۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۵۰۱۱۴
شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان؛

درخواست رضای الهی و دوری از قهر و عذاب

درخواست رضای الهی و دوری از قهر و عذاب
آیت الله شیرازی با بیان اسباب رضایت الهی و تاکید بر عمل به آنها و نیز توصیه به دوری از علل قهر الهی، توجه به قرآن و عمل به دستوراتش را سبب جلب توفیقات الهی دانست.

آیت الله سید محمد علی شیرازی، از علمای خراسان و استاد خارج فقه و اصول حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ‌ الرّاحِمین» گفت: خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودت ای مهربانترین مهربانان.

قهر و رضای الهی

آیت الله شیرازی بیان داشت: در ابتدای دعا از خداوند درخواست رضایت خودش را داریم رسیدن به مرضی الهی را طلب می کنیم بنابراین باید به عمل نیز این خواسته را ثابت کنیم.

وی افزود: در روایات مواردی مثل استغفار کثیر، تقوا و پرهیز از گناه، صدقه و انفاق، تواضع و فروتنی و حتی ایجاد رفاه برای خانواده را نام برده اند که سبب خشنودی و رضایت پروردگار از بنده می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: و اما نشانه رضایت الهی همان پاسخی است که خداوند به حضرت موسی(ع) در جواب پرسش او داد مبنی بر اینکه از کجا بدانیم خدا از ما راضی است؟ که این در میزان الحکمه نقل شده و حضرت حق فرمود : هرگاه دیدی که عبد من به اطاعت من علاقه مند شده و از معصیت روی گردان است این علامت خشنودی من از اوست.

وی ادامه داد: پس از درخواست جلب رضایت الهی از او می خواهیم که ما را از اسباب و موجبات خشم و عذابش  دور کند! چه چیزی سبب خشم الهی می شود؟ مگر نه این است که ظلم به دیگران نادیده گرفتن یا بی احترامی به شعائر الهی  و یا تضعیف و تمسخر دین و شریعت خداوند سبب خشم و عذاب الهی می شود پس باید در کنار دعا مواظب اعمال و رفتار خویش باشیم.

رمضان بهار قرآن

آیت الله شیرازی بیان داشت: این ماه بهار قرآن است باید بیشتر به آن توجه کنیم به دستوراتش عمل کنیم خواندن قرآن زنگار دل را از بین می برد توجه ما را به خداوند بیشتر می کند خیر و برکات را نصیب و روزی ما می کند قرآئت آن با دهان روزه و توجه به آن در این ماه توفیقات انسان را افزون می کند وقتی از خدا توفیق قرائت کلامش را داریم در کنار آن باید عمل کرد تا دوام توفیق را داشته باشیم.

وی ادامه داد: قرآن خواندن آدابی نظیر با وضو بودن، حضور قلب و توجه، خشوع در برابر آن و تدبر در معانی و مفاهیم آن و رو به قبله بودن و امثالهم دارد که باید رعایت شود.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: امید است که همه درخواست امروز ما به رحمت حضرت حق مورد قبول و پذیرش قرار گیرد و توفیق بندگی ارحم الرحمین را داشته باشیم./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
احسنت عالی بود
0
0