۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۶۴۸۶۹۰
در کتاب «شیعیان نیجریه» مطرح شد؛

شرح مجاهدت های شیخ زکزاکی

شرح مجاهدت های شیخ زکزاکی
کتاب شیعیان نیجریه افزون بر منابع فارسی و عربی بیشتر با مراجعه به منابع لاتین و مصاحبه با طلاب نیجریه‌ای و شرکت در جلسات میزهای مخصوص مطالعه کشور نیجریه انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب شیعیان نیجریه نوشته جمعی از نویسندگان را با نظرات علمی مصطفی قاسمی روانه بازار نشر کرده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1357/1979 میلادی نغمه آرمان‌های انقلاب اسلامی به سرعت مرزهای جغرافیایی را درنوردید وبا عبور از غرب آسیا، به گوش ملت‌های مسلمان افریقایی رسید و آهنگ رشذ تشیع در کشورهای مختلف افریقا از جمله نیحریه طنین انداز شد؛ به گونه‌ای که شیعیان نیجریه بع رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی از اقلیت بسیارن محدود چندهزارنفری دز سال 1979 میلادی به چند میایون نقر در سال‌های اخیر (2018 م) تبدیل شدند.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نغمهٔ آرمان‌های انقلاب اسلامی به سرعت مرزهای جغرافیایی را در نوردید و با عبور از غرب آسیا، به گوش ملت‌های مسلمان آفریقایی رسید و آهنگ رشد تشیع در کشورهای مختلف آفریقا از جمله نیجریه طنین انداز شد؛ به گونه‌ای که شیعیان نیجریه به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی از اقلیت بسیار محدود چندهزار نفری در سال 1979 میلادی به چند میلیون نفر در سال‌های اخیر تبدیل شدند.

هنوز جهانیان معجزهٔ انقلاب اسلامی در نیجریه را باور نداشتند که در روز قدس سال 2014 میلادی ارتش نیجریه به روی تظاهرات کنندگان شیعه در زاریا آتش گشود و جمع بسیاری، از جمله سه تن از فرزندان شیخ زاکزاکی را شهید کرد. با رسانه‌ای شدن این خبر همهٔ نگاه‌ها به زاریا و جمعیت میلیونی شیعیان نیجریه دوخته شد؛ این تعداد شیعه چگونه و با چه اقدامات و تبلیغاتی در نیجریه پدید آمدند؟

رهبر شیعیان نیجریه چه شخصیتی دارد؟ اقداماتی مانند برگزاری تظاهرات روز قدس با این شکوه و گستردگی از چه آرمانی ریشه می‌گیرد؟...همه و همه پرسش‌هایی بودند که در پاسخ به آن‌ها مطالب بسیاری در منابع ژورنالیستی دنیا نگاشته شد که عمدتاً به دلیل نبود منابع و آگاهی‌های کافی ناقص بودند؛ از این رو، ضرورت مطالعه و بررسی وضعیت شیعیان نیجریه در دستور کار بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی دنیا قرار گرفت. در کشور ایران نیز، به دلیل نبود حتی یک کتاب مطالعاتی جامع و کامل دربارهٔ شیعیان نیجریه، این ضرورت بیش از پیش احساس شد. پژوهش حاضر نیز در پی این دغدغه و معرفی دقیق و همه جانبه از شیعیان نیجریه انجام گرفته است.

ساختار کتاب:

این پژوهش افزون بر مختصر منابع فارسی و عربی، بیشتر با مراجعه به منابع لاتین و همچنین مصاحبه با طلاب نیجریه‌ای و شرکت در جلسات میزهای مخصوص مطالعه کشور نیجریه انجام گرفته است. که نویسندگان مطالب این کتاب را در پنج فصل ارائه نموده‌اند که عناوین سرفصل‌ها بدین شرح است:

نگارنده در فصل اول غرب آفریقا؛ جغرافیا، تاریخ و تاریخ اسلام را بررسی کرده است.

همچنین نویسنده در فصل دوم به بررسی مطالبی همچون: کشور نیجریه، جغرافیا، جمعیت، قومیت‌ها، دین، زبان، اقتصاد و وضغیت سیاسی پرداخته است.

در فصل سوم چنین می‌خوانیم: اسلام در نیجریه، اسلام در کانم و برنو، اسلام در سرزمین هاوسا، جنبش جهادی عثمان دان فویو، اسلام در مناطق جنوبی و گروه‌های مسلمان در نیجریه.

نویسنده عناوین فصل چهارم را چنین سامان داده: تشیع در نیجریه، تشیع ارمغان مهاجران لبنانی، رونق تشیع پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جمعیت شیعه، ساختار جنبش اسلامی، سایر گروههای شیعی، برنامه‌ها و فعالیت‌های شیعیان، وضعیت اقتصادی شیعیان،، وضعیت سیاسی شیعیان و رابطه شیعیان با نیروه های اجتماعی و در فصل پنجم نیز نتیجه گیری و پیشنهادها بررسی شده است.

برشی از کتاب؛

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه

شیخ ابراهیم زکزاکی حلقه وصل انقلاب اسلامی ایران و انجمن دانشجویان مسلمان و به تبع آن توده مردم نیجریه بود.

ابراهیم زکزاکی در سال 1953 میلادی در محله کواباری در شهر زاریا به دنیا آمد. اجدادش در کنار پیشه کشاورزی، معلم قرآن و فقه بودند. زکزاکی خود را اصالتاً از مردم مغرب می‌داند و بر این باور است که نیکانش از نوادگان امام حسن مجتبی بوده‌اند.

اطلاعات زیادی از دوران کودکی و نوجوانی او در دست نیست. او قرآن را نزد پدرش فراگرفت و در ده سالگی حافظ قرآن بود. وی پس از اتمام دوره دبیرستان، برای تحصیل در رشته اقتصاد وارد دانشگاه احمد بلو شد. تحصیل در دانشگاه زمینه پیوستن او به انجمن دانشجویان مسلمان را فراهم کرد. زکزاکی به‌مرور به‌عنوان یکی از اعضای فعال شناخته، و به یکی از سران آن بدل شد و در کنار فعالیت‌های تبلیغی به مبارزه با مظاهر غیر اسلامی در دانشگاه احمد بلو در زاریا پرداخت. او به‌عنوان معاون بین‌الملل انجمن دانشجویان به کشورهای مختلف سفر و با رهبران مسلمانان دیدار گزد. زکزاکی توسط یکی از استادان خود با امام خمینی آشنا شد و در 1980 میلادی در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران دعوت شد. زکزاکی در این دیدار از امام خواست که وی را نصیحت کند و برای موفقیت در فعالیت‌هایش مشاوره دهد.

حضرت امام خمینی قرآنی به ایشان هدیه دادند و به وی می‌گویند: «شما بر اساس این کتاب عمل کنید تا موفق شوید.»

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب شیعیان نیجریه را در 216 صفحه با شمارگان 5۰۰ نسخه به قیمت 19500 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات