۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۵۰۴۲۴
یادداشت؛

تب تند بی‌مسئولیتی در ورزش!

تب تند بی‌مسئولیتی در ورزش!
نتخاب یک مدیر یا رئیس برای سپردن وظایف مهم یکی از سخت‌ترین کار‌ها به شمار می‌رود، چراکه به هر کسی نمی‌توان اعتماد کرد و هر فردی شایستگی برعهده گرفتن مسئولیت‌های خطیر را ندارد.
به گزارش خبرگزاري رسا، انتخاب یک مدیر یا رئیس برای سپردن وظایف مهم یکی از سخت‌ترین کار‌ها به شمار می‌رود، چراکه به هر کسی نمی‌توان اعتماد کرد و هر فردی شایستگی برعهده گرفتن مسئولیت‌های خطیر را ندارد. متأسفانه این پروسه در ورزش ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود و معمولاً علت انتخاب مدیران به میزان آشنایی قبلی از آن فرد برمی‌گردد، نه میزان شایستگی و صلاحیتش. اینگونه است که پس از بروز یک مشکل یا چالش، نه مدیران فعلی پاسخگو هستند و نه مدیران سابق!

اخیراً مبلغی قابل توجه در یکی از فدراسیون‌های ورزشی مفقود شده و هیچ‌کس از سرنوشت این مبلغ اطلاعی ندارد. مسابقه بین‌المللی این رشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشده و در این بین ۵۰۰ میلیون تومان واریزی وزارت ورزش هم در حساب فدراسیون وجود ندارد. البته فدراسیون مورد نظر دستخوش تغییرات مدیریتی شده و همین تغییرات بهانه خوبی است برای اینکه همه از زیر بار مسئولیت فرار کنند. سرپرست دبیری فدراسیون مدعی شده کنکاش در مورد پول مفقود شده وظیفه آن‌ها نیست و نهاد‌های ذی‌ربط باید به آن رسیدگی کنند و رئیس قبلی فدراسیون هم در جواب گفته که شاید درست نباشد واکنشی به این موضوع داشته باشد!

با خواندن همین دو جمله می‌توان به سوءمدیریت‌های موجود در ورزش پی برد. در این اوضاع بی‌پولی آقایان به جای آنکه به فکر استفاده بهینه از منابع مالی باشند، ترجیح می‌دهند با شانه خالی کردن از مسئولیت سروته قضیه را هم بیاورند. آقایان فراموش نکنند که فدراسیون متبوع‌شان همچنان به فدراسیون جهانی بدهکار است و مبلغ بدهی نیز باید به دلار پرداخت شود. در این شرایط واقعاً چطور می‌توان از کنار نیم میلیارد تومان پرداخت شده به سادگی گذشت؟! رشته‌های مختلف این روز‌ها برای گرفتن بودجه و وصول مطالبات خود به هر دری می‌زنند، اما به نظر می‌رسد گم شدن نیم میلیارد برای بعضی‌ها مهم نیست. درست است که نهاد‌های ذی‌ربط در اینگونه موارد وارد عمل می‌شوند، اما این دلیل نمی‌شود که فرد مسئول پیگیر مسئله نشود. از طرفی اولین کسی که باید پاسخگوی ابهام به وجود آمده باشد رئیس قبلی فدراسیون است و واقعاً عجیب است که رئیس قبلی اصلاً دلش نمی‌خواهد در این مورد صحبت کند و به اظهارات مدیران فعلی واکنش نشان دهد!

موضوع پیش آمده در مقایسه با سایر رشته‌ها تازه یکی از پیش پا افتاده‌ترین چالش‌ها به شمار می‌رود. کم‌اهمیت جلوه دادن اتفاقات حاشیه‌ای از جمله راهکار‌هایی است که در این سال‌ها مدیران ورزش بسیار بر آن تکیه کرده‌اند و اتفاقاً به اهداف‌شان هم رسیده‌اند. مسئولان رشته‌ها و باشگاه‌های مختلف هر زمانی که توجیحی برای عملکرد ناموفق‌شان پیدا نکنند هدر رفتن بودجه دولتی را ناچیز و کم‌اهمیت نشان می‌دهند و بهانه‌های زیادی برای ناکامی‌های‌شان می‌تراشند. وقتی رئیس یک فدراسیون حاضر نیست در خصوص بخشی از بودجه واریز شده، توضیح بدهد و مدارک مستند ارائه کند وزارت ورزش باید هرچه سریع‌تر به قضیه ورود کند و تا روشن شدن ماجرا کوتاه نیاید. عدم بررسی عملکرد مدیران و موشکافی اتفاقات رخ داده همواره راه درویی بوده برای عاشقان ریاست.
 
افراد زیادی هستند که مدعی مدیریت حرفه‌ای در ورزش هستند و برای رسیدن به اهداف‌شان از هر تریبونی برای مطرح شدن استفاده می‌کنند، ولی پس از شکست برنامه‌های‌شان، رقم خوردن یک ناکامی یا عیان شدن اتفاقات پشت پرده، به‌طور کلی از پذیرفتن هرگونه مسئولیتی فرار می‌کنند و تقصیرات را به گردن دیگران می‌اندازند. رؤسای فدراسیون‌ها و مدیران ورزشی باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و بدون شک این وظیفه وزارت ورزش است که به عنوان متولی اصلی مو را از ماست بیرون بکشد و اجازه حیف و میل بیت‌المال را ندهد. در این بین از نهاد‌های نظارتی انتظار می‌رود عملکرد منفعلانه وزارتخانه در اینگونه موارد را جبران و با پیگیری اتفاقات پشت پرده و ابهامات مالی تکلیف را روشن کنند./1360/
ارسال نظرات