۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۵۰۲۵۶
جلسه سوم تفسیر سوره مائده؛

متعهد بودن جامعه دینی با توجه به آیات قرآن

متعهد بودن جامعه دینی با توجه به آیات قرآن
آیت الله علم الهدی با اشاره به سند قرآنی متعهد بودن جامعه دینی، گفت: هر چه را به اسلام و دین نسبت می دهیم نه تنها باید مستدل باشد بلکه مستند هم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی، گفت: جامعه اومانیستی، جامعه ای آزاد است اما جامعه دینی متعهد است و در ارتباط اجتماعی متعهدانه رفتار می کند.

وی با اشاره به سند قرآنی متعهد بودن جامعه دینی، اظهار کرد: در مقام تحلیل وقتی هر چه را به اسلام و دین نسبت می دهیم نه تنها باید مستدل باشد بلکه مستند باشد، وحی مبدا پیدایش دین است و اگر سندی از طرف خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ارائه نشود، نمی توان به دین نسبت داد.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: خداوند در دو سوره یاسین و مائده به متعهد بودن جامعه دینی اشاره کرده است که در سوره یاسین می فرماید: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»(60) و «وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»(61) و در سوره بقره  نیز می فرماید: «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکمْ» همچنین خداوند در سوره مائده مجموعه ای از پیمان هایی که با خدا بسته شده است را در غالب احکام الهی بیان می فرماید.

امام جمعه مشهد افزود: خداوند در آیه 60 و 61 سوره یاسین کل نژاد آدم را مورد خطاب قرار می دهد و پیمانی اشاره دارد که انسان خدا را بپرستد و از شیطان پیروی نکند و به این امر تأکید دارد که آدم در همه ابعاد زندگی باید متعهدانه باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 40 سوره بقره، گفت: خداوند در این آیه می فرماید: «به عهد خود وفا کنید تا من هم به عهد خود وفا کنم»، این آیه نشان می دهد که پیمان در جامعه دینی دو طرفه است، این پیمان به نفع بندگان است و وقتی خداوند به پیمان خود عمل می کند که بندگان به عهد و پیمان خود وفا کند، امام صادق(ع) در روایتی در این خصوص می فرماید: «خداوند در قرآن با آدم پیمان بسته است که از شیطان پیروی نکند و از خدا پیروی کند حال کسی که به عهد خود با خداوند عمل نکند، نمی تواند بخواهد که خدا به عهد خود وفا کرده و آن چه را که او می خواهد به او عطا کند و این علت مستجاب نشدن بسیاری از دعاها است.»

وی افزود: ما در درجه اول با خدا تعهد داریم، اگر انسان در مسائل اجتماعی دارای عهد و پیمان و مسؤولیتی است چون در برابر خدا تعهدی دارد پس در برابر مردم هم متعهد است و این که تأکید می شود در جامعه دینی به عدل و انصاف با مردم رفتار کند چون پیمان با خدا بسته است.

آیت الله علم الهدی با بیان این که پیمان های اجتماعی به عنوان جامعه متعهد وابسته به پیمان الهی است، گفت: احکام شرعی موارد تعهد به پروردگار و ماده های پیمانی انسان های متعهد در جامعه دینی است و این پیمان ها چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی به صورت احکام الهی در سوره مائده بیان شده است.

نماینده خبرگان رهبری ابراز کرد: خداوند احکام الهی را در سوره مائده در چهار قسمت بیان کرده است که قسمت اول از آیه یک تا 11 است و مجموعه ای از احکام زندگی و پیمان ها در مدیریت و ارتباطات اجتماعی بیان شده است.

وی بیان داشت: خداوند در آیه یک و دو سوره مائده به مناسک حج اشاره کرده است، مناسک حج پیمان با خدا است و ارتباطی بین خلق و خدا با قصد قربت و به صورت جمعی در بندگی خدا ایجاد می شود، آیه 3 و 4 احکام خوراکی ها هستند، آیه 5 در مورد انتخاب همسر است چون هسته های اجتماعی از هسته های کوچک خانواده تشکیل می شود و انتخاب همسر در خانواده حرف اول را می زند.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: آیه 6 احکام طهارت و پاکیزگی و نقش طهارت در زندگی انسان ها را بیان می کند، خدا عهد بسته است که در زندگی خود پاک و طاهر باشیم و پاک زندگی کنیم تا جامعه ای پاک ایجاد شود، آیه 7 و 8 درباره ارتباط اجتماعی از نظر اجرای عدالت و انصاف در مردم و جامعه دینی است که در ارتباط با جامعه دینی انسان ها به این پیمان متعهد باشند و عدالت را رعایت کنند و آیه 9 تا 11 نیز درباره نتیجه عمل کردن به پیمان های الهی در عرصه زندگی است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات