۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۶۴۷۶۴۵

گزارش | انتظار مردم فلسطین برای رفع تحریم دارویی و آزادی اسیران

گزارش | انتظار مردم فلسطین برای رفع تحریم دارویی و آزادی اسیران
مردم فلسطین در سایه شیوع ویروس منحوس کرونا و تحریم شدید دارویی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: جهان این روزها بیمار است و مردم با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، اما برخی از کشورهای اسلامی مانند فلسطین از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی و هم پیمانانش در کشورهای غربی و آمریکا، زیر فشار تحریم شدید دارویی و اقتصادی هستند و یا در زندان های این رژیم زندانی هستند که این مساله منجر به خطر افتادن جان اسیران و افزایش آمار جانباختگان و مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین شده است و در این راستا صدای برخی از مجامع جهانی و مسؤولان سیاسی و دینی را در آمده است و خواهان برداشته شدن تحریم ها و کمک به مسلمانان شده اند.

درخواست خطیب مسجد الاقصی برای آزادی اسیران فلسطینی

شیخ عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی طی پیامی در این راستا بیان داشت: موسسات قانونی و حقوقی باید تلاش وافری برای حمایت از اسیران موجود در زندان های رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام دهند.

وی افزود: رژیم اشغالگر صهیونیستی مسؤول هر گونه آسیبی است که به اسیران فلسطینی برسد پس هر چه سریعتر باید آنان را آزاد کند.

همچنین صلاح الزواوی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان، وضعیت فلسطین را با توجه به محاصره و کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی بغرنج خواند و افزود: بر طبق اطلاعات موجود شیوع و گسترش این ویروس و صدمات ناشی از آن برنامه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اسرائیل بزرگ بود هر چند این ویروس دامن خودشان را هم گرفته است.

جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل پیرامون اسیران

شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز پنجشنبه جلسه‌ای را از طریق ویدیو کنفرانس پیرامون وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در سایه شیوع ویروس کرونا برگزار خواهد کرد.

نماینده فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد که این جلسه در راستای حمایت از تلاش‌های انجام شده برای آزادی اسرای فلسطینی و حمایت از آنان در سایه شیوع کرونا برگزار می‌شود.

رژیم صهیونیستی از شیوع کرونا برای نقض هرچه بیشتر حقوق ملت فلسطین به ویژه اسرای فلسطینی و سرپوش نهادن بر وضعیت حقیقی آنان در زندان‌ها سوء استفاده می‌کند و حتی اجازه ملاقات وکلایشان با آنان را نیز نمی‌دهد.

انتقاد مقامات فلسطینی از افزایش تحریم ها در ایام شیوع کرونا

غازی حمد سرپرست وزارت توسعه اجتماعی فلسطین در گفت وگو با شبکه ماهواره‌ای الاقصی بیان داشت: محاصره ظالمانه تحمیل شده بر باریکه غزه، فشار زیادی بر این منطقه وارد کرده است و برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهند این محاصره همچنان ادامه داشته باشد، هرچند در طرف مقابل طرف‌های فلسطینی و عربی تلاش‌هایی در جهت کاهش محاصره انجام داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد که مراکز پزشکی و بهداشتی فلسطینی در غزه به طور دائم با سازمان بهداشت جهانی در ارتباط هستند.

غازی حمد اظهار داشت که هماهنگی و همکاری بین کرانه باختری و غزه برای مقابله با کرونا و امدادرسانی به این باریکه همچنان کم‌رنگ و محدود است.

گزارش | مردم فلسطین در انتظار رفع تحریم دارویی و آزادی اسیران

درخواست سازمان و مجامع بین المللی برای ارسال تجهیزات پزشکی به فلسطین

از سوی دیگر برخی از انجمن و نهادهای حقوقی فلسطینی، عربی و بین المللی در بیانیه های مشترک و جداگانه خواستار توجه به وضعیت اسفبار اسیران فلسطینی در زندان های رژیم اشغالگر صهیونیستی و شیوع ویروس کرونا در نوار غزه و کرانه باختری شدند.

