارش کتاب های مستقل در این زمینه پرداخته اند که این کتاب ها معمولا با عنوان هایی چون «أشراط الساعة»، «الفتن»، «الملاحم»، «الفتن والمحن» نامیده می شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: در دایرة المعارف بزرگ اسلامی در مورد اصطلاح آخرالزمان چنین آمده است: «این اصطلاح در کتاب های حدیث و تفسیر در دو معنا به کار رفته است: نخست، همه آن قسمت از زمان که بنا برعقیده مسلمانان، دوران نبوت پیامبر اسلام دین است و از آغاز نبوت پیامبر تا وقوع قیامت را شامل می شود. دوم، فقط آخرین بخش از دوران یاد شده که دوره حیات آخرین وصی پیامبراکرم خ مهدی موعود است را شامل می شود که خود به دو دوره غیبت وظهور آن حضرت تقسیم می شود.

وی با بیان این که براساس روایات اسلامی، در آستانه ظهور آن حضرت که از آن با عنوان آخرالزمان یاد می شود، جهان دست خوش فتنه ها، آشوب ها و بحران های مختلف سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی می‌شود، ابراز داشت: در این دوران ستم و بی عدالتی همه جهان را فرا می گیرد، این وضعیت ادامه دارد تا زمانی که قائم آل محمد(عج) ظهور کند و با ظهور خود، جهان را از تیرگی ستم، فساد و تباهی برهاند.

حجت الاسلام حائری پور ابراز داشت: شناخت آخرالزمان به این معنا، ضرورت انکارناپذیر روزگار ماست؛ زیرا بسیاری از فتنه ها در این عصر هویدا می شود و بیم آن می رود که با اندک غفلتی ما نیز در گرداب فتنه های فراگیری که به تعبیر روایات، چون رواندازی تیره، همه را در برمی گیرد و کمتر کسی از آن در امان می ماند، فرو رویم.

وی با اشاره به لزوم تحقیق بیشتر پژوهشگران حوزوی در این زمینه خاطرنشان ساخت: بخش قابل توجهی از روایات به پیش گویی درباره حوادث و رخدادهای آخرالزمان پرداخته است ودر این میان روایاتی است که وضعیت دینی واجتماعی مردم ونوع روابط ایشان را در آن روزگار پیشگویی کرده است. از این روایات استفاده می شود که گرچه عده قلبیلی از مردم به ارزش ها و اصول دینی وايمانی خود پایبند می مانند ولی بخش عمده انسان ها گرفتار انواع انحرافات اعتقادی و اخلاقی می شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن مهدویت حوزه ابراز داشت: فهم درست وتحليل صحیح این روایات از سویی می تواند مانع بسیاری از برداشت های غلط ونیزآسیب های اجتماعی باشد واز سوی دیگر می تواند به درک صحیح نقش مردم در تحقق ظهور وتقویت روند زمینه سازی کمک کند./1330/ج

ارسال نظرات