۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۴۸۰۱۸

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 550 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 300 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 24 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 550 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 300 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 920 هزار تومان و سکه گرمی 975 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 648 هزار و 700 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 840 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 810 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1686 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 250 تومان، یورو 17 هزار و 750 تومان و درهم امارات 4 هزار و 440 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

اقدامات ستاد تنظیم بازار برای ماه رمضان

محمدرضا کلامی در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بر اساس جلسات ستاد تنظیم بازار برای پاسخگویی به افزایش تقاضای ماه مبارک رمضان، حدود 200 هزار تن کالا از محل ذخایر و واردات کالاهای اساسی و ضروری با ارز 4200تومانی تأمین شده و در حال تخصیص بین استانها است.

وی با بیان اینکه سیاستهای مرتبط با استمرار حمایت از تولیدکنندگان داخلی مرغ برای خروج از زیان و عرضه مرغ مورد نیاز ماه مبارک رمضان به‌قیمت مصوب 12900 تومان نیز اتخاذ شده است، گفت: رصد و پایش مستمر وضعیت بازار خرما به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان (اجازه صادرات طی هفت ماه گذشته) و تأمین مکفی آن در سفره افطار ایام ماه رمضان با قیمت مناسب نیز از جمله اقداماتی است که برای ماه مبارک رمضان انجام شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع و تنظیم بازار ادامه داد: برای تأمین و توزیع کالاهای اساسی و مهم و پرمصرف ایام ماه مبارک رمضان با قیمتهای معمول و مناسب توان سازمانها و تشکلهای دولتی از جمله کارگروه‌های تنظیم بازار ستادی، مراکز استانها، شهرستانها، شرکت بازرگانی دولتی ایران، شرکت پشتیبانی امور دام کشور و انجمن‌ها و تشکلهای تولیدی و توزیعی به‌کار گرفته شده و اقلام زیر تأمین شده است: 

*برنج به‌میزان 50 هزارتن از نوع 1121 هندی

*شکر برای خانوار به‌میزان 50 هزار تن در بسته‌بندی یک‌کیلوگرمی با برچسب تنظیم بازار

*روغن‌نباتی به‌میزان 50 هزار تن در بسته‌بندی مختلف برای مصارف خانوار

*گوشت مرغ منجمد 15 هزار تن

*گوشت قرمز منجمد 10 هزار تن

*تأمین مکفی خرما از طریق تشکلهای تولیدی و صادراتی

کلامی با اشاره به اینکه تهیه و ابلاغ جداول سهمیه‌بندی استانی کالاهای مورد نیاز ایام ماه مبارک رمضان براساس پارامترهای مؤثر از جمله ضریب جمعیتی، مقادیر و توزیع سالهای گذشته انجام شده است گفت: با هدف هماهنگی بیشتر و حفظ آرامش بازار در ماه مبارک رمضان دستورالعمل تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان به استانداران سراسر کشور به‌عنوان رؤسای کارگروه‌های تنظیم بازار ابلاغ شده است.

به‌گفته وی، تقویت جریان تأمین کالاهای صادراتی تولید داخل و واردات با پیگیری تخصیص و تأمین بموقع ارز ترجیحی و نهایی برای کالاهای اساسی و ضروری نیز در دستور کار بوده است و برای حفظ جریان عادی تأمین کالا اقداماتی از جمله اعمال تعرفه‌های مناسب گمرکی برای واردات و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی برخی از کالاها با اولویت تنظیم بازار داخل انجام شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار اظهار داشت: یکی دیگر از اقداماتی که برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان انجام شده ارائه بسته حمایتی از صنعت مرغداری کشور به‌منظور ادامه تولید پایدار گوشت مرغ کشور برای تمامی ایام سال و به‌خصوص ایام ماه مبارک رمضان، رصد و پایش بازار حبوبات کشور و برنامه‌ریزی واردات حدود 10 هزار تن عدس توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

کلامی در پایان گفت: برای ثبات قیمت آرد و نان در سال 99 و همچنین عدم افزایش قیمت محصولات حاصل از آرد از جمله ماکارونی تا پایان ماه مبارک رمضان نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

 

رکوردشکنی جدید بورس

در حالی که بورس‌های اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا، با افت شدید شاخص مواجه هستند، اما بورس اوراق بهادار تهران به مدد افزایش نرخ ارز و تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و نیز سیل نقدینگی سرگردان جامعه که به سمت بورس حرکت کرده، هر روز با رکوردشکنی روبرو می‌شود و شاخص بازار، کل امروز در پایان معاملات با جهش 15 هزار و 422واحد به رقم 623 هزار و 287 واحد رسید که این رکورد در طول سال گذشته بی‌نظیر است. شاخص کل بورس در یکسال گذشته از 478755 به 623278 واحد رسید که از رشد 30 درصدی برخوردار شده،‌ یعنی به طور میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس ظرف یک سال به 30 درصد رسیده است.


روند یکساله شاخص بورس تهران

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن 4260 واحد رشد کرده و به رقم 219 هزار و 756 واحد رسید.

معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران امروز بیش از 7.4 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی، در قالب یک میلیون و 46 هزار معامله و به ارزش 6 هزار و 372 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس ایران نیز به بیش از 3598 هزار میلیارد تومان رسید که در مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران در روز جاری به بیش از 9.96 هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر این مقدار از پول صرف نقدینگی در گردش برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی شود، رونق قابل توجهی در شرکت‌های بورسی ایجاد می‌کند.

برخی کارشناسان معتقدند، عمده رونق بورس به خاطر افزایش نرخ ارز و تعدیل دارایی‌های شرکت‌ها و نیز حضور دلالان در بازار سرمایه است و عملا به رونق تولید کمک قابل توجهی نمی‌کند.

از طرفی دولت قصد دارد سهام عمده خود در 18 شرکت دولتی از طریق بورس و به روش واحدهای قابل معامله صندوق‌های بورسی موسوم به ETF به عامه مردم و با تخفیف‌های 20 تا 25 درصدی ارائه کند تا قدری از نقدینگی سرگردان در جامعه را جذب کند و از طرفی مردم را در شرکت‌های مختلف سهامدار کرده و عدالت اجتماعی تا حدی تامین شود.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی در بورس تهران 4109 واحد رشد کرده و به رقم 166 هزار و 88 واحد رسید.

همچنین شاخص قیمت با معیار هم وزن 2833 واحد افزایش یافته و به رقم 146 هزار و 162 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 19 هزار و 241 واحد به رقم 799 هزار و 443 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 12 هزار و 269 واحد به رقم 438 هزار و 557 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی و عمده در آن انجام می‌شود با افزایش 26 هزار و 661 واحد به رقم یک میلیون و 332 هزار و 183 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی در رشد شاخص کل بازار مؤثر بودند که مهمترین این نمادها شامل فولاد مبارکه، ملی‌مس، گل‌گهر، هلدینگ تاپیکو، سرمایه‌گذاری غدیر، گروه مپنا و گسترش نفت و گاز پارسیان بودند.

همچنین نمادهای پربیننده مورد علاقه معامله‌گران شامل بانک ملت، بانک تجارت، به قیمت 940 ریال، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری خوارزمی، گلوکوزان،‌توسعه ساختمان و ملی مس ایران بودند.

در فرابورس ایران نیز امروز در پایان معاملات شاخص کل 190 واحد رشد کرده و به رقم 7 هزار و 961 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 501 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران فرابورس ایران امروز بیش از 2.8 میلیارد سهام حق تقدم واوراق مالی در قالب 606 هزار نوبت معامله وبه ارزش 3 هزار و 598 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای میدکو، سواتامین، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، اعتباری ملل و نیروی برق دماوند همگی در تقویت شاخص کل فرابورس اثر گذار بودند و نمادهای ذوب‌آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، توسعه مولد نیروگاهی جهرم و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، فرابورس ایران، سمگا و مادیران بودند.

در جریان معاملات امروز با پیام ناظر بازار برخی نمادها مانند کشت و صنعت پیاذر، نفت بهران، قند اصفهان، متوقف شدند.

نماد پاستوریزه پاک بازگشایی، نماد لوتوس پارسیان متوقف، نماد سرمایه‌گذاری آتیه دماوند بازگشایی شد.

 

آخرین وضعیت مرزهای اقتصادی کشور

سید روح الله لطیفی گفت: وضعیت تجارت خارجی ایران با کشور عراق از طریق مرزهای اقلیم کردستان (مرزهای باشماق وپرویز خان) برقرار است. البته برخی مرزهای زمینی وبا اهمیت مانند مرز مهران هنوز بازگشایی نشده است که به نظر میرسد  بر اساس تصمیم دولت عراق به دلیل برخی نگرانی ها ی مرتبط با شیوع ویروس کرونا این تصمیم تا پایان فروردین ماه ادامه دارخواهد بود و امیدواریم از ابتدای اردیبهشت همه مرزهای عراق بازگشایی شود. 

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: تجارت و تبادل کالا با ترکیه ازمسیر ریلی گمرک رازی برقرار است و به زودی نیز بازارچه مرزی ساری سو فعال می شود ورایزنی ها برای بازگشایی مرز بازرگان و ازسرگیری صادرات به صورت زمینی در بالاترین سطح در حال انجام است. تجارت خارجی ایران با روسیه از مسیر دریایی ،ریلی و جاده ای ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: وضعیت مرزهای تجاری ایران با ارمنستان به شرایط مطلوب نزدیک می شود  و فعالیت در مرز نوردوز از هفته گذشته آغاز شده است و نسبت به یک ماه گذشته تغییر محسوسی را شاهد بودیم. ضمن آنکه مسیر ترانزیتی کالاهای ارمنستان به کردستان عراق از طریق مرز باشماق در مریوان مجددا فعال شده است.

لطیفی اشاره کرد که فعالیت بازرگانی و تجاری ایران و آذر بایجان از طریق زمینی، ریلی و دریایی برقرار است. ضمن آنکه ترانزیت کالاهای صادراتی ایران به روسیه نیز با تشریفات خاصی در جریان است.

لطیفی در مورد وضعیت مرزی ایران با ترکمنستان گفت: علی رغم صادرات 81 واگن کالا از نیمه اسفند ماه سال گذشته از طریق مرز لطف آباد وفعالیت نسبی خط ریلی در سرخس ، مرزهای زمینی ایران با ترکمنستان همچنان بسته است و فعالیت تجاری محدود است .

وی با بیان اینکه وضعیت عادی تجارت بین ایران و افغانستان ادامه داد: مرزهای ماهیرود ، میلک ودوغارون فعال هستند وتجارت ایران وافغانستان  علی رغم برخی مشکلات در مرز ماهیرود به دلیل هجوم گسترده ملخ در جریان است .البته در مرز دوغارون در حوزه مسافری ، صرفا خروج مسافر صورت می گیرد .

وی افزود: تجارت کشور با امارات متحده عربی و قطر از طریق شناورهای تجاری کانتینری بزرگ یا فلزی یخچالدار برقرار است. ضمن آنکه خط کشتیرانی از مبدا بندرعباس نیز فعالیت تجاری ایران و عمان را به صورت مستقیم برای انتقال مواد غذایی، میوه و سبزیجات راه اندازی شده است.

لطیفی در پایان گفت: بنادر جنوبی کشور شامل، بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی، شهید باهنر، چابهار، خارک، دیر، پارس جنوبی، کنگان، بوشهر، قشم وکیش با حداکثر توان خود فعال هستند وسیر تجارت خارجی کشور از این طریق در جریان است.

 

خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن غیرقانونی است

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیر قانونی است و ثبت نام در سامانه به معنای عضویت یا تخصیص واحد نیست و چه بسا پس از بررسی شرایط قانونی فرد ثبت‌نام کننده غیر واجد شرایط تشخیص داده شود و به این ترتیب مدارک آن از جمله کد رهگیری و ... فاقد هر گونه ارزش است. بنابراین، خرید و فروش آن فقط باعث از بین رفتن سرمایه خریدار است.

امتیاز این قبیل افراد باطل می‌شود، همچنین واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر تحت هر یک از عناوین حقوقی، غیرمعتبر و ممنوع است و بر اساس مقررات پیگرد قانونی دارد.

در صورت مبادرت به واگذاری امتیاز به غیر، علاوه بر اقدام قانونی علیه افراد متخلف، امتیاز آن‌ها باطل و افراد خریدار نیز از هیچ حقوقی بهره‌مند نخواهند شد. برگه پرینت ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیر قانونی است.»

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات