۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۵۰۴۲۱

تفاوت پرتاب ماهواره‌ای اخیر ایران با پرتابهای قبلی از دید اندیشکده اروپایی

تفاوت پرتاب ماهواره‌ای اخیر ایران با پرتابهای قبلی از دید اندیشکده اروپایی
یک سازمان اروپایی در گزارشی به بررسی نقاط قوت پرتاب ماهواره‌ای اخیر ایران پرداخت و مدعی شد این موفقیت مسیر تهران به سمت موشک بالستیک قاره‌پیما را هموار می‌کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، «شبکه رهبری اروپا» (ای‌اِل‌اِن) که یک سازمان غیردولتی مستقل مستقر در لندن است در گزارشی با عنوان «آیا جاه‌طلبی‌های فضایی ایران دور جدید نگران‌کننده‌ای را در پیش گرفته است؟» به بررسی ویژگی‌های پرتاب اخیر ماهواره ایرانی نور پرداخت و آن را پیشرفت قابل‌توجهی در برنامه فضایی ایران توصیف کرد.

در این گزارش آمده است: ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت) ایران نخستین ماهواره نظامی خود را با نام «نور» با ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای «قاصد» با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد. 

در ادامه ادعا شده است: اولین نشانۀ تفاوت این پرتاب با پرتابهای قبلی، انجام آن به دست سپاه بود زیرا به طور معمول پرتاب ماهواره در ایران توسط آژانس فضایی ایران با همکاری وزارت دفاع انجام می‌شود. این تغییر حتی مکان پرتاب را هم شامل می‌شد. قاصد اولین ماهواره‌بری بود که خارج از محیط پایانه فضایی امام خمینی (ره) و در مجموعه توسعه و پرتاب موشک در شاهرود پرتاب شد. نکته دیگر این که نقش سپاه در این اقدام تنها پرتاب ماهواره نبود، بلکه در توسعه موتور مرحله دوم قاصد و خود ماهواره نور نیز مشارکت داشته است.

ویژگیهای پیشرفته قاصد از زبان این اندیشکده اروپایی این‌طور شرح داده شده است:  قاصد یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که در مرحله اول از موشک سوخت مایع «قدر»، موتور سوخت جامد سلمان در مرحله دوم و از یک موتور ناشناخته کوچک در مرحله سوم استفاده می‌کند. موتور مرحله اول قاصد نسخه بهبودیافته «شهاب ۳» است که قبلا هم به عنوان پایه ماهواره‌بر «سفیر» از آن استفاده شده بود. نوآوری به کار رفته در قاصد به موتور مرحله دوم یعنی موتور سوخت جامد سلمان برمی‌گردد. در ساخت این موتور که در ماه فوریه برای اولین بار از آن رونمایی شد، از یک سری فناوری‌های پیشرفته مثل سوخت جامد، نازل چرخان برای کنترل پرواز و یک پوشش فیبر کربن سبک استفاده شده که با توجه به ابعاد کوچک و کارایی محدود این موتور، برای استفاده در ماهواره‌بر بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. 

به اذعان این اندیشکده، ایران پیشرفتهای زیادی در زمینه فناوری سوخت جامد داشته و استفاده از فناوری پیشرانه جامد نشان‌دهنده تغییر قابل‌توجهی در برنامه فضایی معمول ایران است که تا پیش از این بیشتر بر پایه فناوری سوخت مایع که نسبتا قدیمی است متکی بود.

بنابر این مطلب، تفاوت عمده دیگر این پرتاب با نمونه‌های قبلی، خود عمل پرتاب بود. پرتاب‌های قبلی ایران از زیرساختهای ثابت انجام می‌شد و مراحل آماده‌سازی آن روزها طول می‌کشید که باعث مکان‌یابی آنها و گزارشهای محلی و گاهی دست‌یابی سازمانهای اطلاعاتی غرب به اطلاعات آنها می‌شد. اما قاصد از پرتابگری متحرک پرتاب شد و پیش از پرتاب، هیچ گزارشی درباره این پرتاب مخابره نشده بود. 

این سازمان اروپایی همچنین در پایان و همسو با واکنش آمریکا و کشورهای اروپایی به این پرتاب، ویژگی‌های مذکور را نشان‌دهنده تمایل ایران برای دنبال کردن اهداف غیرنظامی توصیف کرده و مدعی شده تهران با انجام چنین اقداماتی به دنبال امتیازگیری از غرب است./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات