۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۵۰۴۱۴
نماینده ولی‌فقیه در گیلان:

«ربا» مسیر رشد و پیشرفت جامعه را متوقف می‌کند

«ربا» مسیر رشد و پیشرفت جامعه را متوقف می‌کند
نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان گفت: طبق دین مبین اسلام ربا حرام است زیرا جامعه را از پیشرفت و شکوفایی بازمی‌دارد در حالیکه پول و سرمایه باید موجب رشد جامعه شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی امروز همزمان با چهارمین روز ماه مبارک رمضان در جمع خبرنگاران با اشاره به تفسیر آیه‌های 10 و 11 سوره حدید قرآن کریم اظهار داشت: یکی از عوامل به آرامش رسیدن انسان توجه به این موضوع است که بداند خداوند همواره او را می‌بیند و در کارهای خیر از بقیه انسان‌ها شتاب بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه طبق آیات قرآن پیشگامان در امور خیر با کسانی که دیرتر این کار را انجام می‌دهند یکسان نیستند گفت: طبق آیه 11 سوره حدید خداوند برای کسانی که به نیازمندان کمک می‌کنند پاداشی بزرگ و ارزشمند در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه همان قرض نیکویی است که انسان باید آن را به صاحب آن مال برگرداند خاطرنشان کرد: قرض به‌معنای جدا کردن بخشی از اموال است و مقراض وسیله بریدن و قراضه نیز به مالی گفته می‌شود که از بدنه جدا شده است.

امام جمعه رشت به تعریف امام خمینی(ره) درباره قراض یا مضاربه اشاره کرد و بیان داشت: مضاربه قراردادی بین دو نفر است که در آن دو شخص با یکدیگر تجارت می‌کنند و اگر سودی از این طریق به‌دست آورند به هر دوی آنها تعلق دارد.

وی با تأکید بر اینکه مسلمان باید در معاملات تجاری تابع شرع و قوانین دینی باشند گفت: طبق دین مبین اسلام ربا حرام است زیرا جامعه را از پیشرفت و شکوفایی بازمی‌دارد در حالیکه پول و سرمایه باید موجب رشد جامعه شود.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان رباخواران را کسانی دانست که با خداوند به جنگ برمی‌خیزند و خاطرنشان کرد: مسلمانان در معاملات تجاری خود باید به کتاب‌هایی که فقهای دینی در این باره نوشته‌اند مراجعه کنند تا راه درست برای آنها نمایان شود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی معنای بضاعت را مورد توجه و اشاره قرار داد و عنوان کرد: طبق تعریف امام خمینی(ره) اگر شخصی پول و سرمایه دارد و آن را به شخصی که قصد تجارت دارد بدهد هر مقدار سودی که شخص در تجارت خود کسب کرده را باید برگرداند و در مقابل دستمزد دریافت کند./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات