۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۵۲۸۳۷

قدیس؛ داستان دلدادگی کشیش مسیحی به حضرت امیرمؤمنان

قدیس؛ داستان دلدادگی کشیش مسیحی به حضرت امیرمؤمنان
کشیشی روسی با مطالعه آثار فراوانی از نویسندگان مسیحی و اهل تسنن، امیر مؤمنان را به نیکی می شناسد و از موعظه ها و پندهای آن امام در سخنرانی های خود استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، گاهی خداوند مسیری را در زندگی پیش رویمان قرار می‌دهد که ممکن است در آن موهبت‌های زیادی باشد. موهبت‌هایی مثل شناخت و معرفت. این مسیر ممکن است پیدا کردن یک کتاب قدیمی درباره‌ی داستان زندگی مرد بزرگی باشد که تا به امروز تاریخ به خود ندیده است. تصور کنید شما آن کتاب را پیدا کرده اید  و آن مرد بزرگ امیر المومنین علی(ع) است، دوست دارید درباره‌ی او چه بخوانید؟ کتاب «قدیس» این بار به شیوه‌ای متفاوت زندگی امیرالمومنین را برای شما روایت می‌کند.

درباره کتاب قدیس؛  روایتی تازه از زندگی امیرالمومنین

«قدیس» نوشته‌ ابراهیم حسن بیگی، یکی از پرمخاطب‌ترین رمان‌های اخیر فارسی است که با نگاهی متفاوت درباره‌ی اندیشه و زندگی حضرت علی (ع) می‌گوید. این رمان با نگاهی تاریخی روایت‌گر داستانی تاثیرگذار از یک کشیش مسیحی و شروع ماجرایی عجیب و تحول برانگیز برای اوست.

ابراهیم حسن بیگی در این رمان زندگی حضرت علی (ع) را با نثری روان و پرکشش در قابل یک داستان روایت می‌کند که مخاطب متوجه این موضوع نمی‌شود که یک رمان می‌خواند یا یک کتاب تاریخی یا حتی یک کتاب دینی بلکه آن‌چیزی که خواننده را غرق لذت می‌کند شناخت ابعاد شخصیتی و تاریخی علی(ع) از زاویه‌ای تازه  با لحنی ساده است.

رمان «قدیس» باوجود این‌که روایتی به ظاهر مذهبی دارد اما شبیه داستان‌های دینی معاصر که تا به حال خوانده‌ایم، نیست. شاید همین موضوع باعث شده تا خوانندگان زیادی این کتاب را تحسین کنند.

خلاصه داستان کتاب قدیس

رمان قدیس داستان کشیش مسیحی است که در مسکو زندگی ‌می‌کند. او به خواندن و جمع کردن کتاب‌های قدیمی و نسخ خطی علاقه زیادی دارد. روزی مردی تاجیک که متوجه علاقه‌ی کشیش به این نوع کتاب‌ها شده است نسخه‌ای از یک کتاب قدیمی را برای فروش به کلیسا می‌آورد و ادعا می‌کند که این کتاب متعلق به 1400 سال پیش است. کشیش باور نمی‌کند و تصمیم می‌گیرد برای صحت قدمت و موضوع کتاب، آن را امانت بگیرد بخواند تا مطمئن شود. او در روند خواندن از قدیمی بودن کتاب اطمینان پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد کتاب را از مرد تاجیک بخرد. اما در پی ماجرایی مرد تاجیک به خاطر این کتاب به قتل می‌رسد و داستان از این نقطه وارد مسیر جدیدی می‌شود. بعد از آن کشیش هم در معرض خطر قرار می‌گیرد چرا که قاتلان مرد تاجیک به دنبال ربودن کتاب هستند.

افرادی که به دنبال این کتاب هستند به کلیسا و منزل کشیش حمله می‌کنند اما موفق به دزدیدن کتاب نمی‌شوند، کشیش برای حفظ امنیت خود و کتاب با همسرش به منزل پسرشان به بیروت سفر می‌کنند. او در این شهر فرصتی ویژه پیدا می‌کند تا کتاب را دقیق‌تر مطالعه کند و باوجود منابع و افراد سرشناس از جمله دوست مسیحی‌اش «جرج جرداق» که حضرت علی(ع) امیر مومنان را می‌شناسد و کتاب‌هایی را هم درباره‌ی او نوشته است، بیش‌تر و بهتر به ابعاد تاریخی زندگی و شخصیت حضرت علی(ع) پی می‌برد. کشیش رفته رفته با خواندن کتاب جذب و شیفته‌ی حضرت علی(ع) می‌شود.

چرا «قدیس» کتاب موفقی است؟

وجه تمایز کتاب قدیس با دیگر کتاب‌های این سبکی که در شکل رمان روایت می‌شوند، داستان تازه آن است. رمانی که با حفظ جنبه‌های ادبی خود یک داستان تاریخی ساده نیست بلکه حرف‌های بیش‌تری برای گفتن دارد. به نوعی می‌توان گفت که نویسنده در این اثر سعی کرده است علاوه بر شناخت حضرت علی(ع)، پادشاهان سرزمین‌های عرب آن دوره از جمله «معاویه» را با پادشاهان کنونی کشورهای عربی مقایسه کند.

منابع نگارش کتاب قدیس

«قدیس» از آن دست کتاب‌هایی است که می‌توان آن را به دوست‌داران کتاب‌های داستانی، تاریخی، مذهبی و حتی پلیسی پیشنهاد داد. در این کتاب نویسنده دنبال پیچدگی برای نوین و مدرن نشان دادن داستان خود نیست او مستقیم بدون مکث و حاشیه وارد قصه‌ای جذاب و پرکشش می‌شود، همین موضوع باعث شده تا این کتاب متفاوت و موفق باشد.

از تشابهات اسمی به رمان قدیس می‌توان به کتاب قدیس اثر «گابریل گارسیا مارکز» اشاره کرد این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه مارکز است که زندگی مردم آمریکای لاتین در کشورهای دوردست را روایت می‌کند. «آگوستین قدیس» هم نام فیلسوف بزرگ دوران باستان است و کتاب «قدیسمانوئل» نوشته‌ی «میگل داونامونو» دو نام متشابه به قدیس هستند.

در بخشی از کتاب قدیس می‌خوانیم :

دیگر شکی نداشت که به یک گنج واقعی دست یافته است. حتی اگر این عدد ربطی به سال کتابت نداشته باشد، باز کاغذهای پاپیروس و اوراق پوست آهو ثابت می کرد که قدمت این نسخه ی خطی بیشتر از آن است که بشود تصوری از آن داشت. کشیش جان تازه ای گرفت. شروع کرد به ورق زدن اوراق. بوی کهنگی کتاب را استشمام می کرد؛ کتابی که باید به هر شکل آن را به چنگ می آورد، اما در عین حال نباید در برابر مرد تاجیک، هیجانی از خود بروز بدهد. بروز هر نوع هیجان و کلامی تأييد آميز، معامله ی او را با غریبه دچار مشکل می کرد. غریبه نیز در همان حال داشت فکر می کرد که دوستش درباره ی قیمت صد هزار دلاری کتاب اغراق نکرده است؛ زیرا می دید که کشیش چگونه اوراق کتاب را لمس می کند و با هیجانی خاص به آن می نگرد.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس: بزرگراه صدر، خيابان شهيد قلندري جنوبي، نبش ششم، پلاك 2 مراجعه و یا با تلفن تماس ۵-۲۲۶۱۲۴۴۳حاصل نمایند./826/د102/ق

ارسال نظرات