۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۵۰۰۲۷
استاد حوزه علمیه:

عبودیت ولایی روح ماه مبارک رمضان است

عبودیت ولایی روح ماه مبارک رمضان است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عبودیت ولایی روح ماه رمضان است، گفت: تحقق عینی و عملی اطاعت و ولایت الهی انجام مُجدانه و مستمر دستورهای الهی و در یک کلمه عبودیت است.

حجت‌الاسلام محمد اسدی، استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: خداوند در آیه 153 سوره انعام می‌فرماید: «وَ أَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَ لَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذَلِکمْ وَصَّاکمْ بِهِ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ» و تأکید می‌کند این است راه راست من؛ پس از آن پیروی کنید و از راه‌های دیگر که شما را از راه خدا پراکنده می‌سازد پیروی نکنید، این چنین خدا شما را سفارش کرده است تا اهل تقوا شوید.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) برای توضیح این آیه با دست مبارک خود خط مستقیمی بر زمین کشیدند و فرمودند: این راه مستقیم است که یکی بیش نیست. سپس خطوطی از راست و چپ آن خط ترسیم کرده و فرمودند: این‌ها راه‌هایی است که شیطان به آن دعوت می‌کند.

حجت‌الاسلام اسدی خاطرنشان کرد: تحقق عینی و عملی تبعیت و اطاعت و ولایت رهبران الهی انجام مُجدانه و مستمر دستورهای الهی و در یک کلمه عبودیت است که به تصریح مؤکَّد قرآن انسان و جامعه را به گنج تقوا می‌رساند؛ «... خُذُوا مَا آتَیْنَاکمْ بِقُوَّةٍ وَ اذْکرُوا مَا فِیهِ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ».

وی با بیان اینکه ماه رمضان فرصت ذی قیمتی برای عبودیت گستری است، اضافه کرد: در این راستا عبودیت ولایی روح ماه مبارک رمضان است؛ به این معنا که بدون ولایت عبودیت معنا ندارد.

حجت‌الاسلام اسدی اظهار کرد: پیامبر (ص) در جمعه آخر ماه شعبان و در مطلع خطبه معروف خود فرمودند: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ...»؛ یعنی ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است.

وی افزود: بر این مبنا بسیاری از علماء ماه مبارک رمضان را به سه دهه برکت، رحمت و مغفرت تقسیم کرده‌اند، البته پرواضح است که برکت و رحمت و مغفرت هر سه در تمام ایام و لیالی و لحظات ماه ضیافت الهی، ساری و جاری‌اند؛ اما در این ایام به‌صورت ویژه جاری و ساری است.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه داد: همچنین این سه مفهوم ارتباط معنایی زیبایی با هم دارند، گویا از نهر برکت الهی به شریعه رحمت خداوندی وارد شده و در دهه پایانی تن و جان را به بحر غفران الهی می‌سپاریم؛ ازاین‌رو باید با بهره‌گیری از این فرصت معنوی، برای اعتلا و ارتقای فردی و اجتماعی تلاش کنیم./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات