۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۶۵۰۶۸۶
احکام رمضان (1)

حکم شرعی روزه تارک الصلاة در فقه اهل سنت

حکم شرعی روزه تارک الصلاة در فقه اهل سنت
دارالافتای مصر ضمن تایید صحت روزه فرد تارک الصلاة بر ضرورت پایبندی به احکام اسلامی تاکید کرد

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، دارالافتای مصر در پاسخ به استفتائی پیرامون حکم شرعی صحت یا بطلان روزه تارک الصلاة (بی‌نماز) تاکید کرد که هرچند سستی در انجام نماز گناه کبیره است اما منجر به بطلان روزه نمی‌شود.

دارالافتا خاطر نشان کرد: ترک نماز از سوی مسلمان جایز نیست و خداوند و رسولش نسبت به عواقب ترک نماز بارها هشدار داده تا آنجا که در کتب احادیث به نقل از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «عهد میان و من آنها نماز است که هرکس آن را ترک کند، بی‌شک کافر شده است»

دارالافتا افزود: گناهان کبیره از مصادیق کفر است همانگونه که اطاعت و تبعیت از اوامر الهی در زمره ایمان است. عبارت کافر شدن در حدیث مذکور به معنای کافر اصطلاحی که دلالت بر خروج از اسلام کند، نبوده چه آنکه فرد حتی با انکار نماز نیز کافر نمی‌شود بلکه مراد ارتکاب گناهان کبیره است و عبارت کفر نشان از بزرگی این گناه دارد.

این نهاد دینی با اشاره به وظایف مومنان اظهار داشت: مسلمانان باید تمامی دستورات شریعت همانند نماز، روزه، زکات، خمس، حج و ... را به جای آورده و به واجبات شرعی ملتزم باشند و کسی حق ندارد در میان احکام الهی تمایز گذاشته و برخی امور را بپذیرد و برخی دیگر را ترک گوید.

دارالافتای مصر در پاسخ به استفتاء «صحت یا بطلان روزه در فرض نماز نخواندن» تصریح کرد: هر واجبی در اسلام دارای شرایط مخصوص به خود است. ارکان و شرایط واجبات معلّق به یکدیگر نیست از این رو اگر عمل واجبی نظیر روزه را مطابق با شرایط آن انجام دهد هرچند نماز نخواند، روزه مکلّف صحیح است.

مرکز فتوای مصر در پایان اظهار داشت: با ترک نماز، مکلّف مرتکب گناه شده و باید نماز خود را حتما قضا کند اما این به معنای بطلان روزه نیست زیرا شروط روزه غیر از شروط نماز است اما آیا چنین فردی اجر کامل روزه‌داری را خواهد برد یا خیر، مسأله‌ای است که نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد و تنها خدا به آن آگاه است.

محمد رایجی
ارسال نظرات