۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۵۰۴۴۲

پشت پای شیخ نشین‌ها به بن سلمان!

پشت پای شیخ نشین‌ها به بن سلمان!
اعلام خودمختاری شورای انتقالی در جنوب یمن آتش اختلاف را میان اشغالگران یمن شعله ور کرده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، ایستادگی مردم یمن در برابر اشغالگران و متجاوزان به خاک این کشور ادامه دارد. نیرو‌های وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن، اخیرا در جنوب این کشور اعلام خودمختاری کرده و تحرکات نظامی خود را در عدن آغاز کرده‌اند. دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد، این اقدام را کودتای ابوظبی علیه ریاض دانسته و آن را محکوم کرده‌اند. این در حالی‌است که ملت یمن، خواستار خروج همزمان ابوظبی و ریاض از خاک خود هستند. منازعات سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن، به‌خصوص مناطق جنوبی این کشور به نقطه اوج خود رسیده است. اگرچه این منازعه طی دو سال اخیر، کم و بیش ادامه داشته، اما نقطه آشکارساز این منازعه را باید در اقدام اخیر شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) در اعلام خودمختاری در مناطق جنوبی جست‌وجو کرد.

اقدام شورای انتقالی جنوب، کودتایی علیه دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان) است. درگیری مسلحانه میان این دو، طی سه سال گذشته ادامه داشته است. هیأت رئیسه شورای انتقالی جنوب در سال ۲۰۱۷ تشکیل شد. ریاست این شورا را عیدروس الزبیدی به عهده دارد که از استانداران دولت سابق یمن بوده است. فرماندهی شورای انتقالی جنوب را ۲۶ نفر از جمله هانی‌بن‌بریک دارد؛ که به عنوان نایب رئیس شورای انتقالی جنوب، نزدیک به مقامات امارات است.

واکنش هوشمندانه انصارا...
محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن ضمن محکوم کردن کودتای اماراتی‌ها، توافق موسوم به توافق ریاض را نیز مورد تمسخر قرار داد و از آن با عنوان توافق توخالی یاد کرد. این در حالی‌است که محمد بن سلمان در سال گذشته، از انعقاد توافق ریاض، میان امارات متحده عربی و عربستان به مثابه یک دستاورد بزرگ در یمن یاد کرده بود. دولت سعودی در دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) و پس از این‌که منازعات نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی منصور هادی و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب شدت گرفت، طرفین متجاوز و درگیر را در ریاض گرد هم آورد و آن‌ها را مجبور به امضای یک توافق مشترک کرد. در مورد این توافق از ابتدا نیز اختلاف نظر وجود داشت.

جنبش انصارا... از ابتدا تاکید کرده بود امضای توافق‌نامه ریاض، پرده از بسیاری از حقایق جاری در یمن بر می‌دارد. بر این اساس، دولت مستعفی و شورای انتقالی٬ تنها ابزار دست عربستان و امارات هستند. هدف ریاض و ابوظبی، تحریک مزدوران برای مقابله با نیرو‌های ملی و ملت یمن است که برای دفاع از سیاست و استقلال کشورشان تلاش می‌کنند. بنابراین، این توافق‌نامه حقیقت نقش مزدوران را در یمن فاش می‌کند و آن‌ها هیچ مشروعیتی ندارند.

غوغا در آشیانه اشغالگران یمن
روزنامه رای الیوم در خصوص اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب در مناطق جنوبی می‌نویسد: اعلام اداره خودمختاری و وضعیت فوق‌العاده در تمامی استان‌های جنوبی یمن توسط شورای انتقالی جنوب، تنها یک ضربه محکم به دولت مستعفی این کشور نبود، بلکه ضربه مهلکی بر ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی بود که علیه جنبش انصارا... در یمن می‌جنگد.
تحلیلگران مسائل منطقه و یمن معتقدند منازعه اخیر در جنوب یمن می‌تواند برگ برنده‌ای برای انصارا... محسوب شود. نیرو‌های مقاومت یمن، توانسته‌اند مقاومت گسترده و موثری را در برابر امارات عربی متحده و عربستان سعودی (به عنوان دو اشغالگر و متجاوز اصلی به این کشور) صورت دهند. بر این اساس، جنبش انصارا... می‌تواند برنده اصلی این تحولات جدایی طلبانه در جنوب یمن و واکنش‌ها یا مخالفت‌های احتمالی با آن باشد؛ چرا که روز به روز درحال قدرتمندتر شدن و گسترش است و آرامش نیز بر مناطق شمالی یمن حاکم شده است. انصارا... بدون آن‌که توجهی به درگیری‌ها و منازعات جاری میان عربستان و امارات داشته باشد، روی هدف اصلی خود، یعنی آزادسازی کامل یمن و خروج مطلق اشغالگران متمرکز است. در سایه همین دقت راهبردی، انصارا... توانسته اشغالگران را از استان الجوف بیرون کند و حتی بخش بزرگی از استان مآرب را در کنترل خودقرار دهد.

کابوس بزرگ سعودی‌ها
رژیم سعودی، وضعیت بسیار سختی را در یمن تجربه می‌کند. محمد بن سلمان که مسوولیت اصلی شکست سعودی‌ها در یمن به عهده اوست، هم اکنون با تغییر قواعد بازی از سوی متحد اشغالگر خود، یعنی امارات متحده عربی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. ائتلاف سعودی در واکنش به اعلام خودمختاری نیرو‌های امارات در جنوب یمن، بیانیه‌ای صادر و از شورای انتقالی خواست از تصمیم خود صرف‌نظر کند. ائتلاف متجاوز خواستار لغو اعلام خودمختاری در جنوب یمن شد و آن را در تناقض با توافق ریاض خواند. گام‌های عملی برای اجرای توافق ریاض اتخاذه کرده و خواهیم کرد. همه باید منافع ملت یمن را بر دیگر منافع ترجیح دهند و در راستای تحقق هدف بازگرداندن دولت، پایان کودتا و مقابله با گروه‌های تروریستی کار کنند. امروز سعودی‌ها با کابوس شکست در یمن دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها بازی را به صورت دوطرفه باخته‌اند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی ظرف دو روز گذشته، بیش از ۳۰ بار شهر‌های صرواح و مجزر در استان مأرب و پنج مرتبه شهر مدغل در همین استان و یک مرتبه هم شهر کتاف در استان صعده را بمباران و آتش بس ادعایی خود را نقض کرده‌اند. این در حالی بود که روز جمعه، ریاض از تمدید یکماهه آتش بس خبر داده بود. سعودی‌ها مدعی شده بودند این آتش بس در راستای کمک به تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا اعلام شده است.

سازمان ملل فقط نظاره گر است
سازمان ملل متحد، نه تنها اقدامی در راستای دفاع از حق حاکمیت سرزمینی یمن صورت نمی‌دهد، بلکه با سکوت خود، مسیر جنایات سعودی‌ها و اماراتی‌ها در این کشور را همواره کرده است. از سوی دیگر، هشدار‌هایی که پزشکان بدون مرز در خصوص شیوع انواع بیماری‌ها در یمن می‌دهند، تکان‌دهنده است. در حالی که یمن خود را برای مقابله با شیوع احتمالی کووید- ۱۹ آماده می‌کند، بخشی از کادر پزشکی باید همچنان به فعالیت خود برای مقابله با سایر بیماری‌ها همچون مالاریا ادامه دهد، در غیر این صورت پیش‌بینی می‌شود شمار جانباختگان بر اثر دیگر بیماری‌ها، چون مالاریا افزایش یابد. پزشکان بدون مرز سال ۲۰۱۹، ۱۳ هزار و ۹۳ مورد مبتلا به بیماری مالاریا را در تعدادی از استان‌های یمن درمان کردند. طی چند هفته اخیر شماری از استان‌های یمن شاهد بارش فراوان باران است. شدت این بارش‌ها باعث قربانی شدن شماری از یمنی‌ها شده و خسارت‌های زیادی را به اموال عمومی و خصوصی وارد کرده است.

مثلا اماراتی‌ها از ماجرا خبر ندارند!
علاوه بر مقامات سعودی، مقامات اماراتی نیز از شورای انتقالی جنوبی یمن خواسته‌اند از تصمیم خود مبنی بر حکومت خودمختار صرف‌نظر کند. ابوظبی نیز مانند ریاض ابراز تمایل کرد اوضاع جنوب یمن به گذشته بازگردد! با این حال بر‌همگان مسجل است که اقدام شورای انتقالی جنوب، با چراغ سبز بن زاید و دیگر مقامات اماراتی صورت گرفته و بیانیه‌های صوری و مواضع دروغین مقامات اماراتی، واقعیت ماجرا را تغییر نمی‌دهد! استمرار این مواضع، می‌تواند نبرد قدرت میان بن‌زاید و بن‌سلمان در امارات را وارد فاز آشکارتری کند؛ منازعه بی پایانی که حتی برخی شاهزادگان سعودی منتقد جنگ یمن، بار‌ها در خصوص آن به بن‌سلمان هشدار داده‌اند./1360/

ارسال نظرات