۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۶۴۹۹۸۱
یادداشت؛

یک شلیک با چند پیام روشن

یک شلیک با چند پیام روشن
زمانی که مقامات متوهم امریکایی عزیزترین سردار مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی را با این خیال که این ترور، کلید طلایی آن‌ها برای عبور از چالش‌های پیش روی‌شان در منطقه و بازدارنده حرکت سپاه در مسیر پیشرفت‌های فوق‌العاده این مجموعه ارزشمند انقلابی خواهد بود ترور کردند، تصور نمی‌کردند سپاه در فاصله یک هفته پس از این ترور بزدلانه، عین الاسد بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آن‌ها را در عراق هدف قرار دهد و کابوس مرگ را برای سربازان امریکایی به ارمغان آورد.
به گزارش خبرگزاري رسا، امریکایی‌ها که ۵۲ نقطه در ایران را مشخص و اعلام کرده بودند در صورت تلافی ایران در قبال ترور سردار سلیمانی هدف قرار خواهند داد، یقیناً می‌دانستند با هر اقدام نابخردانه دیگر، سربازان شجاع و سبزپوش سپاه، ۴۰۰ هدف از آن‌ها را در منطقه مورد حمله قرار خواهند داد.

اکنون که نتیجه شلیک ۱۵ موشک به عین الاسد را نظاره می‌کنیم، به‌درستی در می‌یابیم که اگر آن اقدام به موقع و سریع نبود، امروز شاید هم شاهد شلیک به ۵۲ نقطه ادعایی ترامپ به منابع و مراکز داخلی و منافع منطقه‌ای‌مان بودیم و هم فرصتی فراهم نمی‌شد جوانان سبزپوش کشورمان، ابر پروژه ارسال ماهواره نظامی به فضا را عملیاتی کنند.

امروز با هر چرخش ماهواره نور به دور زمین در ۹۰ دقیقه، ۹۰ بار مقامات امریکایی دچار سرگیجه می‌شوند و در هر ۹۰ دقیقه، ده‌ها ایده جدید برای در نوردیدن مرز‌های دانش در ذهن جوانان این مرز و بوم خلجان پیدا می‌کند، تازه حکمت آن جمله پیر خوش ضمیر جماران به مسئولان کشور را در زمانی که امریکایی‌ها به خودشان جرئت دادند و اولین ناو جنگی‌شان را به خلیج فارس وارد کردند، درک می‌کنیم. آنجا که امام راحل با شنیدن حضور امریکایی‌ها در خلیج فارس فرموده بودند، من جای شما بودم ناو آن‌ها را می‌زدم. اگر آن روز امریکایی‌ها این ضربه را خورده بودند حتماً امروز شاهد شرارت آن‌ها در منطقه نبودیم و اگر با ترور حاج قاسم باز سکوت می‌کردیم و از نسخه‌های ترس‌آلود برخی مسئولان پیروی می‌کردیم، اکنون به جای پرتاب ماهواره به فضا و حرکت آفندی، باید صرفاً تدافعی و پدافندی با دشمن وارد می‌شدیم.

در شرایط کنونی امریکایی‌ها تنها تصمیمی که می‌توانستند در قبال حرکت بزرگ سپاه در ارسال ماهواره نور به فضا بگیرند این بود که ایران را به دروغ متهم به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بکنند و بگویند پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل خواهند برد و زود هم پاسخ آن را از طرف روس‌ها گرفتند که ایران با این اقدام خود، قطعنامه‌ای را نقض نکرده، چراکه اصولاً از کلاهک هسته‌ای -که مورد اشاره این قطعنامه است- استفاده نکرده است. یا شورای امنیت ملی امریکا در حساب کاربری خود در توئیتر به اقدام اخیر سپاه پاسداران در پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی واکنش نشان داده و اعلام کند که «هیچ‌کس نباید برای حکومت ایران احساس تأسف بکند.»

این جمله، مشابه همان جمله مارک کرِک، سناتور خبیث امریکایی است که وقتی گفته بودند تحریم‌های گسترده امریکا علیه ایران، فشار به مردم ایران است، گفته بود «اشکال ندارد غذا را از دهان ایرانیان بی گناه بیرون بکشیم». دشمن فقط به‌دنبال زانو زدن ملت ایران است و هر آنچه باعث عزت، توانمندی، پیشرفت و ایستادگی ملت ایران شود، آن‌ها را عصبانی می‌کند و نوک پیکان خودشان را متوجه مردم می‌کنند.

در کنار این عصبانیت امریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی دولت‌های اروپایی از شلیک و ارسال موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی سپاه به فضا، نباید فراموش کرد که این حرکت بزرگ سپاه حاوی پیام‌های زیادی بود که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- ابر پروژه‌ای که سپاه پاسداران اولین فاز آن را با ارسال ماهواره نظامی نور ۱ انجام داد بدون شک، اوج فنّاوری فضایی در جغرافیای جهان اسلام و منطقه بود.

۲- این ماهواره و به تبع آن ماهواره‌هایی که سپاه در آینده نزدیک به فضا خواهد فرستاد، ضمن اینکه قادر است به‌صورت دقیق تحرکات نظامی و همچنین تأسیسات کشور‌ها را برای مسئولان اطلاعات نظامی ایران رصد کند، قابلیت هدایت موشک، پهپاد و سایر تجهیزات نظامی از طریق ماهواره را خواهد داشت و ایران اسلامی را به جمع کشور‌های دارای این توانمندی بومی افزوده‌است.

۳- امریکایی‌ها خوب می‌دانند کشوری که موشک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای، آن‌هم با سوخت جامد را با موفقیت شلیک می‌کند، به چه سطحی از توانمندی فنّاورانه دست یافته است. این نکته حائز اهمیت است که موشک‌های قاره‌پیمای هسته‌ای شباهت بسیاری به این نوع موشک که ماهواره نور سپاه را به فضا برده است، دارد، چرا که در مرحله اول پس از طی مسافت خاصی موشک دوم از موشک اول جدا و در مرحله بعد موشک سوم نیز از موشک دوم جدا می‌شود و ماهواره را در مدار قرار می‌دهد.

۴- نکته مهم دیگر شلیک این موشک از لانچر متحرک است که غافلگیری و ترس غربی‌ها را در پی داشته است. با توجه به اینکه پرتاب‌های گذشته از پایگاه فضایی امام خمینی در سمنان صورت می‌گرفت، مدتی است ماهواره‌های دشمن هرگونه تحرک روی این سکو را رصد می‌کردند و چه بسا با هرگونه اقدامی در این خصوص، این شلیک نیز سرنوشت همان شلیک‌هارا پیدا می‌کرد که در چهار سال اخیر شاهد شکست آن بوده‌ایم. چراکه بسیاری از کارشناسان، بخشی از آن عدم موفقیت‌ها را بی ارتباط با اقدامات دشمن نمی‌دانند.

بنابراین قدرت تحرک این لانچر‌ها توانایی شلیک سریع از هر نقطه جغرافیایی ایران را فراهم می‌کند، بدون آنکه غربی‌ها با ابزار‌های پیشرفته‌شان آن را رصد کرده و فرصت آماده شدن داشته باشند و یا بخواهند آن را قبل از شلیک نابود کنند. به ویژه اینکه در حال حاضر، استراتژی دفاعی جمهوری سلامی از تدافعی به تهاجمی و نیاز به داشتن قابلیت «ضربه اول» تغییر پیدا کند.

۵- این اقدام راهبردی سپاه در حالی که ترامپ در پی آن است پس از تحمیل برجام هسته‌ای، با خیال خام خود، برجام موشکی را بر کشورمان تحمیل کند، تیر خلاصی به امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود و آن‌ها از این پس، باید واقعیت توانمندی موشکی جمهوری اسلامی را بفهمند. این یعنی دیگر برای همیشه امریکایی‌ها حتی توان تهدید لفظی ایران را نیز نخواهند داشت و باید با واقعیات استراتژیک جدید جمهوری اسلامی کنار بیایند. چیزی که تحمل آن بی شک برای‌شان سخت خواهد بود.

۶- در نهایت باید گفت ایران به عنوان عمق استراتژیک محور مقاومت با استفاده از کمیت و کیفیت موشک‌های استراتژیکی خود، در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ بازدارنده است که همزمان می‌تواند توانایی‌های استراتژیکی و تاکتیکی خود را به بازو‌های منطقه‌ای‌اش منتقل و سیاست‌هایش را از طریق آن‌ها اعمال کند./1360/
ارسال نظرات