۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۵۰۲۲۶
یادداشت؛

سپاهِ زمین و آسمان

سپاهِ زمین و آسمان
سپاه همزمان با پرتاب موشک نور یک از به نتیجه رساندن پروژه موشک ماهواره‌بر نور دو در آینده نزدیک خبر داده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت : پرتاب موشک ماهواره‌بر «نور یک» به فضا و قرار گرفتن آن در مدار زمین یک رخداد راهبردی به حساب می‌آید از این رو مقامات آمریکا با فوریت و در بلندترین سطح واکنش نشان داده و حتی مدعی شدند شورای امنیت سازمان ملل باید به عنوان نقض قطعنامه 2231 به اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد. اما درباره اهمیت آن و به‌خصوص جنبه راهبردی آن باید گفت:

1- پیش از اقدام روز چهارشنبه ایران، در دنیا ده کشور دارای چرخه کامل فن‌آوری فضایی بودند و ایران یازدهمین کشور به حساب می‌آید بنابراین واکنش دونالد ترامپ و مایک پمپئو و متهم کردن ایران، غیرمنطقی و عجیب به حساب می‌آید چرا که اگر یک اقدام توسط ده کشور دارای مشروعیت است به چه دلیل همین اقدام توسط یازدهمین کشور نامشروع تلقی می‌شود. خود این موضوع ضمن آنکه یک نقیصه برای آمریکایی‌ها به حساب می‌آید، از شکست آنان در مواجهه با جمهوری اسلامی نیز خبر می‌دهد. اقدام ایران از حیث پیام‌هایی که به همراه دارد، برای آمریکایی‌ها یک خطر به حساب می‌آید و این به آن معناست که آن ده اقدام سایر کشورها در قرار دادن ماهواره در فضا برای آمریکایی‌ها ضرر و خطر ندارد و یا راهی برای مهار آن فراروی مقامات واشنگتن وجود دارد. ماهواره ایرانی اگرچه در حال حاضر یکی از حدود 2000 ماهواره‌ای است که در مدار زمین قرار گرفته است اما چون شکستن قاعده سیطره آمریکا و چند کشور هم‌پیمان غربی آن است، اهمیت ویژه‌ای دارد و از این رو از نظر آمریکایی‌ها باید شورای امنیت سازمان ملل ورود کرده و غیرقانونی بخواند.

2- اقدام سپاه پاسداران در پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین، علامت یک موفقیت راهبردی نه فقط در بخش نظامی بلکه در بخش صنعتی و فن‌آوری‌های برتر به حساب می‌آید بر این اساس «فابیان مینتز» (Fabian mintes) استاد مرکز تحقیقاتی جیمز مارتین آمریکا می‌گوید: «موشکی که برای پرتاب ماهواره استفاده شده، نشان داد ایران در ظرفیت علمی خود تکامل یافته است. در این موشک از کیس فیبر کربن استفاده شده که فن‌آوری پیشرفته‌ای است و همین نشان می‌دهد ایران تمام ظرفیت‌های لازم را برای توسعه برد موشک‌هایش دارد. توسعه فن‌آوری موشکی ایران یکی از اهداف اساسی دفاعی و مدنی ایران است چرا که امروزه در دنیا از ماهواره به‌عنوان یک «شاه‌کلید» در توسعه خدمات‌رسانی و مدیریت بحران‌های طبیعی استفاده می‌شود و در واقع غربی‌ها با جنجال روی خطر توسعه قدرت نظامی ایران، زندگی و آینده شهروندان ایران را نشانه رفته‌اند که البته اقدام سپاه پاسداران در پرتاب موشک ماهواره‌بر نور یک نشان داد، پروژه غرب به جایی نمی‌رسد.

3- غرب و به‌ویژه آمریکایی‌ها با ریاکاری وانمود کردند که ایران با اختصاص بخش اعظم منابع خود در حوزه نظامی، مردم خود را با دشواری‌های زیاد مواجه کرده و سبب کاهش شدید سهم بخش‌های اجتماعی در بودجه سالانه شده است. این در حالی است که از یک سو خود غربی‌ها با تهدید پیاپی ایران و حتی عملیاتی کردن تهدیدات خود- که یک نمونه از آن را در ترور سپهبد شهید سلیمانی مشاهده کردیم- امنیت و حفظ آن را در اولویت ایران قرار داده‌اند و اما برخلاف کشورهای دیگر، اولویت امنیت در ایران به خرید تسلیحات خارجی منجر نمی‌شود بلکه با تولید در داخل به چرخه کار در داخل و فعال‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور رونق بخشیده و حتی امکان ارزآوری را هم برای ایران فراهم کرده است. از سوی دیگر بخش نظامی در سرجمع بودجه کشور و در مقایسه با بسیاری از بخش‌های دیگر در اولویت قرار ندارد و طی دو دهه اخیر هیچ‌گاه در اولویت نبوده است که در جای خود درباره درستی یا نادرستی آن باید بحث شود. گزارش‌هایی که در منابع خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آمده است هم دروغ بودن ادعای مقامات نادان آمریکا را برملا می‌کند.

«میتیوپتی» (Metiuepety) گزارشگر «نشنال اینترست» چند روز پیش نوشت سهم بودجه وزارت بهداشت و درمان در لایحه نهایی بودجه 1399 معادل 18 میلیارد دلار است و این دو میلیارد دلار بیشتر از معادل 12 میلیارد دلاری است که در بودجه سال جاری ایران به حوزه نظامی و دفاعی اختصاص یافته است. وی می‌افزاید بودجه دولت ایران برای مقابله با کرونا و جبران لطمه‌هایی که در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی ایران بر جای می‌گذارد، معادل 12 میلیارد دلار در سال 1399 است و این در حالی است که کل بودجه‌ای که ایران طی 7 سال و بین سال‌های 2012 تا 2018 (1391  تا 1397) که فعالیت ایران برای حل بحران منطقه‌ای در بالاترین سطح بوده، مجموعاً معادل 16 میلیارد دلار بوده است. البته باید توجه داشت که آنچه در محاسبات منابع آمریکایی می‌آید، محاسبه‌ای از نوع محاسبه آمریکایی است که در محاسبات ایرانی جایگاهی ندارد و یکی از این موارد حق مأموریت نظامیان آمریکایی و هزینه تجهیزات آنان است که ده‌ها برابر هزینه‌ای است که کشوری نظیر ایران برای عناصر مامور خود می‌پردازند. ولی به هر حال آنچه در گزارش اینترست آمده هم دروغ بودن ادعای آمریکایی‌ها را به اثبات می‌رساند.

4- اهمیت اقدام ایران در پرتاب ماهواره از یک سو به شکسته شدن سکوت علمی غرب برمی‌گردد کما اینکه دستیابی ایران به فن‌آوری هسته‌ای هم از این جنبه برای غرب غیرقابل تحمل بود. در واقع غربی‌ها، فضا را از آن خود و شرکا یا کشورهایی که به‌طور استراتژیک و غیرقابل مهار با واشنگتن مشکل ندارند، می‌دانند و ورود کشوری غیرقابل کنترل به این جرگه را یک خطر راهبردی به حساب می‌آورند و از سوی دیگر یک جنبه دیگر خطر، کیفیت اقدام ایران و پیام‌هایی که در این اقدام نهفته است، به حساب می‌آید. «جاناتان مک‌داول (Janatan Mack davell) منجم و اخترشناس آمریکایی دانشگاه‌ هاروارد با اشاره به اقدام روز چهارشنبه ایران می‌گوید قرار دادن ماهواره در مدار کار بسیار دشواری است. ابتدا باید آن را به فضا برسانید اما با این حال این اقدام آسان است، قسمت سخت ماجرا آن است که برای اینکه ماهواره در مدار بماند شما باید آن را به پهلو و به سرعت 27000 کیلومتر در ساعت تسریع کنید وگرنه ماهواره در مدار نمی‌ماند. یک نکته با اهمیت دیگر این است که اهتمام ایران به پرتاب ماهواره‌های مختلف پشتیبان، کاوشگر و اطلاعاتی به فضا نیت پوشیده‌ای نبوده است کما اینکه اقدامات حدود بیست سال اخیر ایران در پرتاب ماهواره در سال‌های 1378 (ماهواره امید)، 1390 (ماهواره نوید) و ماهواره‌بر فجر در سال 1390 بیانگر اهمیت ویژه آن برای ایران بوده است. بر این اساس غربی‌ها با جدیت تحرک ایران در این مورد را زیر نظر داشته‌اند و حتی بر اساس قرائن می‌توان گفت در مورد مکان آماده‌سازی نور یک بوهایی هم برده بودند کما اینکه یک گزارش که دو روز پیش توسط سایت «رادیو فردا» منتشر شد بیانگر آن است که پروژه «حفاظت از یوز ایرانی» که از سال 1391 از سوی آمریکا دنبال شد و با اعزام تیم‌های جاسوسی و به کار گماردن ده‌ها جاسوس ایرانی هم همراه بود، برای تخریب در فعالیت ایران صورت گرفته است نکته مهم این است که سپاه پاسداران علی‌رغم آنکه در معرض انواعی از گزارش‌های ریز ماهواره‌ای و نیز در معرض انواعی از اقدامات جاسوسی دشمن بوده، پروژه حساس نور یک را به انتها رسانده بدون آنکه اطلاعات آن در دسترس دشمن قرار گیرد.