در بیانیه مجمع جهانی امت اسلامی می خوانیم: «تحریم برخی از کشورهای اسلامی، محاصره اقتصادی و دارویی و کم بود امکانات پزشکی از مهمترین عوامل افزایش آمار جانباختگان در کشورهای اسلامی به علت ویروس کرونا است، بر این اساس در مرحله اول باید این موانع برداشته شود تا امکانات و تجهیزات درمانی و بهداشتی بیشتر به کشورهای اسلامی برسد و در مرحله دوم کشورهای منطقه و اسلامی نباید نسبت به ظلم و ستمی که به برادران و خواهران دینی آنان می شود، سکوت کنند.»

این مجمع خاطرنشان کرد: «از همه آزادی خواهان و حامی حقوق بشر و انسانیت می خواهیم که برای حمایت از هم نوعان خود در کشورهای اسلامی قیام کنند و اجازه ندهند که انسانی به علت تحریم دارویی و کم بود امکانات پزشکی و بهداشتی جان خود را از دست بدهد.»

همچنین برخی از سازمان های فعال در زمینه حقوق بشر و فلسطین در بیانیه ای مشترک، ضمن ابراز نگرانی نسبت به امکان وقوع فاجعه انسانی در کرانه باختری و نوار غزه پس از ابتلای بیش از 260 فلسطینی به ویروس کرونا، اظهار داشتند که نظام سلامت در فلسطین با کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی مواجه است و به تنهایی قادر به مقابله با این ویروس نیست.

نهادهای مذکور از رژیم صهیونیستی خواستند به تعهدات اخلاقی و قانونی خود در رابطه با حمایت از نظام سلامت در کرانه باختری و نوار غزه و مقابله با ویروس کرونا پایبند باشد.

این نهادهای حقوقی خواستار پایان بخشیدن به محاصره 13 ساله نوار غزه شدند تا زمینه ارسال تجهیزات پزشکی مورد نیاز به این باریکه برای مقابله با کرونا و درمان بیماران به ویژه بیماران سرطانی فراهم شود.

در این بیانیه آمده است که رژیم صهیونیستی باید ورود دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز به اراضی فلسطینی را تضمین کند و محدودیت‌های اعمال شده در این زمینه را بردارد و به تامین برق و سوخت مورد نیاز غزه کمک کند تا بیمارستان‌های این باریکه به طور خاص و ساکنان آن به طور عام بتوانند نظافت عمومی و خصوصی را رعایت کنند.

این نهادها تاکید کردند که ماده 56 کنوانسیون چهارم ژنو صریحا تاکید کرده است که رژیم اشغالگر باید تدابیر پیشگیرانه لازم برای مقابله با انتشار هرگونه بیماری را اتخاذ کند.

نهادهای مذکور عنوان کردند که رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر باید به وظایف و مسؤولیت های خود در قبال افرادی که تحت اشغال قرار گرفته اند، از جمله ساکنان غزه، عمل کند و اقدامات لازم را برای دسترسی آنان به مراقبت های پزشکی انجام دهد.

جمع بندی

متاسفانه رژیم اشغالگر صهیونیستی با تحریم شدید اقتصادی و دارویی، فلسطین را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است و این روزها که جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، مشکلات ساکنان نوار غزه و کرانه باختری افزایش چشمگیری پیدا کرده، بر این اساس بسیار ضروری است که کشورهای اسلامی و آزادی خواهان جهان نسبت به احتمال آغاز فاجعه انسانی در فلسطین هوشیار باشند و با افزایش فشار به نهاد و مجامع بین المللی نظیر سازمان ملل، مانع از شیوع بیشتر این ویروس منحوس در این کشور مظلوم شوند و هر چه سریعتر اسیران فلسطینی از زندان های رژیم اشغالگر صهیونیستی آزاد شوند.

ارسال نظرات