۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۴۸۵۳۶

«هادی‌نامه» ارج نامه‌ای به احترام یاد سید هادی خسروشاهی

«هادی‌نامه» ارج نامه‌ای به احترام یاد سید هادی خسروشاهی
رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه این دانشگاه برای درگذشت استاد سیدهادی خسروشاهی ارج‌نامه‌ای در مقام علمی و فرهنگی گردآوری کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه این دانشگاه برای درگذشت استاد سیدهادی خسروشاهی ارج‌نامه‌ای در مقام علمی و فرهنگی گردآوری کرده است. وی از این ارج‌نامه با نام «هادی‌نامه» یاد کرده است. هادی‌نامه حاوی مقالاتی است که از سوی اساتید مختلف به یاد و احترام خسروشاهی نوشته شده است. همچنین در صفحاتی از این کتاب تصاویری از مرحوم خسروشاهی به چاپ رسیده است.

مقالات این مجموعه، چند دسته است: شماری از مقالات درباره خسروشاهی است، برخی به نوعی درباره حوزه فعالیت‌های فکری و نگارشی وی، و بخشی هم مقالات پژوهشی با موضوعات مورد علاقه نویسندگان است که به احترام این شخصیت علمی و حوزوی منتشر شده است.
بسیاری از حوزوی‌ها بر این باورند که زنده‌یاد خسروشاهی نیاز به معرفی ندارد. فعالیت‌های درازدامن وی از دهه ۳۰ تاکنون، چهره‌ای شناخته شده از وی برای چندین نسل برجای گذاشته است. تنها می‌توان اشاره کرد، در حالی که بسیاری از همگنان وی در طول دهه‌های گذشته، در پست‌های سیاسی مهمی قرار گرفتند، وی عمر خود را وقف تحقیق و نگارش کرد، و آثار با ارزشی از خود برجای گذاشت. هم‌نسلان خسروشاهی تقریبا با حوزه فعالیت‌های وی آشنا هستند و می‌دانند در این زمینه‌ها، کار‌های ماندگاری کرده است. وی در زمینه نشر فعال بود و بسیاری از آنچه را نوشت، به چاپ رساند، به طوری که بر اساس آثار چاپی خسروشاهی به خوبی می‌توان با زندگی، افکار و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و خلق و خوی علمی و امانتداری ایشان آشنا شد.

رسول جعفریان که این مجموعه مقالات را گردآوری کرده در مقدمه کتاب نوشته است: «خبر بسیار ناراحت کننده بود؛ استاد سید هادی خسروشاهی صبح روز پنج شنبه، ۸ اسفند ماه ۱۳۹۸ در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت. این زمان، بیش از یک هفته بود که ایران در تب و تاب کرونا ویروس، ملتهب، وحشت زده، و در حیرت بود. در این میانه، خبر درگذشت ناگهانی استاد خسروشاهی، خبری اندوهبار، و اسباب تأسف شدید دوستان شد، به طوری که انتشار آن، موجی از ناراحتی و غم را میان همه علاقه‌مندان به ایشان پدید آورد. افزون بر آن، مشکل این بود که در این شرایط، امکان برگزاری هیچ گونه مراسمی، از تشییع و تدفین و فاتحه و طبعا ادای احترام به ایشان و خانواده محترمشان وجود نداشت.

ایشان روز دوشنبه ۱۲ اسفند در آرامستان بهشت معصومه قم، غریبانه و در حالی که تنها چند تن از نزدیکان ایشان حضور داشتند، دفن شد. با این همه، بسیاری از شخصیت‌های علمی و سیاسی جامعه، به احترام استاد، پیام‌هایی دادند که همه یا غالب آن‌ها در کانال تلگرامی متعلق به ایشان ـ که زیر نظر دوست عزیز، آقازاده ایشان، آقا سید محمود اداره می‌شود ـ درج شده است. یادداشت‌های کوتاه و بلندی هم در برخی از وبسایت‌ها و کانال‌ها انتشار یافت که همگی سودمند و از سر ارادت به مقام علمی استاد بود. ان‌شاءالله همه آن‌ها، توسط آقازاده ایشان گردآورده و منتشر خواهد شد.»

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مقاله‌ای با نام «سیمای ارتباطی استاد سید هادی خسروشاهی» به نکته درخوری اشاره کرده که خسروشاهی به جامعه مخاطب کودک و نوجوان توجه داشته و از ارتباط با نسل جوان دور نمانده است. وی می‌نویسد: «نشریه «پیام شادی» از نشریات موثر در حوزه کودک و نوجوان بود که سال‌ها نشر یافت و او سال‌ها مدیریت آن را برعهده داشت. تیراژ و گستره نفوذ این نشریه قابل توجه بود. ماهنامه پیام شادی از سال ۱۳۵۰ منتشر می‌شد و به تبلیغ آموزه‌های دینی با توجه به جنبه‌های آرمانی دین اسلام یعنی عدالت و مهربانی و... توجه داشت. برخی از مراکز، چون جامعه تعلمیات اسلامی با ۱۱۴ مدرسه مذهبی و... در انتشار آن موثر بودند. شاید این نکته قابل توجه باشد که «پیام شادی» به گونه‌ای پاسخ غیرمستقیم به مجله «پیک دانش‌آموز» بود که توسط موسسه فرانکلین به صورت هفتگی با بودجه هنگفت و رایگان در مدارس منتشر می‌شد. پیام شادی با عنوان جذاب و محتوای مفید توانست جمع خوبی از همکاران را گرد خود آورد که یکی از آنان جناب آقای محمود حکیمی بود. برخی از موسسان نشریه اظهار داشتند که تیراژ نشریه تا صدهزار نسخه بود.»

عبدالرحیم اباذری در مقاله‌ای به مساله روز در جهان پرداخته و به ویروس کرونا اشاره کرده و مقاله‌ای با نام «از وبا تا کرونا» نوشته است: «شبیه نمونه‌هایی از خرافات که در ماجرای وبا مطرح شده است، در کرونا هم، کم و بیش رخ نمایانده است. در اینجا نیز بعضی‌ها به جای این که در بیماری ویروس کرونا به طبیب حاذق و متخصص مراجعه بکنند که توصیه بزرگان دین هم همین بوده و هست، مانند لیس زدن ضریح، خلط میان شاعت و طبابت، ما شیعیان ضمن این که اعتقاد اریم امامان معصوم علیهم‌اسلام شفیع روز قیامت هستند، در عین حال معتقدیم آن‌ها در بیماری به پزشک مراجعه می‌کردند، حضرت امیر وقتی سر مبارکش با ضربه شمشیر این ملجم شکسته شد پزشک بالای سرش آوردند، خود حضرت معصومه (س) با بیماری از دنیا رفت. حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌اسلام به سبب انگوذ آغشته به سم به شهادت رسید.»

یکی دیگر از مقالات این کتاب «مکتب فلسفی تهران، آغاز گفتگوی فلسفی شرق و غرب» نام دارد که نوشته سید مصطفی میرداماد است. وی در این مقاله افزون بر نگارش مقاله‌ای در باب مکتب فلسفی تهران به سید هادی خسروشاهی نیز اشاره کرده و نوشته است: «خسروشاهی یکی از ترکان پارسی‌گویی بود که بقول حافظ شیراز بخشندگان عمرند. شیرین سخن می‌گفت و به فارسی روان معرف اسلامی را می‌نگاشت. جهانی فکر می‌کرد و جهانی می‌نوشت. به نوشته‌ها و ادبیات روز کشور‌های عربی سرک می‌کشید و مطلع بود. در دوام مجله مکتب اسلام که در زمان خود جای خالی مهمی را پر کرده بود و مورد تایید مرجعیت وقت شیعه قرار داشت، نقش عظیمی ایفا کرد.»

سید هادى خسروشاهى سال ۱۳۱۷ در تبریز چشم به جهان گشود. تاریخ سه قرن از حیات و کوشش علمى و فقهى اجداد وى، که جملگى از علماى بزرگ و فقهاى نام‌دار ایران و عراق در دوران خود بوده‌اند، این حقیقت را به خوبى روشن مى‌سازد. پدر وى، آیت‌الله سید مرتضى خسروشاهى، از علما و فقهاى بزرگ و صاحب رساله آذربایجان و تحصیل کرده نجف بوده است.

زنده‌یاد خسروشاهی تحصیلات مقدماتى را در تبریز به پایان رساند و پس از رحلت پدر در سال ۱۳۴۲، در پانزده سالگى عازم قم شد و در حوزه علمیه به تحصیل دروس سطح پرداخت. دروس فلسفه، تفسیر، فقه و اصول را در حضور اساتیدى، چون آیات عظام آیت‌الله بروجردى (به مدت چهار ماه)، امام خمینى (ره)، آیت‌الله شریعتمدارى، علامه طباطبایى و دیگر بزرگان تلمذ نمود و به دریافت اجازاتى در امور حسبیه (منوط به اذن فقها) و همچنین در مراحل علمى بالاتر (اجتهاد) و نقل حدیث از علما و مراجع بزرگ نجف، قم و مشهد نائل آمد.

تألیفات و آثار وى به زبان فارسى و عربى (افزون بر صد‌ها مقاله در نشریات اسلامى ایران و جهان اسلام) منتشر شده است. آثار وى که بیش از هشتاد جلد مى‌شود، بیش از چهل جلد آن‌ها تاکنون بار‌ها در داخل و خارج کشور چاپ شده است. علاوه بر تألیفات و ترجمه‌ها، ۱۲۰ جلد کتاب دیگر نیز با تحقیق، توضیح و یا مقدمه و اشراف ایشان در ایران، ایتالیا و مصر چاپ و منتشر شده است. از جمله این آثار عبارتند از ترجمه و تحقیق کتاب امام على (ع) صداى عدالت انسانى تألیف استاد جرج جرداق؛ جمع‌آورى، تحقیق و نشر مجموعه آثار سید جمال‌الدین حسینى (افغانى)، مجموعه حرکت‌هاى اسلامى معاصر، اسناد نهضت اسلامى ایران، مجموعه آثار استاد علامه طباطبایى.

این اندیشمند بزرگ صبح روز پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ برابر با ۳ رجب ۱۴۴۱ ق به علت کهولت سن درگذشت.

«هادی‌نامه»؛ ارج نامه مقام علمی و فرهنگی استاد سید هادی خسروشاهی در ۱۰۷۹ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و بهای ۱۵۵ هزار تومان از سوی نشر مورخ منتشر شده است. ۱۵۰ نسخه از این کتاب با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده است.
منبع: ایبنا
ارسال نظرات