۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۵۰۰۷۲

نگاهی گذرا بر کتاب پیام‌های ماه مبارک رمضان

نگاهی گذرا بر کتاب پیام‌های ماه مبارک رمضان
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب پیام‌های ماه مبارک رمضان را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب پیام‌های ماه مبارک رمضان نوشته جمعی از نویسندگان را زیر نظر حجت‌الاسلام علی سعیدی شاهرودی منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در بیست بخش با عنوان‌های: رمز موفقیت مبلغان، درس‌ها و پیام‌های خطبه شعبانیه، فرصت‌های ماه رمضان، نقش معنویت و ایمان در پایداری و پیروزی‌ها، رویش و ریزش در ماه رمضان، نقش استقامت در پیروزی امت‌ها، کارکرد و پیامدهای استقامت، ویژگی‌های امت پیشتاز، نقش زنان فرهیخته در پیشبرد اهداف الهی، حضرت خدیجه(س) نماد ایمان و ولایتمداری، چرایی نرمش قهرمانانه در سیره رهبران الهی، چرایی نرمش قهرمانانه در سیره امام حسن مجتبی(ع)، ویژگی‌های و زیبایی‌های حضرت علی(ع)، علی(ع) فراتر از انسان، شب قدر، روز قدس و فلسطین (توطئه نظام سلطه در مقابل جهان اسلام) (نقش انقلاب اسلامی و نقش آن در تقابل با توطئه‌ای استکبار)، جریان شناسی نفاق، بازخوانی و نگاهی دوباره به بصیرت و بحران کاهش جمعیت و راهکارهای مقابله با آن تدوین کرده‌ است.

در مقدمه کتاب درباره هجرت و تبلیغ روحانیون و رمز موفقیت مبلغان چنین آمده است:

«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» (احزاب/39) ماه رمضان ماه هجرت است؛ هزاران روحانی از حوزه‌های علمیه هجرت می‌کنند. قرآن می‌فرماید: «وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَي اللَّهِ» (نساء/100)؛ اگر کسی برای خدا هجرت کند، «فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ»؛ اجرش با خداست! می‌فرماید پاداش «مهاجر» با خداست، و بالاتر از بهشت است. راجع به روزه می‌فرماید: «الصوم لی و أنا اجزی به»؛ روزه برای من است و جزایش زا خودم می‌دهم. بعضی عبادت‌ها را می‌فرماید: «ضِعف» دو برابر، اجر می‌دهم و یک چیزهای ده برابر، «اضعاف»، چند برابر! «فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»(انعام/160) ده برابر! تا هفتصد تا هم آمده است. ولی درباره هجرت سخن از ضعف و اضعاف، ده برابر و صد برابر و یک‌میلیون برابر نیست؛ اجرش با خداست.

ماه رمضان ماه فرصت‌هاست. فرصت‌هایی که خداوند بر اساس محبت بی‌پایانش در اختیار ما قرار داده است تا بتوانیم توشه راه سفر بی‌انتهای آخرت را تهیه کنیم؛ از این رو نگارنده در صفحه 53 درباره فرصت دریافت پاداش حتی برای اعمال غیرارادی چنین می‌نویسد:

پیامبر در خطبه شعبانیه فرمود: «نفس‌هایتان در آن ماه تسبیح و خوابتان در آن عبادت و اعمالتان در آن مقبول و دعایتان مستجاب است». معمولاً پاداش و اجر و مزد در برابر عمل ارادی و اختیاری تعلق می‌گیرد، اما اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که در ماه رمضان بر اعمال غیر اختیاری نیز پاداش دهد. در هیچ جای جهان از هیچ رهبر و مدیر و زمامدار شایسته و دلسوز و حتی از هیچ مادری مهربانی دیده نشده است که نسبت به ملت و افراد زیر دست خود و نسبت به فرزند عزیز خود چنین محبتی بورزد و خواب و خوراک و نفس زدن طبیعی آن زا عمل خیر برشمارد. تنها خدای یگانه و رحمان و رحیم است که نسبت به بندگان خود چنین مهربان است.

نگارنده در بخش دیگری از کتاب به نقش استقامت در پیروزی امت‌ها اشاره کرده و اقسام استقامت را چنین برشمرده است:

اهمیت و ضرورت استقامت، انواع استقامت، پایداری در راه ولایت، پایداری برعهد و پیمان، استقامت در تهذیب نفس، استقامت در تنگدستی، استقامت در برابر کفر و شرک و استکبار، آثار استقامت، کرامت نفس، آرامش، سلامت جسمی و قلبی، آینده نیکو، فزونی برکات الهی، یاری خداوند، همراهی خداوند، پاداش بی‌حساب، پیروزی بر دشمنان، رستگاری، جلب محبت و دوستی خداوند و دریافت درود و رحمت خداوند.

همچنین وی در توضیح آثار استقامت در صفحه 97 چنین می‌نویسد:

حضرت علی (علیه‌السلام) در خطبه قاصعه نتایج پنج‌گانه‌ای را حاصل استقامت مردم بر محور رهبری توحیدی می‌داند و در مورد پیروزی بنی‌اسرائیل با رهبری حضرت موسی می‌فرماید: «حَتَّی إِذَا رَأَی اللَّهُ سُبْحَانَهُ جِدَّ الصَّبْرِ مِنْهُمْ عَلَی الْأَذَی فِی مَحَبَّتِهِ، وَالاحْتَمالَ لِلْمَکرُوهِ مِنْ خَوْفِهِ، جَعَلَ لَهُمْ مِنْ مَضَایقِ الْبَلَاءِ فَرَجاً، فَأَبْدَلَهُمُ الْعِزَّ مَکانَ الذُّلِّ، وَالْأَمْنَ مَکانَ الْخَوْفِ، فَصَارُوا مُلُوکاً حُکاماً، وأَئِمَّةً أَعْلَاماً، وَقَدْ بَلَغَتِ الْکرَامَةُ مِنَ اللَّهِ لَهُمْ مَا لَمْ تَذْهَبِ الْآمَالُ إِلَیهِ بِهِمْ»؛

هنگامی که خداوند صبر آنان را بر آزار بر مسیر محبت خود و تحمل سختی را از ترس خود مشاهده نمود پنج امتیاز را بر آنان ارزانی داشت:

1- پیروزی بر فرعون: «جَعَلَ لَهُمْ مِنْ مَضَایقِ الْبَلَاءِ فَرَجاً»؛

2- عزت به جای ذلت: «فَأَبْدَلَهُمُ الْعِزَّ مَکانَ الذُّلِّ»؛

3- امنیت به جای خوف و ترس: «وَالْأَمْنَ مَکانَ الْخَوْفِ»؛

4- دستیابی به قدرت: «فَصَارُوا مُلُوکاً حُکاماً»؛

5- پیشوایی امت: «وأَئِمَّةً أَعْلَاماً».

آنچه در بیان امیرالمؤمنین آمده و در امت بنی‌اسرائیل تبلور پیدا نموده است اختصاص به آن زمان و امت بنی‌اسرائیل نداشته، بر دیگر امت‌ها هم ساری و جاری است.

همچنین نویسنده در بخش نهم کتاب به نقش زنان فرهیخته در پیشبرد اهداف الهی می‌پردازد و در توصیف نقش زنان در پیشبرد اهداف اسلامی چنین می‌نویسد:

امام خمینی حضور زنان شهادت‌طلب و ایثارگر در تظاهرات و ایستادگی‌های آن‌ها در برابر توپ و مسلسل را برخاسته از ایمان دانسته و به صراحت، اعلام می‌دارد که خانم‌ها از شهادت نمی‌هراسند. به تعبیر امام جرئت و شجاعت زنان ایران مانند معجزه‌ای بود. حضور گسترده زنان در واقعه هفده شهریور، میزان شهادت‌طلبی و ایثار زنان این مرز و بوم را نشان می‌دهد.

امام خمینی شهادت‌طلبی را تحول عظیم به شمار آورده، تأکید کردند که شهادت‌طلبی بالاتر از اصل مبارزه است. داشتن آرزوی شهادت از سوی زنان ایران و افتخار به شهادت مردان خویش موجب حضور فعال مردان و تقویت روحیه آن‌ها گردید. ایشان درباره ایثارگری‌های زنان در این برهه می‌فرماید: «بانوان ایرانی جانشان را، جوانانشان را، وقتشان را، وقف اسلام کردند و اسلام را به اینجا رساندند».

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب پیام‌های ماه مبارک رمضان را در ۳۸۴ صفحه و شمارگان  ۳۰۰ نسخه با قیمت ۱۳۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات