۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۶۵۲۷۹۵
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

کرونا تلنگری برای بیداری بشر است | رابطه قضا و قدر با افعال اختیاری انسان

کرونا تلنگری برای بیداری بشر است | رابطه قضا و قدر با افعال اختیاری انسان
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) کرونا را تلنگری برای بیداری بشر دانست و گفت: یک ویروس انسان قدرتمند را وادار به اظهار عجز می کند و اگر انسان هوشیار باشد بیدار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه مباحث معارفی خود در ماه مبارک رمضان با اشاره به ارتباط پدیده های عالم از جمله افعال اختیاری انسان با خدا گفت: خداوند با بیانات مختلفی می فرماید چیزی بی اراده او واقع نمی شود و بر همه چیز تسلط دارد.

وی افزود: یکی آموزه های قطعی قرآن و روایات این است که هیچ پدیده ای بدون قضا و قدر الهی تحقق پیدا نمی کند، سؤال می شود که افعال اختیاری انسان اگر با قضا و قدرالهی واقع می شود چرا مسؤولیت برگردن انسان است؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤال مذکور اظهار داشت: در فعل اختیاری چیزی مورد قضای الهی قرار می گیرد که اختیار فاعل نیز در آن لحاظ شده است، وقتی انسان تصمیم گرفت اراده الهی به آن تعلق می گیرد و محقق می شود اما قبل از آن مراحل تقدیر است که قابلیت تغییر دارد.

وی ادامه داد: انسان اراده و اختیار دارد اما این کار با اذن خدا صورت می گیرد، فاعلیت الهی حقیقی است و تأثیر در وجود دارد اما در مرتبه ای بالاتر از چیزهایی است که می شناسیم، قضا و قدر درباره همه افعال اختیاری انسان وجود دارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اعتقادات زمینه را برای ترقی فهم، معرفت و ایمان انسان فراهم می کند، ابراز داشت: با دعا و توسل می توانیم به مرحله ای برسیم که حقیقت برخی مسائل را به اندازه ظرفیت خود بفهمیم.

وی عنوان کرد: خدا راه تکامل را برای انسان ها فراهم کرده تا هر کس در هر مرتبه ای از ظرفیت کمال قرار دارد بتواند به پیش برود، در بین انسان ها کسانی که استعدادهای خوبی دارند و از نظر صفای قلبی و نورانیت باطن به مراحل خوبی رسیدند می توانند از عموم مردم مسائل بیشتری را درک کنند.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی تحمل مشکلات و سختی ها برای انسان سخت است و امروز هم می بینیم کسانی بر اثر ترس و نگرانی از بیماری کرونا آرامش ندارند اما اگر بداند که خدا این مسائل را مقدر کرده و برخی مقدرات با دعا و تضرع قابل تغییر است امیدوار خواهد شد.

وی اضافه کرد: وقتی همه چیز آماده تحقق مقدرات است دعا می تواند آن را تغییر دهد، اگر انسان بداند تقدیرات الهی بر اساس حکمت است در مواقع سختی و بلا بیش از اندازه نگران نخواهد بود و توجه دارد که سختی ها می تواند سبب ترقی باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بلاها می تواند زمینه تکامل انسان شود، گفت: توجه دادن مؤمنان به آموزه قضا و قدر سبب آرامش روحی و آمادگی برای دعا و تضرع می شود تا مراتب ایمانشان ترقی پیدا کند.

وی افزود: اگر خدا نعمت هایی به انسان داده نباید مغرور شود و تصور کند که خدا نمی تواند نعمت را پس بگیرد، خدا نعمت سلامتی را داده اما با یک ویروس کل عالم را زیر و رو کرده است و متخصص ترین دانشمندان مربوط به آن علم اظهار عجز می کنند، ویروس در پایین ترین مرتبه حیات قرار دارد اما خدا با همین پایین ترین مرتبه حیات، انسان هایی که مغرور شده اند را وادار به اظهار عجز می کند و اگر انسان هوشیار باشد بیدار خواهد شد.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
صادقی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
بله درسته انسان باید بتواند چیزی در این شب‌ها به داشته‌های علمی خود بیافزاید
2
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۰
کرونا چرا بذر عرفان کذب، در آوردی از دست افراد حزب؟ . ز ترست انرژی نهانی شده ، تمرٌد ز حزبش جهانی شده . . نه عرفان کاذب بجا مانده است، نه در مانگران را کسی خوانده است. فروشگاه حلقه شده ورشکست، توان فریبش برفته ز دست . انرژی عجب از تو ای بی وفا ، بدر مانگرانت نمودی جفا
1
0