۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۶۵۲۷۴۸
آیت الله مصباح یزدی:

دعا می‌تواند مقدرات را تغییر دهد| هیچ چیز بدون قضا و قدر الهی محقق نمی شود

دعا می‌تواند مقدرات را تغییر دهد| هیچ چیز بدون قضا و قدر الهی محقق نمی شود
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) یکی از عوامل تغییر مقدرات را دعا و صدقه دانست و گفت: هیچ پدیده ای بدون قضا و قدر الهی تحقق پیدا نمی کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مسأله قضا و قدر الهی گفت: این موضوع از زمان پیامبر و امیرمؤمنان مطرح بود و مورد سؤال واقع می شد.

وی افزود: در طول تاریخ نیز علما و بزرگان از محدثان تا فلاسفه و متکلمان این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده اند و آثاری در این زمینه داشته اند، در آیات و روایات تأکید شده که همه چیز با اراده، اذن، مشیت و قضا و قدر الهی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تقدیرات دو گونه هستند، اظهار داشت: برخی تقدیرات قابل تغییر نیستند و مربوط به تقدیراتی می شود که بعد از آن قضا واقع شده است اما برخی تقدیرات قابل تغییر است، تقدیراتی که تغییر می کند بدا نامیده می شود.

وی یکی از عوامل تغییر مقدرات را دعا و صدقه دانست و ادامه داد: در معارف الهی و مکتب شیعه بخش عظیمی از روایات در این زمینه وجود دارد، خداوند متعال در قرآن کریم نقش خود در عالم هستی را برای بشر بیان می کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که برخی تصور می کنند اگر گفته می شود که خدا کاری را انجام می دهد انسان دیگر اراده و دخالتی ندارد، ابراز داشت: قرآن کریم منشأ همه امور را خداوند متعال می داند، کار می تواند حاصل اراده یک فاعل مختار یعنی انسان باشد و بابت کار خود تشویق و تنبیه شود اما در عین حال اراده اصلی و کلی مربوط به خداوند می شود.

وی عنوان کرد: تقدیراتی که قابل تغییر نباشد در لوح محفوظ و تقدیراتی که قابل تغییر باشد در لوح محو و اثبات تثبت خواهد شد، وقتی خداوند به انسان اذن می دهد سؤال می شود که آیا اذن مطلق است یا شرایط خاصی دارد؟ در اینجا مفهوم قدر مطرح می شود یعنی هیچ چیز بی حساب و کتاب نیست و هرچیزی حدی دارد.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در روایات آمده چیزی که از قدر بگذرد و قضای الهی به آن تعلق بگیرد دیگر قابل تغییر نخواهد بود، خدای متعال با بیانات مختلفی می فرماید که چیزی بدون اراده او واقع نمی شود؛ همه چیز انتساب به فاعلیت الهی دارد و چیزی از این دایره خارج نمی شود، یکی از یقینیات آموزه های اسلام این است که هیچ پدیده ای بدون قضا و قدر الهی تحقق پیدا نمی کند.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
لطفا به زمان ارسال اخبار علامه مصباح اشاره بفرمایید.
1
1
یا علی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
درباره ارسال اخبار علامه مصباح در رسا پس از مدتی وقفه ابراز خرسندی دارم.
1
0