5- اقدام سپاه در پرتاب ماهواره نور یک، همه اقدامات تکنولوژیکی حساس سپاه وبه‌طور کلی جمهوری اسلامی نیست کما اینکه سپاه همزمان با پرتاب موشک نور یک از به نتیجه رساندن پروژه موشک ماهواره‌بر نور دو در آینده نزدیک خبر داده است. این آن چیزی است که غرب را به‌شدت نگران می‌کند و به موازات آن سبب خوشحالی شدید امت اسلامی می‌گردد.

جهان اسلام از دو سو از این پدیده خوشحال خواهد بود. از یک سو عبور از مرزهای علمی غرب و رقابت‌ با آن در حوزه‌های حساس مثل صنعت فضایی غرور و امید فروخفته مسلمانان را بعد از حدود 200 سال به هیجان در می‌آورد و از سوی دیگر جهان اسلام می‌داند که ایران برخلاف غرب، دستاوردهای خود را با مسلمانان به اشتراک می‌گذارد و این سبب اقتدار توأمان جمهوری اسلامی و ملل مسلمان می‌گردد. این موضوع وحشتناک‌ترین رویداد برای غرب به حساب می‌آید چراکه در متن آن پایان سیطره تمدن غرب نهفته است و از این رو عجیب نبود که در پیام سردار سلامی فرمانده محترم کل سپاه خطاب به فرمانده معظم کل قوا از اقدام سپاه به یک اقدام تمدن‌ساز تعبیر گردید.

این در حالی است که آمریکایی‌ها همواره از این موضوع سخن گفته‌اند که تجربه جمهوری اسلامی حتی برای ملت ایران نیز گوارا نیست و در همین روزها هم دونالد ترامپ وعده داد که ایرانیان را آزاد خواهد کرد! در واقع اقدام موفق سپاه پاسداران در قرار دادن ماهواره در مدار زمین نشان داد حرکت ایران نه تنها تحت تاثیر تحریم‌ها متوقف نگردیده بلکه جنبه الگویی ایران نیز کماکان در معرض تماشای جهانیان قرار دارد. اقدام علمی پیچیده سپاه که ترکیب سوخت جامد با سوخت مایع و استفاده از آن در ساخت موشک ماهواره‌بر جلوه آن است ثابت کرد سطح راهبردی نظامی سپاه پاسداران سطح ارتش‌های ردیف اول است و این در حالی است که سال گذشته، آمریکا با قرار دادن سپاه در لیست تروریزم تلاش کرد آن را در حد یک گروه شبه‌نظامی تنزل دهد. بر این اساس به سربازان دلاور و مجاهد سپاه پاسداران دست‌مریزاد می‌گوییم. خدا قوت./1360/

منبع: کیهان
ارسال نظرات