۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۵۰۲۳۰
احکام ماه رمضان؛

چه زمانی باید نیت روزه کرد؟

چه زمانی باید نیت روزه کرد؟
نیت، پایه هر عبادتی شمرده می‌شود و از جهت شرعی فردی که تکالیف واجب خویش را بدون نیت عبادی انجام دهد، عبادات او مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، نیت، پایه هر عبادتی شمرده می‌شود و از جهت شرعی فردی که تکالیف واجب خویش را بدون نیت عبادی انجام دهد، عبادات او مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد. از دیگر سو بر اساس متون روایی ثمره اعمال بسته به نیات افراد است از این رو مؤمنان را دعوت به نیت پاک و خالص کرده‌اند.

روزه ماه مبارک رمضان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ از این جهت وقتی از احکام شرعی این ماه شریف صحبت می‌شود، اولین باب فقهی مربوط به "نیت" است. اما جهت آشنایی با احکام رایج در نیت ماه مبارک رمضان، بر اساس رساله رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله مکارم شیرازی به آن می‌پردازیم.

لازم به ذکر است عدم ترتیب در شماره‌های مسائل شرعی به دلیل گزیده‌نویسی احکام بود.

رهبر معظم انقلاب:
١٥٥� لازم نیست انسان نیت روزه را از قلب خود بگذراند یا مثلا بگوید فردا را روزه مى‌‏گیرم بلکه همین قدر که براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب کارى که روزه را باطل مى‌‏کند انجام ندهد، کافى است و براى آن که یقین کند تمام این مدت را روزه بوده، باید مقدارى پیش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام کارى که روزه را باطل مى‏‌کند خوددارى کند.

١٥٥١ انسان مى‏‌تواند در هر شب از ماه رمضان براى روزه فرداى آن نیت کند. بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید.

١٥٥٢ از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح، هر وقت نیت روزه فردا را بکند اشکال ندارد.

١٥٥٤ کسى که پیش از اذان صبح بدون نیت روزه خوابیده است، اگر پیش از ظهر بیدار شود و نیت کند، روزه او صحیح است چه روزه او واجب باشد چه مستحب، و اگر بعد از ظهر بیدار شود، نمى‏‌تواند نیت روزه واجب نماید.

١٥٦١ اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است و پیش از ظهر ملتفت‏شود،چنانچه کارى که روزه را باطل مى‏‌کند انجام نداده باشد، باید نیت کند و روزه او صحیح است و اگر کارى که روزه را باطل مى‏‌کند انجام داده باشد، یا بعداز ظهر ملتفت‏ شود که ماه رمضان است، روزه او باطل است ولى باید تا مغرب کارى که روزه را باطل مى‏‌کند انجام ندهد و بعد از رمضان هم روزه آن روز را قضا نماید.

١٥٦٧ اگر مریض پیش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت کارى که روزه را باطل مى‏‌کند انجام نداده باشد، باید نیت روزه کند و آن روز را روزه بگیرد و چنانچه بعد از ظهر خوب شود، روزه آن روزه بر او واجب نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

مسئله شماره:1550

لازم نیست انسان نیت روزه را از قلب خود بگذراند یا مثلاً بگوید فردا راروزه می‌گیرم بلکه همین قدر که بنا داشته باشد، برای انجام فرمان خداوند... برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تامغرب کاری که روزه را باطل می‌کند انجام ندهد، کافی است و برای آن که یقین کندتمام این مدت را روزه بوده، باید مقداری پیش از اذان صبح و مقداری هم بعد ازمغرب از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری کند.

مسئله شماره:1551

انسان می‌تواند در هر شب از ماه رمضان برا روزه فردای آن نیت کند بهتر است که شب اول ما هم نیت روزه همه ماه را بنماید.

مسئله شماره:1552

از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح، هر وقت نیت روزه فردا را بکنداشکال ندارد.

مسئله شماره:1553

وقت نیت روزه مستحبی از اول شب است تا موقعی که به اندازه نیت کردن به مغرب وقت مانده باشد که اگر تا این وقت کاری که روزه را باطل می کندانجام نداده باشد و نیت روزه مستحبی کند، روزه او صحیح است .

مسئله شماره:1554

 اگر در ماه رمضان نیت را فراموش کند، چنانچه تا قبل از اذان ظهریادش بیاید و فورا نیت کند، و کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام نداده باشدروزه اش صحیح است ، اما اگر بعد از ظهر نیت کند، صحیح نیست . کسی که پیش از اذان صبح بدون نیت روزه خوابیده است ، اگر پیش از ظهر بیدار شود و نیت کند، روزه او صحیح است چه روزه او واجب باشد چه مستحب ، و اگر بعد از ظهر بیدار شود، نمی تواند نیت روزه واجب نماید./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات