۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۶۵۲۷۹۲
معاون تهذیب حوزه های علمیه:

تمام اختلافات ریشه در دنیای مذموم دارد

تمام اختلافات ریشه در دنیای مذموم دارد
حجت الاسلام والمسلمین ملکی به توصیه امیرمؤمنان(ع) مبنی بر پرهیز از کسب دنیای مذموم پرداخت و گفت: آن حضرت با این توصیه، راز و رمز درست زندگی کردن را به بشریت هدیه دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی بامداد شنبه (27 اردیبهشت ماه ) در ویژه برنامه «شب های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه برگزار و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش شد، اظهار داشت: اگر ما از کلام معصوم(ع) استفاده می کنیم، در اصل کلام امام تفسیر قرآن است. هر کلامی که ائمه معصومین(ع) بیان می فرمایند، ناظر به تبیین آیات قرآن است.

وی موضوع قرآن را انسان دانست و گفت: اهدافی که خدای سبحان برای بشر بیان کرده است، به 5 هدف و دسته تقسیم می شود، هدف اول آن است که خدای متعال که موضوع قرآن انسان و سخنگو و کلام قرآن، خدا است، خدای متعال موضوع سخنرانی خود را انسان قرار داده است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که هر آنچه در قرآن ذکر شده، بر محوریت انسان است، تصریح کرد: اگر قرآن کریم از کوه، دشت، ستاره ها، ماه و خورشید سخن گفته است، تمام اینها بر محور انسان است تا انسان را متوجه کند که همه این ها آیات الهی اند و از آیات به خدا پی ببریم.

وی افزود: انسان به هر جایی که می نگرد، باید نشانه ای از عظمت الهی را ببیند و از این باب، تمام بحث های آفاقی و انفسی که در قرآن اشاره می شود، برای انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت: خدای سبحان در قرآن کریم به چند محور اشاره کرده است، این که ای انسان تو باید بدانی که از کجا آمده ای و به کجا آمده ای و برای چه آمده ای و به کجا می روی و باید بدانی که چگونه باید بروی.

وی گفت: پیامبران الهی، اوصیا و ائمه معصومین(ع) آمدند تا این پنج هدف را به انسان تذکر دهند و هر کسی که از این پنج هدف غافل باشد، دچار خسران می شود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به فرمایشی از امیر المؤمنین(ع) تصریح کرد: سعد بن ابی وقاص از حضرت علی(ع) سؤال کرد در صورت من چند تار مو وجود دارد، حضرت فرمود من راه های آسمان ها را از راه های زمینی بهتر بلد هستم و از این ها سؤال کنید تا راه را برای شما بگشایم.

وی با بیان این که تمام ائمه(ع) و انبیا آمدند تا بگویند که ای انسان تو بیهوده خلق نشده ای افزود: حضرت علی(ع) که نقطه مرکزی عالم هستی است، خود را معرفی می کند و می فرماید نسبت من با خلافت، مثل نقطه مرکزی این سنگ آسیاب هست که اگر این نقطه مرکزی بچرخد، آن سنگ آسیاب می چرخد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به وصیت های حضرت علی(ع) در لحظات آخر عمرشان اظهار داشت: آن حضرت پس از توصیه به رعایت تقوا فرمودند "به دنبال کسب دنیای مذموم نباشید"؛ تمام دعواهایی که در خانه اتفاق می افتد، ریشه در دنیای مذموم است؛ دنیای مذموم به معنای منیت، تکبر، غرور، تمامیت خواهی، انحصار طلبی و ژن خود را برتر دانستن است.

وی گفت: حضرت علی(ع) با این توصیه در حقیقت، راز و رمز درست زندگی کردن و زندگی همراه با سعادت و سلامت را به بشریت هدیه می دهد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه به فرمایشی از امام خمینی(ره) پرداخت و تصریح کرد: دنیای مورد مذمت هر آن چیزی است که صلح، صفا، اتحاد و همدلی را بر هم بزند؛ لذا امام راحل می فرمودند که اگر همه انبیا در یک زمان جمع می شدند، با هم اختلاف پیدا نمی کردند؛ چرا که آنها دنیای مذموم را مذموم می دیدند و به طرف آن نمی رفتند.

وی ضمن بیان توصیه ای به رسانه ها افزود: اختلاف زن و مرد، والدین و فرزندان و در جوامع مختلف ناشی از این فراز حضرت است که در نامه 47 به عنوان آخرین وصیت خود مطرح فرمودند؛ ضروری است که رسانه ها، فیلم ها، سریال ها و برنامه ها بر روی این مسأله و وصیت علی بن ابی طالب(ع) سرمایه گذاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که وظیفه است که شیعه حضرت علی(ع) به وصیت ایشان عمل کند، اظهار داشت: به دلیل اینکه از وصیت حضرت علی(ع) دور افتادیم، در این گونه تباهی ها و فسادها غوطه ور شده ایم و متوجه آن نشدیم و به تدریج ذائقه ها را به سمت دنیا خواهی، دنیا پرستی و دنیا دوستی بردیم.  

وی با اشاره به این که شهدا به دنبال دنیای ممدوح مورد نظر امیرالمؤمنین(ع) بودند، گفت: شخصی در حضور حضرت علی(ع) دنیا را مذمت می کرد که آن حضرت فرمود دنیا محل تجارت اولیای الهی است؛ شهدایی که به اوج رسیدند و شخصیت هایی مثل قاسم سلیمانی که دنیا را مبهوت کردند، در دنیا به آن اوج رسیدند، اما دنیایی که او انتخاب کرد، دنیای ممدوحی است که علی بن ابی طالب(ع) معرفی می کنند؛ چنین فردی در این دنیا به دنبال آلاف و الوف نیست، بلکه به دنبال خدمت بی منت است چرا که بر وصیت آن حضرت عمل می کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در پایان تصریح کرد: دنیا سکوی پرش و میدان تمرین است تا در موقع امتحان بتوان اوج گرفت./822/پ202/ب1

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۸
اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين(علیه السلام)
2
0
ناشناس
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
بی شمار لعنت بر قاتل مولا علی علیه السلام
غلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
به نظرم این خبر را بازنشر کنید خوب است
0
0